Precis så är det Saabnisse, världens bästa bil för svensk polis. Jag unnar verkligen svensk polis riktigt säkra bilar med bra komfort och sofistikerad utrustning som lätt kan fånga in och lagföra buset. Trafikpolisen är den absolut viktigaste delen / roteln inom polisen eftersom buset måste färdas till och från sina busstreck och blir genom trafikpolisens arbete upptäckta och påkomna.
I miljöfanatikernas värld skall polisen använda en liten Fiat 500 (Max) - om de ens skall åka bil alls.
Men som tur är har fanatikerna hittills inte lyckats förstöra polisens inköp av bilar. De köps således fortfarande in av poliser för att användas i polisär tjänst och inte av politiker.
A.L, det var ditt uttalande om " I miljöfanatikernas värld skall polisen använda en liten Fiat 500 (Max) - om de ens skall åka bil alls" och inget annat som jag reagerade på. Var får du detta ifrån, egen påhittat eller?
Ska bli spännande att se hur polisen, räddningstjänsten, ambulanssjukvården, militären m fl agerar när ingen längre tillverkar ICE-fordon. Dessa verksamheter måste ändå fungera.
Jag förstår vad du menar. Miljöfanatikerna har varit kritiska mot polisens inköp av både V90 och XC60 som man menar drar för mycket bränsle (dessutom utan kunskap om vad polisens fordon drar - de väger ju trots allt en hel del extra i jämförelse med originalet ) Det är där skon klämmer.
Att polisen själva skall avgöra sina fordon (framför några arbetslösa tunnelseende fanatiker utan polisiär erfarenheter) är alltså den avgörande frågan.
Vet egentligen inte riktigt varför polisen tycker sig behöva 300 hk. En fortkörare eller rattfyllerist tar man väl inte numera genom att köra ikapp och preja utan snarare genom radiokommunikation och smart vägspärr? Biljakter kan dessutom vara farliga för fler än polisen.
Vet egentligen inte riktigt varför polisen tycker sig behöva 300 hk. En fortkörare eller rattfyllerist tar man väl inte numera genom att köra ikapp och preja utan snarare genom radiokommunikation och smart vägspärr? Biljakter kan dessutom vara farliga för fler än polisen.
Att du inte vet vad de ska med 300hk till kanske beror på att du själv inte är polis?
Finns det verkligen dokumenterat att andra än polisen själva anser sig bättre lämpade att avgöra vilka bilar polisen skall köpa in eller är det bara lösa spekulationer - alltså en form av det numera välbekanta begreppet "fake news" ?
Vet egentligen inte riktigt varför polisen tycker sig behöva 300 hk. En fortkörare eller rattfyllerist tar man väl inte numera genom att köra ikapp och preja utan snarare genom radiokommunikation och smart vägspärr? Biljakter kan dessutom vara farliga för fler än polisen.
Det är polisens bedömning att man behöver 300 hk, men den används främst för trafikbevakning.
Huvuddelen av fordonen (blåmålade patrullbilar) har 235hkr. Och i en V90 med all utrustning och extra förstärkningar blir det inte särskilt mycket. Den går faktiskt trögare än en vanlig original D4 AWD. Vikt/effekt du vet.
Att du inte vet vad de ska med 300hk till kanske beror på att du själv inte är polis?
Men en femåring kan väl se sambandet mellan stark motor och viljan att jaga ifatt buset? Måste man vara polis för att förstå det? Finns det något jag missat så hjälp mig gärna.
Det är polisens bedömning att man behöver 300 hk, men den används främst för trafikbevakning.
Ja jag är skeptisk till att biljakt fortfarande förekommer och bedöms ha effekt. Trots att jag inte är polis.
Det kan givetvis förekomma situationer då ett flyktfordon absolut måste stoppas men, som sagt, då använder man sig av andra metoder än biljakt. Det ligger ju i sakens natur att en biljakt lätt eskalerar och blir svår eller t.o.m. omöjlig att hantera på ett säkert sätt för alla inblandade.
Här är en studie för den som är intresserad: https://www.umu.se/contentassets/d14ceb0aba9b43228a33e3b936197052/185324_biljaktsrapporten-2016-09-05-lundalv.pdf
Uppdaterat: 2021-02-17 18:00
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Gäst (ej verifierad)
Märkligt hur somliga resonerar.
Jag skulle inte vilja att personer som inte har full insikt i mitt jobb (är inte polis) skulle vara de som bestämmer vad jag behöver och inte behöver för att kunna utföra det så effektivt som möjligt.
@Prestigelös, men det sättet att resonera så är det många ämnen vi ska lämna åt experterna att avgöra sinsemellan. Inte minst corona-hanteringen. Det blir ett försvinnande tunt och okritiskt debattklimat.
Jag skulle inte vilja att personer som inte har full insikt i mitt jobb (är inte polis) skulle vara de som bestämmer vad jag behöver och inte behöver för att kunna utföra det så effektivt som möjligt.
+100
Det är ju inte debattklimatet som är det huvudsakliga, utan de som skall använda fordonen som är det huvudsakliga och vet vad som krävs.
Å andra sidan : "Ja jag är skeptisk till att biljakt fortfarande förekommer och bedöms ha effekt." : skriver pinjong. I Stockholm och i andra storstäder verkar biljakter vara ofta förekommande eller läser du inte nyheter?
Uppdaterat: 2021-02-17 18:51
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Gäst (ej verifierad)
Polisen skulle behöva mer robusta och välutrustade bilar av den kaliber James Bond använder för att snabbt och effektivt avsluta en eskalerande biljakt.
Ett så jäkla daltande med buset i Sverige så det är inte sant, oj det kan vara farligt med en biljakt. Ja, men får polisen effektiva vapen så lär snarar eventuella biljakter snabbt avslutas.
Det är ju inte debattklimatet som är det huvudsakliga, utan de som skall använda fordonen som är det huvudsakliga och vet vad som krävs.
Å andra sidan : "Ja jag är skeptisk till att biljakt fortfarande förekommer och bedöms ha effekt." : skriver pinjong. I Stockholm och i andra storstäder verkar biljakter vara ofta förekommande eller läser du inte nyheter?
Läs studien som jag postade ovan så ser du att det finns fler dimensioner i detta än det uppenbara att polisen vill fånga in ett fordon.
Uppdaterat: 2021-02-17 19:35
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Henrik M
Prestigelös skrev:
Märkligt hur somliga resonerar.
Jag skulle inte vilja att personer som inte har full insikt i mitt jobb (är inte polis) skulle vara de som bestämmer vad jag behöver och inte behöver för att kunna utföra det så effektivt som möjligt.
Håller helt med dig! Är ju inte en gång man hört heller att man som farande i jobbet med 6000 mil om året allt lätt hade klarat sig med en liten skitbil för man ändå bara åker själv mesta tiden.....
Polisen skulle behöva mer robusta och välutrustade bilar av den kaliber James Bond använder för att snabbt och effektivt avsluta en eskalerande biljakt.
Ett så jäkla daltande med buset i Sverige så det är inte sant, oj det kan vara farligt med en biljakt. Ja, men får polisen effektiva vapen så lär snarar eventuella biljakter snabbt avslutas.
Ja det är tragiskt hur vi kan vara så mesiga och daltande som i Sverige.
A.L wrote:Det är polisens bedömning att man behöver 300 hk, men den används främst för trafikbevakning.
Ja jag är skeptisk till att biljakt fortfarande förekommer och bedöms ha effekt. Trots att jag inte är polis.
Det kan givetvis förekomma situationer då ett flyktfordon absolut måste stoppas men, som sagt, då använder man sig av andra metoder än biljakt. Det ligger ju i sakens natur att en biljakt lätt eskalerar och blir svår eller t.o.m. omöjlig att hantera på ett säkert sätt för alla inblandade.
Här är en studie för den som är intresserad: https://www.umu.se/contentassets/d14ceb0aba9b43228a33e3b936197052/185324_biljaktsrapporten-2016-09-05-lundalv.pdf
Om vi bortser från studiens svagheter (ett uppenbart skevt urval) så säger den inget om effekten i polisbilen eller kan koppla någon högre risk till effektmåttet som sådant (i urvalet).
Däremot uttrycks andra saker som är kända från andra studier sedan tidigare, såsom droger, rattfylla, förarnas ålder och kön och en hel del annat. Fordonets egenskaper specifikt är dock inte med, trots att det är en central faktor i alla skadeutfall (inte minst med avsikt på tillverkningsår och storlek).
Så jag hittar inget stöd för att polisens fordonsval specifikt skulle ha en negativ inverkan på skadenivåerna och allra minst baserat på motorns effekt.
F.ö är inte de 300 hkr som sitter i trafikpolisens fordon särskilt mycket att hänga i en gran. Den väger nämligen 2620 kg (med två personer i bilen). Det resulterar i att varje hästkraft i polisversionen släpar på 8,73 kg, att jämföra med originalbilens 6,5kg. En skillnad på 34%.
Jämför du med övriga patrullbilar ser det ännu värre ut, där D5 släpar på mer än 11 kg/hk och D4 på nära 14 kg/hk. Så några fartmonster är det inte frågan om (däremot är chassit och bromsarna betydligt bättre än hos originalvagnen). En något lägre etta gör också att startaccelerationen på polisversionen blir något bättre (drivhjulsmomentet är högre). Men det är också allt. Ifråga om ren acceleration är den vanliga D4AWD snabbare än polisens D5, trots D5:ans högre effekt (det skiljer 45 hkr)
Ingen som brukar titta på nån av de Engelska polis programmen ??
Där har man olika bilar för olika saker, och olika poliser för olika saker, troligtvis har de även fler poliser ??
Och de är betydligt tuffare, trots att de inte ens har nån pistol. Bilarna använd bokstavligen för att stoppa bus vid biljakter. Fixar inte bilarna det, kommer helikoptern.
Bus åker inte i polisbilar, det kommer en finka och hämtar de.
Samma här när vakterna i tunnelbanan tar en LOB, varför slösa på 2 poliser och en bil som kanske kräks ner. En skåpbil med burar kunde hämta flera om behov fanns.
Så jag hittar inget stöd för att polisens fordonsval specifikt skulle ha en negativ inverkan på skadenivåerna och allra minst baserat på motorns effekt.
Det finns den del tankar om att yngre manliga poliser gärna väljer nattpass för att det innebär en högre utmaning (läs: mer spännande). Sätter vi dessa relativt oerfarna PA's i en motorstark bil så blir inte risken mindre för att tredje man skadas vid biljakt. Men även poliser skadas eller omkommer vid biljakter. För att undvika detta tycker jag att efterföljande är säkrare (då räcker lägre motorstyrka) och infångning genom insats med fler fordon eller vid behov spikmatta (helikopter är givetvis utmärkt men kostar). Allt för att minska risken för personskador, liv och även materiella skador.
Ingen som brukar titta på nån av de Engelska polis programmen ??
Där har man olika bilar för olika saker, och olika poliser för olika saker, troligtvis har de även fler poliser ??
Och de är betydligt tuffare, trots att de inte ens har nån pistol. Bilarna använd bokstavligen för att stoppa bus vid biljakter. Fixar inte bilarna det, kommer helikoptern.
Bus åker inte i polisbilar, det kommer en finka och hämtar de.
Samma här när vakterna i tunnelbanan tar en LOB, varför slösa på 2 poliser och en bil som kanske kräks ner. En skåpbil med burar kunde hämta flera om behov fanns.
Jo jag tittar och slås mer av hur smarta verktyg de använder än vilken motorstyrka bilarna har. Med reservation för att de har en högre budget använder de flitigt radiokommunikation och koordinering via en ledningscentral, övervakningskameror, helikoptrar som du nämnde osv. Men de jagar inte i onödan utan räknar t ex ut att en flyende förmodligen snart anländer till hemadressen och där väntar då en patrullbil. Att hämta buset och sätta dem i "hundburen" skulle även vi kunna tillämpa vid "drunk and disorderly". Gillar även deras hårda attityd mot oförsäkrade bilar som hämtas utan prut.
Uppdaterat: 2021-02-17 22:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Gäst (ej verifierad)
Svenska polisbilar, motorstarka. Jag ler.
Är ju vanliga svensonbilar dom har (fast mycket tyngre som AL beskriver), samt även utbildning i avancerad bilkörning.
Men hur skall nu polisen kunna följa efter en buse som kör iväg i en nystulen Audi RS6 om dom inte har någon form av effekt i bilen så den åtminstone kan komma upp i hyfsad fart.
Eller är en Octavia 1,0tsi det ultimata valet även för polisen?
Dom borde enligt mig ha Tesla S plaid med en rejäl kofångare fram som dom kan genomför en PIT manöver på buset snabbt och effektivt om dom nu skall vara miljövänliga, ha lite räckvidd i bilen och vettig arbetsmiljö.
Eller skall dom överlämna en stencil till buset om att ta det lugnt i sin flykt så dom hinner följa efter med Skodan?
Uppdaterat: 2021-02-17 23:08
Henrik M
pinjong skrev:
Ska bli spännande att se hur polisen, räddningstjänsten, ambulanssjukvården, militären m fl agerar när ingen längre tillverkar ICE-fordon. Dessa verksamheter måste ändå fungera.
Jag är hyfsat säker på, utan att veta, att kör man statistik på hur långt dessa olika fordonskategorier rullar i genomsnitt under ett arbetspass så kommer det visa sig att de kommer fungera alldeles utmärkt även som eldrivna. Har svårt att tro att många ambulanser har ett snitt på över 20 mil på ett arbetspass t.ex. Och med välplacerade laddboxar med hyfsad kräm vid uppställningsplatserna mellan körningarna så tror jag det vore ett ickeproblem. Precis som man specialutrustar dessa fordon idag så vore det nog inget större problem utrusta dem med extra batterikapacitet samt ev. vassare ombordladdare.
A.L wrote:Så jag hittar inget stöd för att polisens fordonsval specifikt skulle ha en negativ inverkan på skadenivåerna och allra minst baserat på motorns effekt.
Det finns den del tankar om att yngre manliga poliser gärna väljer nattpass för att det innebär en högre utmaning (läs: mer spännande). Sätter vi dessa relativt oerfarna PA's i en motorstark bil så blir inte risken mindre för att tredje man skadas vid biljakt. Men även poliser skadas eller omkommer vid biljakter. För att undvika detta tycker jag att efterföljande är säkrare (då räcker lägre motorstyrka) och infångning genom insats med fler fordon eller vid behov spikmatta (helikopter är givetvis utmärkt men kostar). Allt för att minska risken för personskador, liv och även materiella skador.
Ja din tes är att den högre effekten specifikt inbjuder till ökat risktagande och då uttryckt företrädesvis hos yngre manliga poliser. Och det är i sig inget revolutionerande utan snarare en direkt kopia av hur det ser ut generellt i trafikmiljön. Där är de yngre manliga förarna i allmänhet mer riskbenägna än de med mer rutin, och detta oavsett motoreffekt. Samma sak gäller faktiskt nära på alla aktiviteter. Att på dessa spekulativa grunder tvinga trafikpolisen (och SÄPO) som använder T6 med 300 hkr att nyttja en svagare modell ter sig i mina ögon både långsökt som synnerligen svepande, dessutom är det inte undersökt.
Notera också att effekten inte är anmärkningsvärt hög- i alla fall inte i fallet Volvo. Men det finns renodlade polisbilar för framförallt bevakning av motorväg som har ännu högre effekt. Det är dock inte Volvo som levererar dem utan BMW, Volkswagen och Mercedes. Skall dessa också strypas på rent subjektiva grunder och till följd av vad några icke-poliser tycker eller skall vi överlåta den typen av prioriteringar till ordningsmakten själv?
Jag är av uppfattningen att polisen själv värderar detta bäst, oavsett det är fråga om trafikövervakning, hundbilar (som inte uppfyller miljöfanatikernas krav heller - fast det gör ju inte livräddaren hunden heller som skall bort i deras endimensionella värld) eller de stora ”onödiga” Volkswagen-bussarna som rullar omkring (med V6-motorer och fyrhjulsdrift).
Skoda har mig veterligen inte svarat på upphandlingen men väl Volkswagen. Och de leverade gott om fordon till polisen.
Dock är inte bilarna i sig lika högt betygsatta som Volvo. Framförallt sittkomforten är det som får sämre betyg.
Så om Skoda kan leverera en bil som klarar kraven kommer polisen också köpa dem.
Men nu har man ju inte lyckats med det (vilket alla som kört Octavia i en kurva kan förstå)
MVH AL
Som Guran var inne på så är det ingen bra idé att tävla i motorkraft eftersom buset då använder bilar med 550-600 hk vilket blir extremt farligt i trafiken. Bättre att köpa många billiga skodor och utöka avlyssning, kameraövervakning, drönare osv.
Uppdaterat: 2021-02-17 23:49
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Henrik M
pinjong skrev:
. Bättre att köpa många billiga skodor och utöka avlyssning, kameraövervakning, drönare osv.
Fast varför önskar du våra poliser en sämre arbetsmiljö?
Fast varför önskar du våra poliser en sämre arbetsmiljö?
Ur samhällets synpunkt är det bra om vi får ut fler poliser. Man kan ju beordra fotpatrullering med bekväma skor och tjock vinterrock förstås och då tror jag att en Skoda inte är så dum i jämförelse.
Avlyssning, drönare etc stoppar sedan inga biltjuvar eller narkotikapåverkade förare eller ungdomar. Där krävs andra metoder.
Men för kännedom. Den dagen Skoda har ett alternativ som uppfyller kraven kommer polisen välja dem. Åter är det polisen som avgör detta bäst, inte någon annan.
Ifråga om motorkraft förekommer det både starka bilar, såsom RS6 men också mindre och effektsvagare bilar. Motorkraften i sig är dessutom inte den avgörande punkten eftersom polisbilen är såpass tungt lastad och förstärkt. Därför är det missvisande att utgå från motorstyrka. Vikt/effekt är ett bättre mått.
Aha, så polisen skall springa ikapp buset i deras RS6;or!
I och med den kommentaren skall vi nog vara tacksamma för att polisen själva bedömer vilka fordon som skall användas.
MVH AL
Uppdaterat: 2021-02-17 23:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Henrik M
pinjong skrev:
Henrik M wrote:Fast varför önskar du våra poliser en sämre arbetsmiljö?
Ur samhällets synpunkt är det bra om vi får ut fler poliser. Man kan ju beordra fotpatrullering med bekväma skor och tjock vinterrock förstås och då tror jag att en Skoda inte är så dum i jämförelse.
Jag tänker att jag lämnar diskussionen där.....
Sån låg nivå på dumma kommentarer tänker jag inte sjunka till.
Vad sägs: kanske skall lasta in hundarna i en mini-Skoda också?
För er som inte känner till det var Volvos hundbilar för små. De användes på dispens. En polishund och ekipage (hunden bedöms ihop med sin förare) är mycket dyr. Vi pratar nära en halv miljon innan man ens är i närheten att få ett bra ekipage.
Den nya bilen är bättre. Där kan hunden vila ut efter sina arbetspass (hundarna hos polisen genomför c;a 35000 uppdrag per år som tillsammans sparar 100 liv -inkluderar vi de militära enheternas insatser kan vi tredubbla den siffran).
Åter ett exempel på att polisen (eller militären som också har politiskt inkorrekta fordon till sina uppgifter) själva avgör sina fordon bäst.
Så du menar att polisen själva ska bestämma vilka fordon de ska ha A.L? Om det är korrekt uppfattat behöver du inte skriva det mer.
Polisen avgör bäst själva vilka fordon de skall använda ja. Det kan knappast bestämmas av extern part som saknar kunskaper inom polisiärt arbete eller har förståelse för deras arbetssituation.
Ganska elementärt egentligen och det kan inte nog understrykas.
Jag kommer fortsätta att påpeka detta faktum ända fram tills dess att alla icke-poliser slutar ha synpunkter på polisens fordon, eller arbetssätt.
Vad är nästa steg? Ersätta Glocken med knallpulverpistol och batongen med ett liten inbundet påskris;-)?
Polisen avgör bäst själva vilka fordon de skall använda ja. Det kan knappast bestämmas av extern part som saknar kunskaper inom polisiärt arbete eller har förståelse för deras arbetssituation.
Ganska elementärt egentligen och det kan inte nog understrykas.
Jag kommer fortsätta att påpeka detta faktum ända fram tills dess att alla icke-poliser slutar ha synpunkter på polisens fordon, eller arbetssätt.
Vad är nästa steg? Ersätta Glocken med knallpulverpistol och batongen med ett liten inbundet påskris;-)?
MVH AL
Vad innebär detta i praktiken? Är det alltså bara du som får ha synpunkter på hur Sverige skulle kunna få ut mer polisarbete per skattekrona. Du argumenterar ju ovan för Amarok som hundbil. Är du själv polis eller skriver du som hundexpert?
Jag noterar din sarkastiska ton men ser inte att den ger något större värde för diskussionen. Men om den roar sig så varsågod.
Jag är själv militär hundförare ja, helt riktigt. Men jag är externt involverad (kontrakterad eftersom det inte är ett heltidsarbete för mig utan något jag gör för samhället) Jag arbetar dock inte så mycket åt polisen -utan med polisen i de fall där vi bistår dem (s.k eftersök) eller om vi har gemensamma bevakningsuppdrag. https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/2017/aurora-17
Dessutom har jag varit delaktig i utformningen av träningen av polis med hund. Så jag har mycket god insyn i det praktiska arbetet med hundar och hundbilar med utgångspunkt i tjänstehundsverksamhet (som har egen uppfödning av hundar för försvar och polis b.la).
Ifråga om fordon finns det en tydlig och offentligt redovisad upphandling som polisen följer. Den är framtaget för att fånga bovar, inte för att uppfylla politiska målsättningar.
Politiker fångar nämligen inga bovar, man skapar dem möjligen.
Jag har sedan inga synpunkter på polisens bilar utan förstår att de bäst köps in av polisen själva, det gäller även hundbilen(där jag möjligen förstår hundbiten men knappast hela polisens behov).
Så bra. Då är det bara en sak du inte har förstått ännu: Alla har rätt att ha synpunkter på våra myndigheters utövning. Detta gäller även om man inte är anställd på myndigheten.
Så bra. Då är det bara en sak du inte har förstått ännu: Alla har rätt att ha synpunkter på våra myndigheters utövning. Detta gäller även om man inte är anställd på myndigheten.
Jag har inte påstått att man inte har rätt att ha en uppfattning. Det är fullt tillåtet.
Vad jag påstår är att politiska ställningstaganden alternativt lösa spekulationer, ogrundade påståenden eller rena påhitt inte skall blandas in eller avgöra vilka bilar som polisen, militären, brandkår etc köper in. Polisen skall lösa en uppgift. Denna uppgift är inte förenlig med tillfälliga trender eller visioner.
Kanske även dags att ersätta JAS med ett segelflygplan? Eller varför inte cykla ut till patienterna istället för att skicka ambulans?
För att inte tala om mediciner och vaccin. Det borde ersättas med några örter vars frön delats ut på den lokala marknaden hemma på bygden. Och de som inte kunnat hämta ut dessa (bil får ju inte användas) och lyckats odla dem i det primitiva jordbruket (som inte heller tillåter maskiner) får vackert vara utan.
Alltså; vissa grundläggande funktioner i samhället får politiska visioner lämna ifred. Inköp av polisfordon är ett sådant.
MVH AL
Uppdaterat: 2021-02-18 06:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Gäst (ej verifierad)
Egentligen ganska enkelt att få ett ärligt svar var man står i denna fråga.
Ochvdet är om man själv råkar ut för en brottslig handling.
A. Vill man då veta att polisen har de bästa möjliga förutsättningarna för att lösa brottet?
B. Eller kan man ha överseende med vissa saker som sänker möjligheten för polisen att klara ut brottet men som istället prickar in flera poäng på politisk korrekthet?
Kommentarer
Världens bästa i Sverige?
I Burkina-Faso eller Mongoliet är den kanske inte lika bra!
Precis så är det Saabnisse, världens bästa bil för svensk polis. Jag unnar verkligen svensk polis riktigt säkra bilar med bra komfort och sofistikerad utrustning som lätt kan fånga in och lagföra buset. Trafikpolisen är den absolut viktigaste delen / roteln inom polisen eftersom buset måste färdas till och från sina busstreck och blir genom trafikpolisens arbete upptäckta och påkomna.
I miljöfanatikernas värld skall polisen använda en liten Fiat 500 (Max) - om de ens skall åka bil alls.
Men som tur är har fanatikerna hittills inte lyckats förstöra polisens inköp av bilar. De köps således fortfarande in av poliser för att användas i polisär tjänst och inte av politiker.
MVH AL
A.L ständigt dina märkliga uttalande om miljöfanatiker, lite fake news över det hela. Eller var har du fått detta uttalande ifrån.
Vad är fake news? Att polisens bilar skall köpas in, utvärderas och utformas av polisen eller att miljöfanatikerna vill påverka polisens fordonsval ?
Tyvärr finns det sådana krafter lösa. Men som tur är har de ett begränsat inflytande på polisens bilar.
MVH AL
A.L, det var ditt uttalande om " I miljöfanatikernas värld skall polisen använda en liten Fiat 500 (Max) - om de ens skall åka bil alls" och inget annat som jag reagerade på. Var får du detta ifrån, egen påhittat eller?
Ska bli spännande att se hur polisen, räddningstjänsten, ambulanssjukvården, militären m fl agerar när ingen längre tillverkar ICE-fordon. Dessa verksamheter måste ändå fungera.
Jag förstår vad du menar. Miljöfanatikerna har varit kritiska mot polisens inköp av både V90 och XC60 som man menar drar för mycket bränsle (dessutom utan kunskap om vad polisens fordon drar - de väger ju trots allt en hel del extra i jämförelse med originalet ) Det är där skon klämmer.
Att polisen själva skall avgöra sina fordon (framför några arbetslösa tunnelseende fanatiker utan polisiär erfarenheter) är alltså den avgörande frågan.
MVH AL
Vet egentligen inte riktigt varför polisen tycker sig behöva 300 hk. En fortkörare eller rattfyllerist tar man väl inte numera genom att köra ikapp och preja utan snarare genom radiokommunikation och smart vägspärr? Biljakter kan dessutom vara farliga för fler än polisen.
Att du inte vet vad de ska med 300hk till kanske beror på att du själv inte är polis?
A.L, jag håller med dig till 100% att Polisen själv skall kunna avgöra hur de löser sitt transportbehov.
Finns det verkligen dokumenterat att andra än polisen själva anser sig bättre lämpade att avgöra vilka bilar polisen skall köpa in eller är det bara lösa spekulationer - alltså en form av det numera välbekanta begreppet "fake news" ?
Pi. Det är bara att läsa på så ser du.
MVH AL
Det är polisens bedömning att man behöver 300 hk, men den används främst för trafikbevakning.
Huvuddelen av fordonen (blåmålade patrullbilar) har 235hkr. Och i en V90 med all utrustning och extra förstärkningar blir det inte särskilt mycket. Den går faktiskt trögare än en vanlig original D4 AWD. Vikt/effekt du vet.
MVH AL
Ja precis!
MVH AL
Men en femåring kan väl se sambandet mellan stark motor och viljan att jaga ifatt buset? Måste man vara polis för att förstå det? Finns det något jag missat så hjälp mig gärna.
Ja jag är skeptisk till att biljakt fortfarande förekommer och bedöms ha effekt. Trots att jag inte är polis.
Det kan givetvis förekomma situationer då ett flyktfordon absolut måste stoppas men, som sagt, då använder man sig av andra metoder än biljakt. Det ligger ju i sakens natur att en biljakt lätt eskalerar och blir svår eller t.o.m. omöjlig att hantera på ett säkert sätt för alla inblandade.
Här är en studie för den som är intresserad: https://www.umu.se/contentassets/d14ceb0aba9b43228a33e3b936197052/185324_biljaktsrapporten-2016-09-05-lundalv.pdf
Märkligt hur somliga resonerar.
Jag skulle inte vilja att personer som inte har full insikt i mitt jobb (är inte polis) skulle vara de som bestämmer vad jag behöver och inte behöver för att kunna utföra det så effektivt som möjligt.
@Prestigelös, men det sättet att resonera så är det många ämnen vi ska lämna åt experterna att avgöra sinsemellan. Inte minst corona-hanteringen. Det blir ett försvinnande tunt och okritiskt debattklimat.
+100
Det är ju inte debattklimatet som är det huvudsakliga, utan de som skall använda fordonen som är det huvudsakliga och vet vad som krävs.
Å andra sidan : "Ja jag är skeptisk till att biljakt fortfarande förekommer och bedöms ha effekt." : skriver pinjong. I Stockholm och i andra storstäder verkar biljakter vara ofta förekommande eller läser du inte nyheter?
Polisen skulle behöva mer robusta och välutrustade bilar av den kaliber James Bond använder för att snabbt och effektivt avsluta en eskalerande biljakt.
Ett så jäkla daltande med buset i Sverige så det är inte sant, oj det kan vara farligt med en biljakt. Ja, men får polisen effektiva vapen så lär snarar eventuella biljakter snabbt avslutas.
Läs studien som jag postade ovan så ser du att det finns fler dimensioner i detta än det uppenbara att polisen vill fånga in ett fordon.
Håller helt med dig! Är ju inte en gång man hört heller att man som farande i jobbet med 6000 mil om året allt lätt hade klarat sig med en liten skitbil för man ändå bara åker själv mesta tiden.....
Ja det är tragiskt hur vi kan vara så mesiga och daltande som i Sverige.
MVH AL
Om vi bortser från studiens svagheter (ett uppenbart skevt urval) så säger den inget om effekten i polisbilen eller kan koppla någon högre risk till effektmåttet som sådant (i urvalet).
Däremot uttrycks andra saker som är kända från andra studier sedan tidigare, såsom droger, rattfylla, förarnas ålder och kön och en hel del annat. Fordonets egenskaper specifikt är dock inte med, trots att det är en central faktor i alla skadeutfall (inte minst med avsikt på tillverkningsår och storlek).
Så jag hittar inget stöd för att polisens fordonsval specifikt skulle ha en negativ inverkan på skadenivåerna och allra minst baserat på motorns effekt.
F.ö är inte de 300 hkr som sitter i trafikpolisens fordon särskilt mycket att hänga i en gran. Den väger nämligen 2620 kg (med två personer i bilen). Det resulterar i att varje hästkraft i polisversionen släpar på 8,73 kg, att jämföra med originalbilens 6,5kg. En skillnad på 34%.
Jämför du med övriga patrullbilar ser det ännu värre ut, där D5 släpar på mer än 11 kg/hk och D4 på nära 14 kg/hk. Så några fartmonster är det inte frågan om (däremot är chassit och bromsarna betydligt bättre än hos originalvagnen). En något lägre etta gör också att startaccelerationen på polisversionen blir något bättre (drivhjulsmomentet är högre). Men det är också allt. Ifråga om ren acceleration är den vanliga D4AWD snabbare än polisens D5, trots D5:ans högre effekt (det skiljer 45 hkr)
MVH AL
Ingen som brukar titta på nån av de Engelska polis programmen ??
Där har man olika bilar för olika saker, och olika poliser för olika saker, troligtvis har de även fler poliser ??
Och de är betydligt tuffare, trots att de inte ens har nån pistol. Bilarna använd bokstavligen för att stoppa bus vid biljakter. Fixar inte bilarna det, kommer helikoptern.
Bus åker inte i polisbilar, det kommer en finka och hämtar de.
Samma här när vakterna i tunnelbanan tar en LOB, varför slösa på 2 poliser och en bil som kanske kräks ner. En skåpbil med burar kunde hämta flera om behov fanns.
Det finns den del tankar om att yngre manliga poliser gärna väljer nattpass för att det innebär en högre utmaning (läs: mer spännande). Sätter vi dessa relativt oerfarna PA's i en motorstark bil så blir inte risken mindre för att tredje man skadas vid biljakt. Men även poliser skadas eller omkommer vid biljakter. För att undvika detta tycker jag att efterföljande är säkrare (då räcker lägre motorstyrka) och infångning genom insats med fler fordon eller vid behov spikmatta (helikopter är givetvis utmärkt men kostar). Allt för att minska risken för personskador, liv och även materiella skador.
Jo jag tittar och slås mer av hur smarta verktyg de använder än vilken motorstyrka bilarna har. Med reservation för att de har en högre budget använder de flitigt radiokommunikation och koordinering via en ledningscentral, övervakningskameror, helikoptrar som du nämnde osv. Men de jagar inte i onödan utan räknar t ex ut att en flyende förmodligen snart anländer till hemadressen och där väntar då en patrullbil. Att hämta buset och sätta dem i "hundburen" skulle även vi kunna tillämpa vid "drunk and disorderly". Gillar även deras hårda attityd mot oförsäkrade bilar som hämtas utan prut.
Svenska polisbilar, motorstarka. Jag ler.
Är ju vanliga svensonbilar dom har (fast mycket tyngre som AL beskriver), samt även utbildning i avancerad bilkörning.
Men hur skall nu polisen kunna följa efter en buse som kör iväg i en nystulen Audi RS6 om dom inte har någon form av effekt i bilen så den åtminstone kan komma upp i hyfsad fart.
Eller är en Octavia 1,0tsi det ultimata valet även för polisen?
Dom borde enligt mig ha Tesla S plaid med en rejäl kofångare fram som dom kan genomför en PIT manöver på buset snabbt och effektivt om dom nu skall vara miljövänliga, ha lite räckvidd i bilen och vettig arbetsmiljö.
Eller skall dom överlämna en stencil till buset om att ta det lugnt i sin flykt så dom hinner följa efter med Skodan?
Jag är hyfsat säker på, utan att veta, att kör man statistik på hur långt dessa olika fordonskategorier rullar i genomsnitt under ett arbetspass så kommer det visa sig att de kommer fungera alldeles utmärkt även som eldrivna. Har svårt att tro att många ambulanser har ett snitt på över 20 mil på ett arbetspass t.ex. Och med välplacerade laddboxar med hyfsad kräm vid uppställningsplatserna mellan körningarna så tror jag det vore ett ickeproblem. Precis som man specialutrustar dessa fordon idag så vore det nog inget större problem utrusta dem med extra batterikapacitet samt ev. vassare ombordladdare.
Ja din tes är att den högre effekten specifikt inbjuder till ökat risktagande och då uttryckt företrädesvis hos yngre manliga poliser. Och det är i sig inget revolutionerande utan snarare en direkt kopia av hur det ser ut generellt i trafikmiljön. Där är de yngre manliga förarna i allmänhet mer riskbenägna än de med mer rutin, och detta oavsett motoreffekt. Samma sak gäller faktiskt nära på alla aktiviteter. Att på dessa spekulativa grunder tvinga trafikpolisen (och SÄPO) som använder T6 med 300 hkr att nyttja en svagare modell ter sig i mina ögon både långsökt som synnerligen svepande, dessutom är det inte undersökt.
Notera också att effekten inte är anmärkningsvärt hög- i alla fall inte i fallet Volvo. Men det finns renodlade polisbilar för framförallt bevakning av motorväg som har ännu högre effekt. Det är dock inte Volvo som levererar dem utan BMW, Volkswagen och Mercedes. Skall dessa också strypas på rent subjektiva grunder och till följd av vad några icke-poliser tycker eller skall vi överlåta den typen av prioriteringar till ordningsmakten själv?
Jag är av uppfattningen att polisen själv värderar detta bäst, oavsett det är fråga om trafikövervakning, hundbilar (som inte uppfyller miljöfanatikernas krav heller - fast det gör ju inte livräddaren hunden heller som skall bort i deras endimensionella värld) eller de stora ”onödiga” Volkswagen-bussarna som rullar omkring (med V6-motorer och fyrhjulsdrift).
MVH AL
Garv*
Eller varför inte en armbindel?;-)
MVH AL
Ja svenska polisen kan gott och väl åka Skoda. Det funkar ju i Tjeckien.
Skoda har mig veterligen inte svarat på upphandlingen men väl Volkswagen. Och de leverade gott om fordon till polisen.
Dock är inte bilarna i sig lika högt betygsatta som Volvo. Framförallt sittkomforten är det som får sämre betyg.
Så om Skoda kan leverera en bil som klarar kraven kommer polisen också köpa dem.
Men nu har man ju inte lyckats med det (vilket alla som kört Octavia i en kurva kan förstå)
MVH AL
Här är fler icke-poliser som förstår polisens arbete bättre än polisen själva.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/svensk-polis-ratar-elbilar-1/
Man har dessutom fel i sak eftersom polisen har elbilar på prov, fast inte som patrullbilar utan för andra ändamål.
MVH AL
Som Guran var inne på så är det ingen bra idé att tävla i motorkraft eftersom buset då använder bilar med 550-600 hk vilket blir extremt farligt i trafiken. Bättre att köpa många billiga skodor och utöka avlyssning, kameraövervakning, drönare osv.
Fast varför önskar du våra poliser en sämre arbetsmiljö?
Ur samhällets synpunkt är det bra om vi får ut fler poliser. Man kan ju beordra fotpatrullering med bekväma skor och tjock vinterrock förstås och då tror jag att en Skoda inte är så dum i jämförelse.
Ja du blir säkert en utmärkt polis pinjong.
Avlyssning, drönare etc stoppar sedan inga biltjuvar eller narkotikapåverkade förare eller ungdomar. Där krävs andra metoder.
Men för kännedom. Den dagen Skoda har ett alternativ som uppfyller kraven kommer polisen välja dem. Åter är det polisen som avgör detta bäst, inte någon annan.
Ifråga om motorkraft förekommer det både starka bilar, såsom RS6 men också mindre och effektsvagare bilar. Motorkraften i sig är dessutom inte den avgörande punkten eftersom polisbilen är såpass tungt lastad och förstärkt. Därför är det missvisande att utgå från motorstyrka. Vikt/effekt är ett bättre mått.
MVH AL
Aha, så polisen skall springa ikapp buset i deras RS6;or!
I och med den kommentaren skall vi nog vara tacksamma för att polisen själva bedömer vilka fordon som skall användas.
MVH AL
Jag tänker att jag lämnar diskussionen där.....
Sån låg nivå på dumma kommentarer tänker jag inte sjunka till.
Här är ett annat hatobjekt för alla icke-poliser att störa sig på.
https://www.volkswagen-transportbilar.se/sv/om-oss/transportmagasinet-online/reportage/amarok-v6---polisens-nya-hundbil.html
Vad sägs: kanske skall lasta in hundarna i en mini-Skoda också?
För er som inte känner till det var Volvos hundbilar för små. De användes på dispens. En polishund och ekipage (hunden bedöms ihop med sin förare) är mycket dyr. Vi pratar nära en halv miljon innan man ens är i närheten att få ett bra ekipage.
Den nya bilen är bättre. Där kan hunden vila ut efter sina arbetspass (hundarna hos polisen genomför c;a 35000 uppdrag per år som tillsammans sparar 100 liv -inkluderar vi de militära enheternas insatser kan vi tredubbla den siffran).
Åter ett exempel på att polisen (eller militären som också har politiskt inkorrekta fordon till sina uppgifter) själva avgör sina fordon bäst.
MVH AL
Att sätta den typen av betyg på andras inlägg är väl iofs ingen hög nivå.
Polisen avgör bäst själva vilka fordon de skall använda ja. Det kan knappast bestämmas av extern part som saknar kunskaper inom polisiärt arbete eller har förståelse för deras arbetssituation.
Ganska elementärt egentligen och det kan inte nog understrykas.
Jag kommer fortsätta att påpeka detta faktum ända fram tills dess att alla icke-poliser slutar ha synpunkter på polisens fordon, eller arbetssätt.
Vad är nästa steg? Ersätta Glocken med knallpulverpistol och batongen med ett liten inbundet påskris;-)?
MVH AL
Vad innebär detta i praktiken? Är det alltså bara du som får ha synpunkter på hur Sverige skulle kunna få ut mer polisarbete per skattekrona. Du argumenterar ju ovan för Amarok som hundbil. Är du själv polis eller skriver du som hundexpert?
Jag noterar din sarkastiska ton men ser inte att den ger något större värde för diskussionen. Men om den roar sig så varsågod.
Så du menar att polisen själva ska bestämma vilka fordon de ska ha A.L? Om det är korrekt uppfattat behöver du inte skriva det mer.
Tror du har upprepat det 5-6 ggr ovan.
Jag är själv militär hundförare ja, helt riktigt. Men jag är externt involverad (kontrakterad eftersom det inte är ett heltidsarbete för mig utan något jag gör för samhället) Jag arbetar dock inte så mycket åt polisen -utan med polisen i de fall där vi bistår dem (s.k eftersök) eller om vi har gemensamma bevakningsuppdrag. https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/2017/aurora-17
Dessutom har jag varit delaktig i utformningen av träningen av polis med hund. Så jag har mycket god insyn i det praktiska arbetet med hundar och hundbilar med utgångspunkt i tjänstehundsverksamhet (som har egen uppfödning av hundar för försvar och polis b.la).
Ifråga om fordon finns det en tydlig och offentligt redovisad upphandling som polisen följer. Den är framtaget för att fånga bovar, inte för att uppfylla politiska målsättningar.
Politiker fångar nämligen inga bovar, man skapar dem möjligen.
Jag har sedan inga synpunkter på polisens bilar utan förstår att de bäst köps in av polisen själva, det gäller även hundbilen(där jag möjligen förstår hundbiten men knappast hela polisens behov).
MVH AL
Så bra. Då är det bara en sak du inte har förstått ännu: Alla har rätt att ha synpunkter på våra myndigheters utövning. Detta gäller även om man inte är anställd på myndigheten.
Jag har inte påstått att man inte har rätt att ha en uppfattning. Det är fullt tillåtet.
Vad jag påstår är att politiska ställningstaganden alternativt lösa spekulationer, ogrundade påståenden eller rena påhitt inte skall blandas in eller avgöra vilka bilar som polisen, militären, brandkår etc köper in. Polisen skall lösa en uppgift. Denna uppgift är inte förenlig med tillfälliga trender eller visioner.
Kanske även dags att ersätta JAS med ett segelflygplan? Eller varför inte cykla ut till patienterna istället för att skicka ambulans?
För att inte tala om mediciner och vaccin. Det borde ersättas med några örter vars frön delats ut på den lokala marknaden hemma på bygden. Och de som inte kunnat hämta ut dessa (bil får ju inte användas) och lyckats odla dem i det primitiva jordbruket (som inte heller tillåter maskiner) får vackert vara utan.
Alltså; vissa grundläggande funktioner i samhället får politiska visioner lämna ifred. Inköp av polisfordon är ett sådant.
MVH AL
Egentligen ganska enkelt att få ett ärligt svar var man står i denna fråga.
Ochvdet är om man själv råkar ut för en brottslig handling.
A. Vill man då veta att polisen har de bästa möjliga förutsättningarna för att lösa brottet?
B. Eller kan man ha överseende med vissa saker som sänker möjligheten för polisen att klara ut brottet men som istället prickar in flera poäng på politisk korrekthet?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.