Vi Bilägares forum

Japanska bilar, och svag motor

Japanska bilar, och svag motor

Det måste vara fler än jag? Som börjar undra varför motorerna bara blir svagare och svagare i Japanska bilar! Jag tänker nu specifikt på Subaru, Honda och Toyota. Då det är dom som har bäst verklig kvalitet, av dom Japanska märkena (Inte nödvändigtvis av alla märken). Lexus nämner jag inte, för dom är utom räckhåll prismässigt.

Subaru: Tidigare fanns både Legacy, och Outback med starkare alternativ. Nu bara med trötta motorer.

Honda: Accord är borta, den fanns åtminstånde med 192 hk, dock sugmotor med lågt vrid. Nu Cr-v med mini motorer enbart. Ja Civic finns ju då med vass motor, men inte som kombi.

Toyota: Avensis får bara tröttare, och tröttare motoralternativ för varje generation. Auris ska vi inte tala om. Talande är att Rav-4 Hybrid är vassaste Toyotan, förutom busbilen GT-86.

Vad beror det här på? Jag är ute efter en vanlig familjebil. Jag håller hastigheten, kör inte för fort. Men med semesterlastad bil, så är det skönt om det händer något när man gasar på. Inte minst på 2+1 vägar, när man ska om flera långtradare i uppförsbacke. För att inte reta folk bakom till vansinne. Jag vill inte ha +250hk. Utan kanske bara en 1,8-2,0L bensinturbo på 180-220hk (dvs lågtrycks turbo). Det skulle räcka alldeles utmärkt. Diesel är inte ett alternativ för mig. Hybrid med rätt effekt skulle kunna vara det dock.

Gärna bara kommentarer av vuxna människor tack!

Uppdaterat: 2017-03-16 13:18

Kommentarer

Jag trodde förstås att Suzuki hade bäst kvalitet av de japanska, men även de gör ju små maskiner. Det är allt fler marknader som ställer utsläppskrav och då funkar det inte med en treliters boxersexa. Eftersom japaner inte är speciellt bra på dieslar så får de inte ut maskiner med vridmoment.
Sen är det väl så att effekten säger väldigt lite om körbarheten utan det som känns är arean under vridmomentskurvan.

Uppdaterat: 2017-03-16 13:57
L. Mäkinen skrev:

Jag trodde förstås att Suzuki hade bäst kvalitet av de japanska, men även de gör ju små maskiner. Det är allt fler marknader som ställer utsläppskrav och då funkar det inte med en treliters boxersexa. Eftersom japaner inte är speciellt bra på dieslar så får de inte ut maskiner med vridmoment.
Sen är det väl så att effekten säger väldigt lite om körbarheten utan det som känns är arean under vridmomentskurvan.

Suzuki gör nog inga dåliga bilar. Dom gjorde väldigt bra Cross hojar på den tiden det begav sig för mig. Dom gjorde en fyrhjulsdriven sedan, som dom slutade med för ett par år sedan. Som hade varit lite intressant om den hade funnits som kombi. Kizashi hette den. Den uppfyllde mina viktkrav på krocksäkerhet också, förutom 5*. Men bortsett från dieslar, då jag inte vill ha en sådan. Så borde det inte vara så svårt att få ut en lågtrycksturbo, eller hybrid. Som inte är jätte trött. Eller?

Uppdaterat: 2017-03-16 14:11

Ja, det där är väl en av anledningarna till att jag kommer att behålla min relativt hästkraftsvaga men vridmomentstarka dieselbil så länge det bara går. Den knuffar på rejält när man behöver komma förbi långtradare eller dra något bakom. Alla annan tid snålar den på bränslet.

Uppdaterat: 2017-03-16 14:26
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Rille: tror det främst handlar om vad generalagenten väljer att ta in. Bilarna du frågar efter finns på andra marknader.

Uppdaterat: 2017-03-16 14:35
pinjong skrev:

Ja, det där är väl en av anledningarna till att jag kommer att behålla min relativt hästkraftsvaga men vridmomentstarka dieselbil så länge det bara går. Den knuffar på rejält när man behöver komma förbi långtradare eller dra något bakom. Alla annan tid snålar den på bränslet.

Jag förstår det, verkligen. Men som jag sa, så är diesel inte ett alternativ.

Uppdaterat: 2017-03-16 15:14
Swemba skrev:

Rille: tror det främst handlar om vad generalagenten väljer att ta in. Bilarna du frågar efter finns på andra marknader.

I vissa fall kan det vara så, absolut! Men inte alltid.

Uppdaterat: 2017-03-16 15:15

Jag har också sneglat på Kizashi, men inte kommit mig för att handla.
Toyota envisas med att montera vridmomentssvaga motorer i sina hybrider så man inte får mer kraft totalt utan bara annorlunda sätt att göra det.
Auris hade nog blivit trevligare att köra med motor och låda från RAV4 hybrid, men det får kanske inte plats.

Uppdaterat: 2017-03-16 15:39
L. Mäkinen skrev:

Jag har också sneglat på Kizashi, men inte kommit mig för att handla.
Toyota envisas med att montera vridmomentssvaga motorer i sina hybrider så man inte får mer kraft totalt utan bara annorlunda sätt att göra det.
Auris hade nog blivit trevligare att köra med motor och låda från RAV4 hybrid, men det får kanske inte plats.

Nu finns ju tyvärr inte Kizashi längre. Sen tycker jag att du har helt rätt i att Toyota borde. Antingen ha större bensinmotorer till sina små hybrider. Eller större elmotorer till de samma. Man får mer vrid på båda vis. Nu skulle ju Toyota utan problem, kunna ta ut mer effekt ur både bensinmotor, och elmotor. Men då inkräktar man väl på Lexus, antar jag?

Uppdaterat: 2017-03-16 15:54

Men måste man köpa japanskt då?

Uppdaterat: 2017-03-16 15:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Subaru har ju en XT version på sin Forester, med 240hk. Varför finns inte den, åtminstånde i ett nedtrimmat utförande?

Uppdaterat: 2017-03-16 15:58
christer_1 skrev:

Men måste man köpa japanskt då?

Håll dig till topic, eller håll dig borta!

Uppdaterat: 2017-03-16 16:00

Mazda finns ju!

Uppdaterat: 2017-03-16 17:01

Fast jag tycker nog att christers fråga faktiskt är lite berättigad när TS själv konstaterar att de flesta Japan-bilarna har en motorisering som han inte gillar.

Uppdaterat: 2017-03-16 17:08
junkers skrev:

Mazda finns ju!

Det gör dom absolut. Men dom behöver nog något år till med gott renomé, innan jag litar på kvaliteten där.

Uppdaterat: 2017-03-16 17:29
Pi skrev:

Fast jag tycker nog att christers fråga faktiskt är lite berättigad när TS själv konstaterar att de flesta Japan-bilarna har en motorisering som han inte gillar.

För min del är den inte det. Hade den varit det, hade det framgått

Uppdaterat: 2017-03-16 17:32

Rille - du beklagar att det inte finns nån tänkbar japansk bil med en vettig motorisering. Skall du då avstå bilköp eller kanske titta åt annat håll ? Man kan inte alltid gissa vad TS tycker om det inte framgår explicit vilket jag faktiskt inte riktigt tycker att det gjorde. Min slutsats blir då att du inte köper nån bil eftersom ingen av de tänkbara har en motor som du anser tillräcklig.

Uppdaterat: 2017-03-16 18:18

Relevant fråga faktiskt! Lite där jag står just nu. Funderar och undrar, men varför finns inget alternativ?

Uppdaterat: 2017-03-16 18:25
Rille_L skrev:

Relevant fråga faktiskt! Lite där jag står just nu. Funderar och undrar, men varför finns inget alternativ?

Det svaret kan nog inte nån på detta forum ge dig tyvärr utan den frågan får nog adresseras resp generalagent.

Uppdaterat: 2017-03-16 18:29
Rille_L skrev:

Håll dig till topic, eller håll dig borta!

Ja det var ju ett relevant svar på en fråga som du nästan besvarat själv. Du har ju redan besvarat din fråga, så varför fråga?

Uppdaterat: 2017-03-16 19:08
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag delar din åsikt om japanska motorer. Hade också önskat en vassare motor. Men det är nog som Mäkinen skriver i #2: "Det är allt fler marknader som ställer utsläppskrav och då funkar det inte med en treliters boxersexa." och Swempa i #5: "tror det främst handlar om vad generalagenten väljer att ta in. Bilarna du frågar efter finns på andra marknader." Utöver det kan det även vara skatteregler på andra marknader som gynnar motorer under en viss storlek. Tyvärr lever vi i en tråkig tid med allt mer tråkiga motorer...

Subaru Outback finns visserligen med 2.5 motor på 175hk 235Nm, men du kanske tycker även den är för seg... Levorg finns (endast) med en 1.6T på 170hk 250Nm. Den senare hamnar väl i så fall närmast din önskan.

Uppdaterat: 2017-03-16 19:10

Rille, du har nog missförstått hur det går till på ett diskussionforum. Du bestämmer inte vilka svar du får på frågan du ställt.
Om du nu konstaterat att det inte finns någon japansk bil som möter dina krav så blir den naturliga följdfrågan varför det måste vara en japansk bil. Att inte gilla en sådan fråga blir lite som att först ondgöra sig över varför det inte finns någon coupé som rymmer ett kylskåp och sedan bli förbannad när någon föreslår att du kanske ska titta på en kombi i stället ...

Uppdaterat: 2017-03-16 19:13

Det finns ju en Japansk bil som uppfyller kraven och det är Mazda, förstår inte vad det skulle vara för problem med kvalite. 10 års garanti på delar av bilen dessutom.

Uppdaterat: 2017-03-16 19:21

Som svar på TS frågeställning. Kunderna som köper japanska bilar i Sverige efterfrågar inte starka motorer. Den dagen så sker - om det nu blir så - kommer producenterna att anpassa sig, och följaktligen tillhandahålla sådana effektstinna alternativ.

Så om nu inte det finns just japanska bilar med tillräckliga prestanda får man köpa något annat som motsvarar de preferenserna, alternativt - om man nu föredrar att selektera utifrån ett etnistisk perspektiv ( vilket jag betraktar som smårasistiskt) - hålla tillgodo med det som erbjuds.

Ingen kärnfysik direkt;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2017-03-16 19:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Även jag har lite svårt att förstå vad Mazda skall "bevisa" när det gäller kvalitet. Möjligen då rostskyddet men det är dom ju i så fall inte ensamma om.

Uppdaterat: 2017-03-16 19:28
Swemba skrev:

Rille, du har nog missförstått hur det går till på ett diskussionforum. Du bestämmer inte vilka svar du får på frågan du ställt.
Om du nu konstaterat att det inte finns någon japansk bil som möter dina krav så blir den naturliga följdfrågan varför det måste vara en japansk bil. Att inte gilla en sådan fråga blir lite som att först ondgöra sig över varför det inte finns någon coupé som rymmer ett kylskåp och sedan bli förbannad när någon föreslår att du kanske ska titta på en kombi i stället ...

+++++

Uppdaterat: 2017-03-16 19:46
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
A.L skrev:

Som svar på TS frågeställning. Kunderna som köper japanska bilar i Sverige efterfrågar inte starka motorer. Den dagen så sker - om det nu blir så - kommer producenterna att anpassa sig, och följaktligen tillhandahålla sådana effektstinna alternativ.
Så om nu inte det finns just japanska bilar med tillräckliga prestanda får man köpa något annat som motsvarar de preferenserna, alternativt - om man nu föredrar att selektera utifrån ett etnistisk perspektiv ( vilket jag betraktar som smårasistiskt) - hålla tillgodo med det som erbjuds.
Ingen kärnfysik direkt;-)
MVH AL

En vettig kommentar, nu när barnen kommit in. Så klart. Och jag förstår ju att jag tydligen är en väldigt liten kundgrupp. Men jag trodde åtminstånde på Honda sidan att det skulle vara fler som var som jag. Men om det går långsamt vid omkörning av långtradare på 2+1 väg. Så kan det vara jag som ligger först. Vad ni än gör, stanna inte och mucka vid nästa rastplats. För jag är lika arg som ni på att det går långsamt vid omkörningen. Än så länge

Uppdaterat: 2017-03-16 20:02

Men det finns väl en del snabba japanare också? Subaru har väl en och annan snabb modell i alla fall. Om man nu måste köpa japanskt.

Lite nyfiken är jag också på vilken bil som Rille kör idag? Eller det kanske har framgått?

MVH AL

Uppdaterat: 2017-03-16 20:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Men det finns väl en del snabba japanare också? Subaru har väl en och annan snabb modell i alla fall. Om man nu måste köpa japanskt.
Lite nyfiken är jag också på vilken bil som Rille kör idag? Eller det kanske har framgått?
MVH AL

Kan inte vara lätt att vara totalt insnöad på japanska bilar, när det finns koreanska, italienska, tjekiska, spanska , franska, tyska, svenska, you name it, som löser frågeställarens problem. Som Strindberg sa, det är synd om människorna.

Uppdaterat: 2017-03-16 20:39
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Vad ska man svara?
Kanske för att göra den inbitna köparen ledsen?
Men hur är det med Nissan? Man kan i varje fall få Renaulter med hyfsat krut i.

Uppdaterat: 2017-03-16 20:45
Skyll er själva - Ni har ju själva valt 🤠

Köp en Nishiki, då är det upp till dig hur stark "motorn" är. (Iofs är den svensk men strunt i de')

Uppdaterat: 2017-03-16 21:01

Om nu trådskaparen vill diskutera inom givna ramar i en tråd ser jag inte varför man ska dra iväg diskussionen åt andra håll. Det finns ganska gott om andra trådar att skriva i.

Jag lärde mig en tumregel för många år sedan att en sugmotor ger 100 Nm per liter. Det verkar som att Subaru fortsätter enligt den regeln.

Uppdaterat: 2017-03-16 21:10

Japanerna är rädda om sitt kvalitetsrykte, och när man börjar förfina motorerna, då sjunker kvaliten, simple as that....
Så antingen köper man en bil man vill köra, eller så köper man en bra bil....

Uppdaterat: 2017-03-16 22:01

Den här lär ju bli snabb så det räcker, iofs troligen bara för 2 vuxna :)

Bild borttagen.

Men så kommer ju Yaris med kompressor och MR2 ska tydligen dyka upp och även Celica ryktas det ju om...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-03-17 01:46
duccedriver skrev:

Japanerna är rädda om sitt kvalitetsrykte, och när man börjar förfina motorerna, då sjunker kvaliten, simple as that....
Så antingen köper man en bil man vill köra, eller så köper man en bra bil....

Fast Lexus (Toyota) har ju en 2,0 turbo maskin. Den i ett nedtrimmat utförande skulle vara ett väldigt bra alternativ.

Uppdaterat: 2017-03-17 07:06
L. Mäkinen skrev:

Om nu trådskaparen vill diskutera inom givna ramar i en tråd ser jag inte varför man ska dra iväg diskussionen åt andra håll. Det finns ganska gott om andra trådar att skriva i.
Jag lärde mig en tumregel för många år sedan att en sugmotor ger 100 Nm per liter. Det verkar som att Subaru fortsätter enligt den regeln.

Jag håller med. Det var just för att alla diskussioner här, har en tendens att dels lämna ämnet. Och sen utvecklas till ett krig mellan Japan, och övriga diggare. Som jag vill försöka att i den mån det går hålla diskussionen inom vissa ramar. Och precis som du skriver. Det finns många andra trådar att bråka i här på forumet för grälsjuka. Det finns skäl (som jag behåller för mig själv) att det är just dom tre märkena kvar, på min lista över kandidater till nästa bil.

Uppdaterat: 2017-03-17 07:13
A.L skrev:

Men det finns väl en del snabba japanare också? Subaru har väl en och annan snabb modell i alla fall. Om man nu måste köpa japanskt.
Lite nyfiken är jag också på vilken bil som Rille kör idag? Eller det kanske har framgått?
MVH AL

Det behåller jag för mig själv. För att inte underblåsa det som varenda tråd här på forumet brukar sluta i. Och som är en anledning till att jag väldigt sällan skriver här. Och nej, Subaru har ju slutat med motorer som gör att du får lite skjuts vid en omkörning. I alla fall i Legacy, och Outback. Finns i Forester, men den är för liten.

Uppdaterat: 2017-03-17 07:17
Rille_L skrev:

A.L wrote:Men det finns väl en del snabba japanare också? Subaru har väl en och annan snabb modell i alla fall. Om man nu måste köpa japanskt.
Lite nyfiken är jag också på vilken bil som Rille kör idag? Eller det kanske har framgått?
MVH ALDet behåller jag för mig själv. För att inte underblåsa det som varenda tråd här på forumet brukar sluta i. Och som är en anledning till att jag väldigt sällan skriver här. Och nej, Subaru har ju slutat med motorer som gör att du får lite skjuts vid en omkörning. I alla fall i Legacy, och Outback. Finns i Forester, men den är för liten.

Ja om det är begränsat till Honda, Subaru och Toyota i familjeversion tycks det vara svårare att få tag med något med lite skjuts i. Sedan beror det förstås på hur man definierar goda prestanda?

Men ett välment tips är annars att titta på något annat, även om det då blir en tekniskt mer komplicerad bil. Det är ingen större påvisbar skillnad i driftsäkerhet längre (liknande det som var innan millennieskiftet) och kvalitetsnivån överlag ligger idag högre hos både tyska som svenska bilar (kvalitetsbegreppet innehåller ju fler variabler än bara driftsäkerhet).

MVH AL

Uppdaterat: 2017-03-17 08:50
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

toyotas kvalitet på motorer mm er exstrem høj har kørt audi wv og opel mm og der er mange fejl . jeg har en avensis 2,0 cvt 7 trins med sport funktion 158 hk . Den er rigelig hurtig også når vi er i alperne trækker godt . MEN DET ER RIGTIGT AT DET ER BLEVET ET DYRT MÆRKE HVIS I VIL HA KRAFTIG MOTOR, FRA 2018 BLIVER AVENSIS MED 1.6 OG TURBO..

Uppdaterat: 2017-03-17 11:12

Får intrycket av att de flesta här gör ideligen omkörningar och vill ha hk för att fortsätta med det.
Vadan denna brådska?
Jag har 105 hk turbo och de gånger jag vill köra om är det för att någon kör ganska sakta och om jag då växlar ner och trycker på så är jag förbi tillräckligt snabbt, har aldrig känt att kraften inte räcker till men så chansar jag inte heller och kör inte om med små marginaler.

Uppdaterat: 2017-03-17 11:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Är nog som förare snarlik Hacken och har man kört bilar med typ 30 hk i början av sin "kör-karriär" så känns knappast en Golf-klassare med runt 100 hk som direkt undermotoriserad - i alla fall inte i vardagskörning utan speciellt mycket last. Kanske dags för många att börja anpassa sig till ett liv utan effektstinna motorer och som en föraning av eldrivna bilar där man säkert får anpassa sin körning lite mera för att vinna räckvidd. På köpet blir man en lugnare förare och slipper att ständigt oroa sig för att "råka" hamna på bild hos Farbror Blå.

Uppdaterat: 2017-03-17 11:55

Franska bilar har vanligtvis, i vanliga modeller inte heller mer hk än att de är just körbara.

Uppdaterat: 2017-03-17 15:11

Även om man kör lugnt, vilket även jag gör vanligtvis (gränsar till snigelkörning), så vill man inte ligga och segdra på motsatt vägbana utanför en eller flera långtradare. Det går givetvis att planera men håller man på med det för länge så är man själv den där proppen som genererar köer. När jag senast hade en bensinmotor så var det en 1,8L lågtrycksturbo på 150 hk. Den hade den otrevliga egenheten att liksom dö när man som mest behövde prestanda. Kändes livsfarligt så jag förstår mycket väl TS behov.

Uppdaterat: 2017-03-17 16:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...

I min värld så finns det inget jävligare än undermotoriserade bilar som inte har något att ge när man måste ha kraft vid en omkörning. Därför kan jag inte fatta att Toyota inte använder sig av turbo på sina motorer och därför var Avensisen som jag hade som lånebil 1 vecka en besvikelse.
Och till alla besserwissrar, man kan köra lugnt ändå fast man gör omkörningar ibland.

Uppdaterat: 2017-03-17 16:56
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

...och man kan utan problem göra omkörningar även med t ex en Golf med en liten 1,2/110 hk motor - och de behöver inte planeras speciellt mycket heller. Men har man t ex en husvagn bakom blir det ju lite kämpigare - det medges. Men för "normal" landsvägskörning och om inte bilen är full-lastad (vilket de flesta bilar sällan är) så fungerar det bra.
Men om TS absolut bara kan köpa de bilmärken han nämnt och dessa inte finns med rappare motorer så är det väl bara att acceptera detta och endera låta bli att köpa ny bil eller vara nöjd med de motorer som erbjuds. Så fasligt sega tror jag faktiskt inte att de är.

Uppdaterat: 2017-03-17 18:22

Vid många tillfällen vill man "hänga på" när en bil framför påbörjar omkörning av en långtradare. I 9 fall av 10 kommer jag snabbt ikapp den framförvarande och hinner ibland bli lite nervös när "inget" händer. Även om det finns tid för en omkörning så menar jag att den ska utföras skyndsamt när man måste använda mötande körbana. Å andra sidan finns risken att man utsätter bilen framför för viss stress (och det kanske behövs när det tar evigheter att komma förbi). Det verkar finnas olika skolor för hur snabbt man bör köra om eller så har vi de där undermotoriserade bilarna som helt enkelt saknar rimlig kapacitet för snabba säkra omkörningar.

Uppdaterat: 2017-03-17 18:37
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Glöm inte att till sist så är det föraren som styr om det skall bli en så snabb omkörning som möjligt via den nedtryckta gaspedalen. Så - en förare med en i grunden "snabb" bil behöver inte nödvändigtvis vara "snabbt" förbi långtradaren eftersom han kanske följer hastighetsbegränsningen slaviskt - som ett exempel.
Givetvis skall man genomföra en omkörning så skyndsamt som möjligt men att hänga på en bil som påbörjar en omkörning av ett långt ekipage är faktiskt lite vanskligt eftersom det inte är säkert att framförvarande bil hinner förbi hela ekipaget och en bit till (så att efterföljande också hinner in på sin vägbana) innan nästa möte. Och man kan ju inte kräva att framförvarande skall anpassa sin omkörning till att ytterligare en bil också måste hinna förbi... Så skyll inte allt på "undermotoriserade" bilar (finns knappt idag - om man skall vara ärlig) utan det beror snarare på föraren eller på den förare som absolut måste hänga på en annan som påbörjat en omkörning.

Uppdaterat: 2017-03-17 18:53

Men nog finns det en mängd bilar som jag skulle vilja kategorisera som undermotoriserade i den meningen att de inte har resurser att t ex genomföra en snabb omkörning. Den senaste som jag iofs inte kört själv men som mest "brummar" vid gaspådrag (enligt motorjournalister) är Kia Niro. En modell som mycket väl kan bli en i raden av motorsvaga (men miljövänliga) storsäljare.

Jag håller helt med Pi om att jag får skylla mig själv om jag inte hinner förbi som nr 2 vid en omkörning. Förmodligen har jag gjort hundratals sådana genom åren, alltid med bilar med bra vägegenskaper och resurser.

Uppdaterat: 2017-03-17 20:02
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Måste hålla med pinjong i denna interna debatt. Har stört mig också på undermotoriserade bilar som tar en evighet på sig att köra om. Men dom är ju först så det stör ju inte dom.
Men deras bilar är klart undermotoriserade som ungefär när den ena lastbilen som håller 95 km/t kör om en annan lastbil på motorvägen som håller 90 km/t. Det tar en evighet. Men varför stressa, vi skall ju alla dö någon gång.
Alla borde åka Toyota Avensis typ.

Uppdaterat: 2017-03-17 20:37
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Fast ärligt - i de flesta fall som ni bedömer som "undermotoriserade bilar" är det nog inte bilen i sig som är stoppklossen utan föraren av bilen. Även en rejält motoriserad BMW kan vara väldigt seg i omkörningstillfället om föraren t ex håller sig till fartbegränsningen som gäller. Det är alltså föraren det beror på till stor del - om det inte beror på att han absolut vill hålla sig under gällande hastighetsbegränsning så kan det vara att han t ex inte växlar ner för att nyttja bilens motor maximalt. Och för att ta exemplet Avensis så kan den säkert också köra om med rimliga prestanda om föraren vill. Och det säger jag trots att jag inte är nån Toyota-kramare.

Uppdaterat: 2017-03-17 20:43
Pi skrev:

Även en rejält motoriserad BMW kan vara väldigt seg i omkörningstillfället om föraren t ex håller sig till fartbegränsningen som gäller.

Hehe. I teorin skulle det kunna vara så men jag har aldrig sett det hända i verkligheten. Är man "förlamad" i högerbenet väljer man förmodligen en annan biltyp. ;-)

Uppdaterat: 2017-03-17 21:17
Mycket vatten har runnit under hjulen...