Vi Bilägares forum

Idag åkte vinterdäcken på, hur är det för er, har de åkt på än för er?

Idag åkte vinterdäcken på, hur är det för er, har de åkt på än för er?

Ja som rubriken lyder, har ni satt på vinterdäcken än? Beroende på var man bor i landet förstås. Vad kör ni på dubb eller dubbfritt? Själv bor jag i Värmland, var bor ni och hur är väder situationen just nu där ni bor?

Uppdaterat: 2016-10-25 18:04

Kommentarer

Shogun, däcken är på nu, dubbfria R2, 7 mm kvar.

Hur många mm kvar på dina?

Uppdaterat: 2016-10-25 18:10

Nä - fortfarande sommarsulor. Inget akut behov eftersom jag inte längre behöver vara uppe med tuppen för att åka till jobbet...:)

Uppdaterat: 2016-10-25 18:36

Sommardäcken sitter kvar ett tag till, ingen kyla här än.....
Vackert höstväder, 10 grader!

Uppdaterat: 2016-10-25 18:36

På sedan i fredags och hittills blött varenda dag, snöblandat regn i lördags, västra götaland.
Hala i blött Nokian R2 friktion.

Uppdaterat: 2016-10-25 18:41

Bilen går snålare med vinterdäcken.
Prognos -2 imorgon bitti.

Uppdaterat: 2016-10-25 19:14

Bytte till vinterdäck (dubbfria) på båda mina bilar för en vecka sen.

Ingen värre kyla än men brukar vara ute i tid.
KIA'n går billigare med vinterdäcken på. Hyndan vet jag inte än..

Uppdaterat: 2016-10-25 19:25

...synnerligen dubbfria Michelin på min bil just nu (alltså sommarsulor).... Sen blir det mina Conti - olyckligtvis dubbade denna gång men det är som sagt en annan historia...:)

Uppdaterat: 2016-10-25 19:24

Nyss bytt till de famösa Nokian R2, sproilans nya så det ska bli kul att se hur de funkar i vanlig vardagskörning jämfört med däcktestarnas hårdkörning där de fick lite blandat omdöme häromsistens.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Vinterdäcken åker på nästa vecka, Continental VikingContact 6, 215/60-17, Nya.
Åkte med CVC6 på S60:n också, fungerade bra.
Jag tror att de kommer att dra lite mindre soppa, vi får se. Istället kommer jag använda värmaren mer så det går kanske på ett ut.
Bor norr om Stockholm, kör bil över hela landet.

Uppdaterat: 2016-10-25 19:35
*Robban

Synd att säga att de bara "åker" på. En liten ansträngning är det allt så därför gäller det att skjuta upp det hela så länge det bara går. Och vila fram tills dess.

Uppdaterat: 2016-10-25 19:57
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nu kom varning för halka imorgonbitti där jag bor!
Fredagens byte var alltså helt rätt.

Uppdaterat: 2016-10-25 19:59

Jag har precis lagt på nya Good Year sommardäck runtom, de får ligga på några veckor till.

Uppdaterat: 2016-10-25 20:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mina Hakkapelitta 8 åkte på ikväll för det kanske blir under nollan i
natt. Det är ju bra att köra bort den hårda "sommarvulken " ,så man har mjuka dubbdäck när halkan kommer.

Uppdaterat: 2016-10-25 20:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Min vardagsbil fick dubblösa däck monterade för någon vecka sen och drar mer ström med dem på.
Tanken var att ha vinterhjul även på rumänskan, men slitaget på sommardäcken ger mig en oro för felaktigt ställd toe-vinkel så det ska kollas. Verkar dumt att sabba en uppsättning hjul till.

Uppdaterat: 2016-10-25 21:08

Fortfarande sommarsulor. Men det där att bilen generellt drar mindre med vinterdäck, det håller jag inte rakt av med om. Jag har tidigare beskrivit hur jag upplevt detta (men jag kan ha fel....):

"På min bil är bränsleförbrukningen i stort sett oförändrad mellan sommardäck och vinterdäck.

Men det beror på att rullomkretsen är något mindre på vinterdäcket. Vid 120 km/h på mätaren och med sommardäck är rättvisande fart 117 - 118 km/h (mätt med GPS). Med vinterdäck 113 km/h. I den hastigheten står luftmotståndet för ca 70% av det totala motståndet (resten är rullmotstånd). så där har vi en reduktion på i runda slängar 2,7% i bränsleåtgång!

Men inte nog med det, vägmätaren visar ju också nu 3,6 % för mycket! Så där har vi 3,6% till!

Summa: 6,3%!"

Uppdaterat: 2016-10-25 21:20
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vägmätaren brukar ju faktiskt visa korrekt även om hastighetsmätaren skulle vara en glädjemätare.
Svårt för en biltillverkare annars, kör 9000 verkliga mil och vägmätaren visar 10000 mil, det skulle verkligen inte vara ok. Så vitt jag har kunnat se så har vägmätarna visat väldigt nära sanningen.

Uppdaterat: 2016-10-25 21:30
junkers skrev:

Vägmätaren brukar ju faktiskt visa korrekt även om hastighetsmätaren skulle vara en glädjemätare.
Svårt för en biltillverkare annars, kör 9000 verkliga mil och vägmätaren visar 10000 mil, det skulle verkligen inte vara ok. Så vitt jag har kunnat se så har vägmätarna visat väldigt nära sanningen.

Nu tror jag att vägmätaren använder samma data som fartmätaren. Så det lär nog baseras på antalet hjulvarv i bägge fallen.

Uppdaterat: 2016-10-25 21:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vinterdäcken åker på på ena bilen till helgen, den andra får vänta lite. Sällan vi absout behöver bil båda två om vädret skulle tjura till sig. Har inte bestämt än på vilken, Golfen har jag ju Goodyear Ultra Ice dubbade till, Forden rullar på Michelin X-ice. Blir nog Forden först, de däcken gör sista säsongen och ska slitas på :-)

Uppdaterat: 2016-10-25 22:32
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Har en tid den 15'e. Får se hur det blir. Varit 4 grader nån gång här nu. Men jag åker så oerhört lite som jag "måste" så det funkar nog. Micheline X-Ice 3 blev det denna gång. Enda nordiska däcken från en respektabel tillverkare i 215/45-18. Tror ifs Hankook hade några med men Michelintdäcken var inte mycket dyrare och ska vara tystare.

Nu åker jag dock dubbad hyr-Fiesta. Känns rätt onödigt :P

Uppdaterat: 2016-10-26 00:23

Kollade deras prislista, om den nu var aktuell. Den var typ.. inscannad. Tror de hade tre däck som kostade över 1000 kr st. Känner nog personligen att jag inte skulle gå den vägen...

Uppdaterat: 2016-10-26 01:02

Fast även om det lyckas krypa under 0-strecket en natt så är ju knappast marken så kall så fortfarande borde det inte vara några överhängande problem.

Uppdaterat: 2016-10-26 01:28

"Friktionsfria däck" :-) har inte bytt än men det blir nog till helgen. Inatt hade vi den första natten i höst med temperaturen ner till nollan.

Uppdaterat: 2016-10-26 07:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Pi skrev:

Fast även om det lyckas krypa under 0-strecket en natt så är ju knappast marken så kall så fortfarande borde det inte vara några överhängande problem.

Problemet är ju oftast fuktig väg på kvällen och uppklarnande på natten med underkylt som följd på morgonen, trots ett par plusgrader, lömskt som f-n!

Uppdaterat: 2016-10-26 07:48
*Robban

[quote=c k)
XC70:n rullar runt 6500 mil per år vilket gör att jag köper nya Elite regummerade dubbdäck varje höst. Har kört både Fighter och Galaxie men tycker nog att Elite däck är lite bättre. Det konstiga är att dubbdäcken faktiskt sänker dieselförbrukningen med en knapp deciliter per mil trots kyla, is och snö![/quote]
Och det är inte fenomenet med mindre rullomkrets på vinterdäcken som Audi A5 SB skriver om i inlägg #18 ?

Uppdaterat: 2016-10-26 08:32
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag tror jag byter i november någon gång, någon snö syns sällan till. Det var en helg i november förra året som det var snökaos här i södra Sverige sen vad det inget mer. Kör annars med europeiska friktionsdäck (Conti 850) och har aldrig behövt något tuffare än det. Dubbdäck hade jag senast i slutet på åttiotalet.

Uppdaterat: 2016-10-26 09:41
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Lördagen den 12/11 kl 10:00-15:00, är det däckbytardag hos Torvalla bil. Då byter jag till vinterdäcken på Mazdan, kostar 200 kr, då bjuder de på korv och kaffe också.

Uppdaterat: 2016-10-26 09:50
Lås inga trådar.

Lade upp till vinterdäck förra veckan. Med dubbfritt kan man vara ute i god tid utan att få dåligt samvete.
Däremot är jag inte helt nöjd med de Hakka R2 jag köpte. Alltid testvinnare, men jag tycker de är svampiga och bullriga.

Uppdaterat: 2016-10-26 09:56

Junkers, vägmätaren brukar visa korrekt och hastighetsmätaren för mycket, det sista är en fråga om att hastighetsmätaren är kalibrerad med marginalen på det hållet.....
Men audi har ju rätt om dom 3,6 procenten ändå, eftersom med mindre/större däck skiljer det i antalet hjulvarv, vilket är det som mäts......
Jag har 5 procent för stora sommardäck på passaten, och får räkna upp med 5 procent när jag räknar förbrukning........

Uppdaterat: 2016-10-26 11:11

Olika däck har olika omkrets, även inom samma storlek.
Dimensionen är ett medelvärde.
Det skiljer ju dessutom en del beroende på hur slitna däcken är.....
Därför får man tex inte kalibrera färdskrivaren och fartbegränsaren på en lastbil med hur slitna däck som helst, eftersom det skiljer några km/h mellan utslitna och nya däck......

Uppdaterat: 2016-10-26 11:20

Usch, i morse var det flera minus och dimma så jag kröp till korset och bytte till värsta dubbdäcken.
Jag hade ju tänkt vänta några veckor tills lappmöglet började ramla ner, men jag kom på att det är ganska korkat att åka av vägen med vinterdäcken i förrådet om det kan förhindras genom att istället ha dem på bilen.
Jag hatar vintern!!!!

Uppdaterat: 2016-10-26 11:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har bytt på en bil, Nokian R2 går tyst och billigare än sommarsulorna.

Uppdaterat: 2016-10-26 15:49

Regummerade dubbdäck kan jag tänka mig kan vara ok men skulle undvika regummerade dubbfria.
Körde en gång på såna och däckgubben sa att dom skulle vara ok men dom var riktigt dåliga.

Uppdaterat: 2016-10-26 16:49
Shogun skrev:

c k wrote:Shogun:
Men så kör jag oftast försiktigt i vanlig trafik och tänker mig för. Fick ett något mer försiktigt körbeteende med friktionsdäck som gör att man tänker sig för lite extra tycker jag att jag själv noterat.

Bra - och ungefär likadant som mitt eget körbeteende när jag gick över till friktions-däck. Ett beteende som många dubbdäcksförare också borde anamma. Det blir liksom inte sommarföre varken med friktionsdäck eller med dubbdäck.

Uppdaterat: 2016-10-26 17:07

Monterade sedan 2 veckor. Conti Wintercontact 5

Uppdaterat: 2016-10-26 18:38
saabnisse skrev:

Usch, i morse var det flera minus och dimma så jag kröp till korset och bytte till värsta dubbdäcken.
Jag hade ju tänkt vänta några veckor tills lappmöglet började ramla ner, men jag kom på att det är ganska korkat att åka av vägen med vinterdäcken i förrådet om det kan förhindras genom att istället ha dem på bilen.
Jag hatar vintern!!!!

Gillar den kommentaren, speciellt sista raden.

Uppdaterat: 2016-10-26 19:24
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ikväll lade jag på Hakkapellita 8 även på frugans bil. Då fick jag pluspoäng även där.

Uppdaterat: 2016-10-26 20:51
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kommer plocka på vinterdäcken i slutet av nästa vecka, Mellansverige har fortfarande sommarsuleväder. I alla fall några dagar till.
Har två bilar på uppfarten, en SUV som har Nokian R2 dubbfritt. Förbrukningen sjunker från 0,69 till 0,63 under vintern med R2 däcken. Sommardäcken är 18 tums 225 bredd, vinterdäcken också 225 bredd men 17 tum.
På den andra bilen kör jag Goodyear dubbdäck. Ganska märkligt egentligen för den bilen rullar bara ca 500 mil per år, så varför jag behöver dubb till den är en gåta.

Uppdaterat: 2016-10-26 22:04

Dubbdäcken monterades den 15/10, lite sent kan tyckas men vintern har varit ovanligt mild hittills så jag kostade på mig att vänta ett tag.

Uppdaterat: 2016-10-27 00:03

Det var då för väl att jag monterade mina dubbade vinterhjul igår för idag har vi +11 och det hade vi aldrig haft om jag behållit sommardäcken!

Uppdaterat: 2016-10-27 13:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Shogun skrev:

Eller också så åker man till närmaste verkstad om man är bekväm av sig och pratar bil under tiden. Det är det värt att slippa bängla med däck när man är över 50år, det är man värd....;o)

Absolut rätt att lämna över jobbet när eller om man känner att det inte funkar men i mitt fall gör jag jobbet själv av gammal vana (och kontrollbehov). Jag vill ju, tvärtemot expertisen, smörja bultarna och känna att jag hyfsat lätt får upp dem vid behov. Vill också kika på hur fälgarna ser ut på baksidan och hur de anligger bilen osv.

Har ibland funderat på att välja europeiska däck direkt på en ny bil eftersom åtminstone vissa bilförsäljare erbjuder det. Motivet förutom bekvämligheten att bara ha en omgång hjul skulle kunna vara att man omsätter däcken snabbare. Tyvärr blir prispåslaget så högt att fördelen liksom försvinner.

Uppdaterat: 2016-10-27 14:45
Mycket vatten har runnit under hjulen...

+9 visar termometern här just nu, då det känns inte aktuellt, men jag ska till Luleå på måndag, så jag kanske skulle slå på vinterdäcken på firmabilen.

Uppdaterat: 2016-10-27 17:03

Pinjong !! Du kan fullständigt strunta i vad expertisen säger, för dom har fel, rätt moment på en gänga får man när den är smord, och efter 35 års mekande kan jag gå i god för att inget hjul någonsin kommer ramla av för gängorna är smorda.

Uppdaterat: 2016-10-27 17:09

Jag hade lite tur med vinterdäck till fruns Opel, hittade däck på Blocket med texten "Knappt använda" och det stämmer, Goodyear UG datumstämplade förra hösten på orginal alufälj för 1.600:-

Uppdaterat: 2016-10-27 17:14

3 veckor sedan jag bytte till hakka 8 fulldubbade vi brukar ha haft snö tidigare nera vid kusten i Norrbotten i Kiruna där kan dom ha 3 dm vid den här tiden men tiden är ur led i Kåbdalis har dom fått flytta fram premiären för Slalombacken men dom har inte kunnat köra snökanonerna det har varit för varmt

Uppdaterat: 2016-10-27 17:23

En sak som jag tänkte på idag är att sommardäcken verkar vara snålare på min bil än vinterdäcken. Tvärtom alltså mot vad dom flesta andra upplever. Och detta trots att mina vinterdäck är lättrullade R2.

Uppdaterat: 2016-10-27 18:47

Vintertid borde ju rimligen betyda högre förbrukning inte minst p g a att temperaturen är lägre - och blir det snö sen så går det ju dessutom ofta tyngre.

Uppdaterat: 2016-10-27 18:57

Pi, sant, så lite svårt att jämföra. Mina sommardäck har dock samma dimensioner och är Toyo Nanoenergy 2 så jag tror det ändå kan stämma.

Uppdaterat: 2016-10-27 19:11

Det där med smörja eller inte rikard....
Många slabbar fett även på konan, på en skruv kan det ju även krypa upp på konan, och det är fel....
Jag smörjer gängan med kopparfettspray eller liknande, men aldrig konan, när fettet torkat ur, är det inte spänt längre, det ska vara anliggning metall mot metall.....
Färre ägaren till passaten hade varit frikostig med smörja, och 3 hjul var lösa.......

Uppdaterat: 2016-10-27 19:28
duccedriver skrev:

Det där med smörja eller inte rikard....
Många slabbar fett även på konan, på en skruv kan det ju även krypa upp på konan, och det är fel....
Jag smörjer gängan med kopparfettspray eller liknande, men aldrig konan, när fettet torkat ur, är det inte spänt längre, det ska vara anliggning metall mot metall.....
Färre ägaren till passaten hade varit frikostig med smörja, och 3 hjul var lösa.......

Det där resonemanget har jag alltid hört. Så min motfråga är, hur många har tappat eller märkt att hjulen suttit lösa på grund av att gängorna eller konan har smörjts?

Uppdaterat: 2016-10-27 19:38
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!