Vi Bilägares forum

Budget vs Premium

Budget vs Premium

Nu har jag de senaste dryga 10 åren åren haft lite olika bilar, dock ingen ”budget” förutom min 2010 Astra J 1,4t.
Saab 9-5 och 9-3, Audi A4 2,7 tdi, BMW 520D, Mazda CX-5 och nu en MB GLC 220D.
Skillnaden mellan bilarna som är i olika kategorier mellan Astran och ”premiumbilarna” är onekligen klart märkbar.
Inget man läser i poäng i tester, men den totala upplevelsen/känslan av bilen är onekligen ganska stor.
Kan väl konstatera att mest ”budget” med påklistrad fasad hade Mazdan. Allt såg fint ut och massor av utrustning. Men allt kändes efter en stund lite ”billigt”
Bmw lever mycket på sitt anseende, men inget extraordinärt förutom att allt kändes tight.
Astran som nu gått dryga 14.000 mil och som kostade 40.000kr är en positiv bekantskap. Tyst och komfortabelt chassi, lite karaktärslös både i körkänsla och motor men gör sitt jobb. Saabarna var som alltid en roligare bil än Volvo, aldrig några problem med någon av dom jag ägde under ca 20 års tid. Men skillnaden när jag testade 9-5 NG och BMW 520 F10. Var enormt stor och till BMW:s fördel, därav köpte jag 2012 min första BMW.
Köpte efter två BMW på raken Mazdan då jag tyckte att det nog inte var så stor skillnad efter några provkörningar, men det var det.
Nuvarande GLC blev resultatet av att ha prövat på ”billigare” bil. Och skillnaden är stor. I allt faktiskt, finns inget förutom priset där den är sämre. Men vad milkostnaden blir, och därmed vad bilen kostade, vet jag först den dag jag byter bil.
Men ser jag till kostnaden så är Astran oslagbar, den har troligen många mil kvar som diversebil.
Ja ett långt inlägg för att starta en diskussion om Premium vs Buget som alltid brukar bli resultatet i alla trådar.

Uppdaterat: 2019-07-31 23:07
Guran

Kommentarer

Intressant ämne! Jag har som ni vet vid det här laget med ägt båda delar, många gånger om, i olika kategorier....och min grundinställning är fortfarande ändå, man får vad man betalar för! Men sen med det inte sagt att budget är sämre i sin funktion att ta sig fram med, men Premium ger det där lilla extra.....lite extra omtanke i detaljerna....lite bättre känsla i skinnet, lite bättre funktion i infotainment/navi, lite bättre säten oftast, en mer ombonad känsla, lite dovare i chassit vid ojämnheter m.m....

Sen om det är värt det? Kan såklart bara innehavaren svara på......för mig, utan tvekan varje dag.......för den som inte har bilintresse och bara vill ta sig från a till b och tycker nymodigheter är läskigt.....då funkar budget hur bra som helst, för riktigt dåliga bilar tror jag helt ärligt inte det finns längre att köpa....

Jag köpte vid ett tillfälle Passat då folk sa det var bra bilar och man fick mer för pengarna, blev så sjukt missnöjd, sålde den halvsnabbt, köpte Volvo igen en S80, sen en BMW 525, sen en Passat igen då jag tänkte det kanske blev bättre vid faceliften, den sålde jag efter 3 månader....sen MB E220.....och utan tvekan, det är skillnad på budget och Premium.....

De "budget" jag vart mest nöjd med var en Mitsubishi Galant och en Citroen XM Break, otroligt bra bilar båda två på många sätt.

Uppdaterat: 2019-07-31 23:22

Kom på varför jag trivs med Astran J.

Mycket Saab känsla i den bilen, och det är jag van efter närmare 100.000 mil i olika Saabar.

Kör man mycket så är det för mig viktigt att ha en vettig totalkomfort i bilen.

Skillnaden mellan premium och ”budget” är framförallt hur chassiet hanterar olika underlag.

Sen är ju exakthet i montering och kvalitet på inredning ganska stor skillnad på.

Hur reglage är utformade, hur det knäpper i ett reglage när man drar i spaken/vrider på knappen.

Kvalitet på klädsel mm.

Ja totalt sett är skillnaden där, värt att betala nån krona extra för per mil är upp till användaren.

Jag lägger hellre nån krona extra på alla dom timmar jag sitter i bilen än på en MC.

Skillnaden blir i slutänden inte så stor som inköpspriset gör sken av.

Uppdaterat: 2019-07-31 23:46

Försök övertyga folk om det bara........att det inte blir så mycket större kost som många tror, har försökt.....

Sen kan ju beroende på vilken kategori "budget" vara roligare än premium........när jag gick från Corvette till Porsche gick jag ju upp i all den känslan vi skriver om, bättre utförd inredning, allt satt ihop skrammelfritt, det kändes dyrare......men Vetten 3-4 gånger så kul.....

Det jag har problem med oftast i budget är sätena som inte alls passar mig. Inte i alla såklart, men många.

Uppdaterat: 2019-08-01 00:05

Jag slits i tanken mellan en ny mindre bil eller begagnad premium. De nya modellerna av Polo/Clio/208/Corsa m,m verkar vara väldigt fina bilar. Men även 10-12 år gammal Merca E-klass skulle passa mig utmärkt. Jag kör bara privat 1000-1500 mil/år. Jag tror att ekonomiskt går det på ett ut, en ny bil måste in på dyra service/inspektioner för att garantin ska gälla. En begagnad är friare att ta en billigare mek men kanske samtidigt en chansning.

Hur fina de nya småbilarna än är så tror jag ändå inte att dom når upp till upplevelsen av en solid Merca. Nu tar jag E-klass som exempel eftersom jag har en lång erfarenhet av dom. Samtidigt som jag anser att den är designad/konstruerad mer för yrkesfolk.

Kontentan är att jag tror inte så mycket på budget när man köper en ny bil kontra en begagnad premium. Just nu kör jag en Polo -14 som snart gått 10 000 mil och jag kommer nog inte undan den låga kostnaden jag har idag. Samtidigt så saknar den utrustningen jag vill ha. Ibland önskar man att man inte var så bil intresserad , det hade varit enklare, en vit Megane kombi tack!

Uppdaterat: 2019-08-01 02:10
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Axel61 slår huvudet på spiken i slutet av inlägget. Tänk så mycket pengar man kunde ha sparat på att inte vara intresserad av bilar. Man kunde ha köpt en Corolla och trott att bilar är såna.

En kompis till mig har alltid åkt Chevrolet, Opel eller Volvo, men för några år sen skaffade han en MB C-klass som fick rulla några tiotusental mil. Som bilmek/bilbyggare av den gamla skolan pratade han mycket om skillnader i konstruktion där man kunde se att Mercan var byggd med större tankar än att "det ska fungera". För knappt ett år sen köpte han sitt livs första nya bil, en C180. Snikigaste möjliga, men med genomtänkta konstruktionslösningar.

Det jag tycker man märker på billigare bilar är att de känns begagnade tidigare. De tappar klonket i dörrarna, spakar och reglage känns inte lika distinkta som de gjorde från början, man kan höra att saker rör sig när man kör på ojämn väg. Detta utan att det slutar fungera.

Uppdaterat: 2019-08-01 08:53
L. Mäkinen skrev:

Det jag tycker man märker på billigare bilar är att de känns begagnade tidigare.

Det var väldigt bra sammanfattat tycker jag......

Uppdaterat: 2019-08-01 09:10
Axel61 skrev:

Jag slits i tanken mellan en ny mindre bil eller begagnad premium. De nya modellerna av Polo/Clio/208/Corsa m,m verkar vara väldigt fina bilar. Men även 10-12 år gammal Merca E-klass skulle passa mig utmärkt. Jag kör bara privat 1000-1500 mil/år. Jag tror att ekonomiskt går det på ett ut, en ny bil måste in på dyra service/inspektioner för att garantin ska gälla. En begagnad är friare att ta en billigare mek men kanske samtidigt en chansning.

Hur fina de nya småbilarna än är så tror jag ändå inte att dom når upp till upplevelsen av en solid Merca. Nu tar jag E-klass som exempel eftersom jag har en lång erfarenhet av dom. Samtidigt som jag anser att den är designad/konstruerad mer för yrkesfolk.

Kontentan är att jag tror inte så mycket på budget när man köper en ny bil kontra en begagnad premium. Just nu kör jag en Polo -14 som snart gått 10 000 mil och jag kommer nog inte undan den låga kostnaden jag har idag. Samtidigt så saknar den utrustningen jag vill ha. Ibland önskar man att man inte var så bil intresserad , det hade varit enklare, en vit Megane kombi tack!

.

Dom nya småbilarna har blivit väldigt bra sista året och framför allt kan man på många få vettiga tillbehör om man vill betala för det.

Tillbehör som många begade statusvagnar i basutförande inte har.

Småbilarnas ljudnivå har blivit bättre men en småbil förblir alltid bullrigare än en större premium vagn.

Vad många glömmer är att ack så mycket trevligare en polo är när man blir äldre och är inne i parkeringshuset och kör eller bara en fickparkering på affären.

Man ser dagligen äldre som har problem vid sina för stora bilar och jag kommer definitivt att krympa min bilstorlek när det blir dags.

Det är riktigt stora skillnader på småbilarnas komfort och utrustning i dag det märker man direkt när man provat 4-5 olika.

Uppdaterat: 2019-08-01 12:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mso

Inte behöver du väl bli sämre på att parkera bara för att du blir äldre.

Har snarare med körvanan att göra än åldern på föraren.

Ser ofta yngre som också är helt inkompetenta på att fickparkera, eller bara för den skull backa inne en P-ficka

Men om du planerar för detta så skall du köpa en premiumbil som parkerar åt dig :)

Uppdaterat: 2019-08-01 12:55

Jag körde en hel del hyrbilar för några år sen, och då sträckor på runt 40 mil.

Där märkte man skillnaden mellan olika bilar!

Bäst var MB E-klass, man kom fram utan trötthetskänsla. C-klass var inte alls lika bra.

Sämst var Passat och Santa Fe. Passat för att den var så småstötig, kändes som det var 4 bar i däcken. Santa Fe för att den flöt fram på vägen och var slö vid omkörningar trots V6, baksätet som en bänk (vi var 4 i bilen).

Nu ändras ju bilarna över åren, men så upplevde jag det då.

Uppdaterat: 2019-08-01 12:58
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Har också provat på både budget och premium. Tog körkort sent i livet och min första bil var en BMW 118d -08. En kanonbil, egentligen men som förstördes av den för höga utväxlingen och de stenhårda originalmonterade Continental run-flatdäcken. Sedan så var den irriterande liten, när man hade barn i barnvagnsålder. Var nog många som hade roligt åt mig när jag demonterade emmaljunga-vagnen utanför dagis för att få in den i BMW:n :-). Eftersom mina svärföräldrar ibland också kommer på besök från Kina så var vi ofta 5 i bilen och då blev 1-serien helt enkelt alldeles för trång. Började då leta runt efter en bil som skulle kosta ungefär lika mycket i månaden, men ha mycket större utrymmen. Var först stenhårt inne på BMW eller Mercedes. Men det enda som passade budgeten var 3 år gamla bilar som gått över 10000 mil. Då såg att jag att Skoda Superb började poppa upp i min sökningar på nätet. Så jag började läsa tester och många var positiva. En rymlig bil, med hyfsad kvalitetskänsla till överkomligt pris.

Åkte också och provkörde en Superb kombi och blev imponerad. Skrattretande mycket utrymme i baksätet, enormt mycket utrustning för pengarna, jämfört med den sparsmakade BMW:n. Så jag hittade en begagnade Superb 1.8 TSI som bara gått 200 mil och slog till! BMW övertogs av mina föräldrar. I början kändes det, ärligt talat ,riktigt bra. Stolarna hade långt mer inställningsmöjligheter än BMW:n, utrustningen var diger. Efter ett tag började jag dock märka att det vibrerade väldigt mycket i sätet och det smällde något erbarmligt över ojämnheter :-). Mina föräldrar hade nyligen bytt till nya däck på BMW:n så jag tog en tur i den och märkte vilken enormt skillnad det var! Ojämnheter som smällde till kraftigt i Skodan, märktes knappt i BMW:n. Grov asfalt kändes tydligt i sätet på Superben, men knappt alls i BMW:n. Det var nog då jag insåg att man faktiskt betalar lite mer än för märket på BMW och det finns en anledning till att en pluttig 1-serie är lika dyr, eller dyrare än en Superb. Eftersom Superben också led av en enorm oljetörst så hade jag tröttnat på den och ville ha något nytt. Var först väldigt avogt inställd till SUV:ar, eftersom jag tyckte att de var onödigt höga och svajiga. Men efter att ha provkört MB GLK och BMW X3, så insåg jag att det går att göra SUV:ar som har riktigt bra köregenskaper, men ändå bekvämt insteg. Först var jag inne på att köpa en GLK, men den gick bort för att den var för trång där bak så det blev en ny X3:a i slutändan som jag fortfarande kör. Och jag kan säga att X3:an efter drygt 6000 mil känns mycket fräschare i inredningen än vad Superben gjorde efter 5000 mil.

Uppdaterat: 2019-08-01 13:01
Axel61 skrev:

Hur fina de nya småbilarna än är så tror jag ändå inte att dom når upp till upplevelsen av en solid Merca. Nu tar jag E-klass som exempel eftersom jag har en lång erfarenhet av dom. Samtidigt som jag anser att den är designad/konstruerad mer för yrkesfolk.

Absolut! Jag hade en splitter ny Toyota C-HR som hyrbil i Kiruna, och komforten och körkänslan i mina föräldrars 10 år gamla E-klass är ljusår bättre!

Uppdaterat: 2019-08-01 13:07
mso 1000 skrev:

Dom nya småbilarna har blivit väldigt bra sista året och framför allt kan man på många få vettiga tillbehör om man vill betala för det.

Tillbehör som många begade statusvagnar i basutförande inte har.

Småbilarnas ljudnivå har blivit bättre men en småbil förblir alltid bullrigare än en större premium vagn.

Man köper inte en "premium vagn" för att man vill ha en massa utrustning. Jag tar hellre en naken BMW 5-serie framför en maxad Polo.

Uppdaterat: 2019-08-01 13:09
Guran skrev:

Kan väl konstatera att mest ”budget” med påklistrad fasad hade Mazdan. Allt såg fint ut och massor av utrustning. Men allt kändes efter en stund lite ”billigt”

Många bilar känns väldigt bra i interiören idag. Det är inget givet längre att t.ex. en Mercedes har enormt mycket bättre känsla i inredningen än en Mazda. Skillnaden märks när man tar en provtur! Hissar man upp en GLC och en CX-5 och tittar undertill så förstår man också varför GLC:n kostar mer.

Uppdaterat: 2019-08-01 13:13

Ni premiumälskare pratar bara om upplevd bilkvalite, men tillverkningskvalite då? Är det lika motiverat att åka "premium" (hur nu det ska definieras...) om den tyska statusbilen står på verkstad till dryga kostnader? Medan ickepremium Corolla bara ser verkstan vid service? Men kanske man är så känslomässigt bunden vid sin dyra premiumbil, att man mörkar dyra verkstadsräkningar?

Uppdaterat: 2019-08-01 13:13
Guran skrev:

Mso

Inte behöver du väl bli sämre på att parkera bara för att du blir äldre.

Har snarare med körvanan att göra än åldern på föraren.

Ser ofta yngre som också är helt inkompetenta på att fickparkera, eller bara för den skull backa inne en P-ficka

Men om du planerar för detta så skall du köpa en premiumbil som parkerar åt dig :)

Nja Guran du har nog trots allt fel där.

När pensionsåldern infaller och åren går, stel i nacken och stel överallt och reflexer och uppmärksamheten avtar.

Eller så ser man det man vill se :).

Jag har iofs många år kvar till pensionen och bara stel i nacken ibland men jag skulle inte vilja vara utan backkamera och eftersom jag bor där det saltas dagligen skulle jag inte välja en bil utan spolning av kamera linsen heller.

Såg att vw på lillsuven skippat luckan över kameran och implementerat Skoda spolning ;)

Och en bil som parkerar.

Jag tror att 99% aldrig använder funktionen.

Har provat en gång för några år sedan men maken till segt och tidsödande och man fick strässkänsla direkt.

Uppdaterat: 2019-08-01 13:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Guran wrote:Mso

Inte behöver du väl bli sämre på att parkera bara för att du blir äldre.

Har snarare med körvanan att göra än åldern på föraren.

Ser ofta yngre som också är helt inkompetenta på att fickparkera, eller bara för den skull backa inne en P-ficka

Men om du planerar för detta så skall du köpa en premiumbil som parkerar åt dig :)

Nja Guran du har nog trots allt fel där.

När pensionsåldern infaller och åren går, stel i nacken och stel överallt och reflexer och uppmärksamheten avtar.

Eller så ser man det man vill se :).

Jag har iofs många år kvar till pensionen och bara stel i nacken ibland men jag skulle inte vilja vara utan backkamera och eftersom jag bor där det saltas dagligen skulle jag inte välja en bil utan spolning av kamera linsen heller.

Såg att vw på lillsuven skippat luckan över kameran och implementerat Skoda spolning ;)

Men man kan väl parkera bilen trotts att man är stel, eller kan inte du det??

Finns nått som heter backspeglar som jag brukar använda när jag fickparkerar. Senast i går genomförde jag en sådan manöver, skulle klara det med stelopererad nacke...

Uppdaterat: 2019-08-01 13:16
40-talisten skrev:

Ni premiumälskare pratar bara om upplevd bilkvalite, men tillverkningskvalite då? Är det lika motiverat att åka "premium" (hur nu det ska definieras...) om den tyska statusbilen står på verkstad till dryga kostnader? Medan ickepremium Corolla bara ser verkstan vid service? Men kanske man är så känslomässigt bunden vid sin dyra premiumbil, att man mörkar dyra verkstadsräkningar?

Allt beror väl på vad man är villig att betala för. Märker man ingen större skillnad mellan t.ex. en BMW 3-serie och en Corolla så finns det ju ingen anledning att betala en massa extra för BMW:n. Och Corollan kommer, med största sannolikhet, att hålla ihop mycket bättre. Om man prioriterar hållbarhet och felfrihet framför allt annat så ska man nog inte välja tyska premiumbilar.

Uppdaterat: 2019-08-01 13:18
40-talisten skrev:

Ni premiumälskare pratar bara om upplevd bilkvalite, men tillverkningskvalite då? Är det lika motiverat att åka "premium" (hur nu det ska definieras...) om den tyska statusbilen står på verkstad till dryga kostnader? Medan ickepremium Corolla bara ser verkstan vid service? Men kanske man är så känslomässigt bunden vid sin dyra premiumbil, att man mörkar dyra verkstadsräkningar?

Dom ”premiumbilar” jag haft och kört drygt 30.000mil med totalt har inte kostat mig en krona i reparationer.

Uppdaterat: 2019-08-01 14:08

Tugget om att Toyota minsann är felfria är i mina ögon inte relevant. Jag har haft bilar från ganska många olika tillverkare och olika storlekar och en del har krånglat och andra har inte gjort det. Just den parametern är inget jag fäster mig vid på moderna bilar. Funktionen att man ska ta sig från A till B klarar alla bilar. Det som gjort att jag ännu inte ägt en Toyota är att de känns som att de är gjorda för att frakta människor med, inte för att föraren ska trivas bakom ratten.

Nöjer man sig med funktionen "transport" är det klart man kan köra Dacia, Skoda eller Toyota.

Att det skulle vara för att impa på andra med bilarna är ju också konstigt. För egen del tillbringar jag ett par timmar om dagen i bilen. Då vill jag gärna ha något som får mig på gott humör. Just nu en gammal KIA...

Uppdaterat: 2019-08-01 15:21
L. Mäkinen skrev:

Tugget om att Toyota minsann är felfria är i mina ögon inte relevant. Jag har haft bilar från ganska många olika tillverkare och olika storlekar och en del har krånglat och andra har inte gjort det. Just den parametern är inget jag fäster mig vid på moderna bilar. Funktionen att man ska ta sig från A till B klarar alla bilar. Det som gjort att jag ännu inte ägt en Toyota är att de känns som att de är gjorda för att frakta människor med, inte för att föraren ska trivas bakom ratten.

Nöjer man sig med funktionen "transport" är det klart man kan köra Dacia, Skoda eller Toyota.

Att det skulle vara för att impa på andra med bilarna är ju också konstigt. För egen del tillbringar jag ett par timmar om dagen i bilen. Då vill jag gärna ha något som får mig på gott humör. Just nu en gammal KIA...

+1. Jag vill också trivas i bilen och åker nog hellre tåg än kör en bil som enbart klarar av "transport"-funktionen

Uppdaterat: 2019-08-01 15:27
L. Mäkinen skrev:

Tugget om att Toyota minsann är felfria är i mina ögon inte relevant. Jag har haft bilar från ganska många olika tillverkare och olika storlekar och en del har krånglat och andra har inte gjort det. Just den parametern är inget jag fäster mig vid på moderna bilar. Funktionen att man ska ta sig från A till B klarar alla bilar. Det som gjort att jag ännu inte ägt en Toyota är att de känns som att de är gjorda för att frakta människor med, inte för att föraren ska trivas bakom ratten.

Nöjer man sig med funktionen "transport" är det klart man kan köra Dacia, Skoda eller Toyota.

Att det skulle vara för att impa på andra med bilarna är ju också konstigt. För egen del tillbringar jag ett par timmar om dagen i bilen. Då vill jag gärna ha något som får mig på gott humör. Just nu en gammal KIA...

+2

Har numera en Skoda och den är duktigt på att....transportera. Inte särskilt spännande men välutrustad, bekväm och rymlig.

Har inte ägt någon riktig premiumbil så jag kan inte riktigt uttala mig om kvalitetsskillnader. Däremot tycker jag att det finns en hel del skillnader mellan budget, medelklass och ”övre” medelklass.

Uppdaterat: 2019-08-01 16:50

Fast idag är väl skillnaderna betydligt mindre än för några 20-talet år sedan? Jag minns när kompisen hämtade ut sin nya A4 med V6'a och helläder, första modellen, 1995. Det var en riktig wow-känsla i jämförelse med dåtidens Volvo, Ford, Toyota, Mazda osv. Eller en annan kompis som köpte en helt ny BMW 320 1991, första årsmodellen av E36, även den med helläderinredning som verkligen var riktigt läder. Var en helt annan upplevelse att åka i den jämfört med många övriga nya bilar på den tiden. Bara det att den hade en sexa och lädret som luktade underbart, vilken känsla. Idag tror jag skillnaden mellan bilarna är avsevärt mindre, kan man ens märka skillnaden mellan en Folka och en Audi med förbundna ögon?

Uppdaterat: 2019-08-01 18:31
FXX skrev:

Fast idag är väl skillnaderna betydligt mindre än för några 20-talet år sedan? Jag minns när kompisen hämtade ut sin nya A4 med V6'a och helläder, första modellen, 1995. Det var en riktig wow-känsla i jämförelse med dåtidens Volvo, Ford, Toyota, Mazda osv. Eller en annan kompis som köpte en helt ny BMW 320 1991, första årsmodellen av E36, även den med helläderinredning som verkligen var riktigt läder. Var en helt annan upplevelse att åka i den jämfört med många övriga nya bilar på den tiden. Bara det att den hade en sexa och lädret som luktade underbart, vilken känsla. Idag tror jag skillnaden mellan bilarna är avsevärt mindre, kan man ens märka skillnaden mellan en Folka och en Audi med förbundna ögon?

Ja, i alla fall på dom Audis som har några reglage kvar. Du känner även på sätena skulle jag vilja påstå. Och framförallt när du kör, men blir lite farligt med förbundna ögon.

Uppdaterat: 2019-08-01 18:45

Guran, jag tänkte typ att äntra automobilen, insupa atmosfären, höra motorn startas osv. Har du nån gång gjort denna manöver i en luftkyld Porsche 911 så förstår du vad jag menar. Idag är ju denna manöver lite som "att sätta sig i vilken Toyota som hellst". Skillnaderna mellan olika modeller är väldigt små. Tom. en Porsche idag med en överladdad fyra blir ju nästan lika anonym i upplevelse.

Uppdaterat: 2019-08-01 19:12

Visst har det jämnats ut, men insup atmosfären i en Octavia och gå därefter över till en RS4 eller en helt vanlig utan diverse bokstäver så är det en skillnad som är markant. Som billig Cava kontra Champagne

Båda bubblar och du blir lite yr i skallen beroende på mängd.

Uppdaterat: 2019-08-01 19:20

Jag har en budgetbil (lite över absolut budget..) i form av en Fabia som är drygt 2 år gammal. Kör man den en stund, så slås man av hur oerhört kompetent den i själva verket är - i förhållande till sitt pris och även i förhållande till en bil i samma klass för bara 10 år sedan. Det går t.o.m. utmärkt att köra den över längre sträckor utan att man blir tokig;-)

Jag har även en s.k. premiumbil i mellanklassen i form av en MB C-klass. Kör man den en stund, så slås man av hur oerhört mycket mer kompetent den är - jämfört med Fabian. Men gissa om det skiljer några spänn i milkostnad;-)

Det fanns ju en f.d. medlem här på forumet som var totalt och ensidigt fokuserad på milkostnaden på bilar. Jag har lite andra prioriteringar när jag väljer bil (lite som Mäkinen m.fl. är inne på).

Uppdaterat: 2019-08-01 20:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
FXX skrev:

Guran, jag tänkte typ att äntra automobilen, insupa atmosfären, höra motorn startas osv. Har du nån gång gjort denna manöver i en luftkyld Porsche 911 så förstår du vad jag menar. Idag är ju denna manöver lite som "att sätta sig i vilken Toyota som hellst". Skillnaderna mellan olika modeller är väldigt små. Tom. en Porsche idag med en överladdad fyra blir ju nästan lika anonym i upplevelse.

Toyota var nog inget bra exempel, eftersom jag upplever flera av dem som sällsynt billiga i inredningen. Den CH-R jag körde på sportlovet var extrem plastig och pappig. Mittkonsolen gick att flytta en centimeter i sidled, den fasta mattan i bilen gav efter ordentligt när man tryckte på den. Dörrarna lät som läskburkar när man knackade på dem. Dörrsidorna bak var helt av repkänslig svart hårdplast. Skiilanden mot valfri BMW eller MB är stor, men även VW ger ett mycket solidare intryck.

Uppdaterat: 2019-08-01 22:00
mso 1000 skrev:

Dom nya småbilarna har blivit väldigt bra sista året och framför allt kan man på många få vettiga tillbehör om man vill betala för det.

Tillbehör som många begade statusvagnar i basutförande inte har.

Småbilarnas ljudnivå har blivit bättre men en småbil förblir alltid bullrigare än en större premium vagn.

Vad många glömmer är att ack så mycket trevligare en polo är när man blir äldre och är inne i parkeringshuset och kör eller bara en fickparkering på affären.

Man ser dagligen äldre som har problem vid sina för stora bilar och jag kommer definitivt att krympa min bilstorlek när det blir dags.

Det är riktigt stora skillnader på småbilarnas komfort och utrustning i dag det märker man direkt när man provat 4-5 olika.

Jo utrustningsmässigt fattas inget i de nya småbilarna, där håller jag Polo,n som främst men den blir också dyr till slut, runt 220-240kkr. Och för det får man en E 220 2014+ som gått 5000+ Frågan är om det egentligen fattas något i den begagnade premiumbilen? Apple/android kanske och det absolut senaste i elektronikväg.

Det var en annan tråd om ”nödvändig” säkerhetsutrustning som man får väga in kontra komfortnivån i premiumbilen. Jag skulle kanske preciserat mig lite mer, jag kör som sagt 1000-1500 mil/år men när jag kör blir det långresor där min nuvarande Polo slår igenom och blir tröttande till slut, och jag tror inte den nya Polo,n (som ex) är såå mycket bättre. Inte så att den slår en 5-8 år gammal premiumbil.

Uppdaterat: 2019-08-02 01:51
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Tittar jag på Octavian vi har så ser man att den är välutrustad, men att det brister i utförandet av olika saker. Hissar man ner en sidoruta nån cm och stänger en dörr låter det som att allt innehåll i dörren sitter löst. Huvpinnen(!) sitter så att man inte kommer åt att fylla på spolarvätska, gissningsvis kommer burken från lagerhyllan. Lådan för paraplyt under passagerarsätet är gjord i billig plast och har vassa kanter. Vägkänslan är diffus, gissningsvis pga kombination av halvstel bakaxel och val av bussningar. Menyerna i displayen framför ratten hoppar åt olika håll när man bläddrar med rattknapparna så man vet inte hur man ska nå vissa menyer.

Den går dock hyfsat tyst och snålt.

Uppdaterat: 2019-08-02 08:26
L. Mäkinen skrev:

Tittar jag på Octavian vi har så ser man att den är välutrustad, men att det brister i utförandet av olika saker. Hissar man ner en sidoruta nån cm och stänger en dörr låter det som att allt innehåll i dörren sitter löst. Huvpinnen(!) sitter så att man inte kommer åt att fylla på spolarvätska, gissningsvis kommer burken från lagerhyllan. Lådan för paraplyt under passagerarsätet är gjord i billig plast och har vassa kanter. Vägkänslan är diffus, gissningsvis pga kombination av halvstel bakaxel och val av bussningar. Menyerna i displayen framför ratten hoppar åt olika håll när man bläddrar med rattknapparna så man vet inte hur man ska nå vissa menyer.

Den går dock hyfsat tyst och snålt.

Man får vad man betalar för (skrev han som har en Fabia på uppfarten;-))

Uppdaterat: 2019-08-02 09:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Axel61 skrev:

Jag skulle kanske preciserat mig lite mer, jag kör som sagt 1000-1500 mil/år men när jag kör blir det långresor där min nuvarande Polo slår igenom och blir tröttande till slut, och jag tror inte den nya Polo,n (som ex) är såå mycket bättre. Inte så att den slår en 5-8 år gammal premiumbil.

Inte en chans att en ny Polo går tystare och bekvämare än en 5 år gammal premiumbil, jag skulle inte tro att den går bättre än en 10 år gammal premiumbil heller. En Polo har halvstel bakaxel och främre länkarmar och hjälpram av pressad plåt, skillnaden även mot en 10 år gammal E-klass eller 5-serie är enorm. Även vridstyvheten är inte i närheten av en E-klass eller 5-serie. Bara för att en småbil har fått lite bättre ljudisolering, adaptiv farthållare och Apple carplay så betyder det inte att resten av bilen kan jämföras med en äldre premiumbil.

Uppdaterat: 2019-08-02 09:49
L. Mäkinen skrev:

Tittar jag på Octavian vi har så ser man att den är välutrustad, men att det brister i utförandet av olika saker. Hissar man ner en sidoruta nån cm och stänger en dörr låter det som att allt innehåll i dörren sitter löst. Huvpinnen(!) sitter så att man inte kommer åt att fylla på spolarvätska, gissningsvis kommer burken från lagerhyllan. Lådan för paraplyt under passagerarsätet är gjord i billig plast och har vassa kanter. Vägkänslan är diffus, gissningsvis pga kombination av halvstel bakaxel och val av bussningar. Menyerna i displayen framför ratten hoppar åt olika håll när man bläddrar med rattknapparna så man vet inte hur man ska nå vissa menyer.

Den går dock hyfsat tyst och snålt.

Pinne för att hålla upp huven? Jag blev mäkta chockad när min 2013 Ibiza hade det, trodde inte man tillverkade bilar efter millenieskiftet med en sån. Men visst, är det budget så, kostar väl nån hundring mindre med en pinne än med en gasdämpare.

Uppdaterat: 2019-08-02 12:20

Pinne eller gasdämpare!!?? Det är ingen dealbreaker för mig, det är så sällan jag är under huven. Då är det mer den allmänna layouten och logiska utförandet som avgör. Som ex har jag kört en V70 och jag vänjer mig aldrig vid en farthållare med knappar på rattekern, måste hela tiden se så jag trycker rätt. Framhåller mercans spak som den mest intuitiva logiska likt blinkersspaken, som dom tyvärr tyvärr går ifrån. Kan ta min egen Polo som ex, knapparna till stolsvärmen sitter väl synligt på instrumentbrädan, var vad det nu dom satt i Clion? Premium vs budget enligt mig.

Uppdaterat: 2019-08-02 18:09
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

En lite otrevligare sak är ju att även om man köper en beg. premium eller en ny snikbil för samma pengar så blir ju premiumbilen dyrare i drift och avsevärt dyrare i skatt och försäkring.

"Vill man vara fin får man lida pin" hette det ju.

Mupparna gillar inte stora bilar!

Uppdaterat: 2019-08-02 18:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axel61 skrev:

Pinne eller gasdämpare!!?? Det är ingen dealbreaker för mig, det är så sällan jag är under huven. Då är det mer den allmänna layouten och logiska utförandet som avgör. Som ex har jag kört en V70 och jag vänjer mig aldrig vid en farthållare med knappar på rattekern, måste hela tiden se så jag trycker rätt. Framhåller mercans spak som den mest intuitiva logiska likt blinkersspaken, som dom tyvärr tyvärr går ifrån. Kan ta min egen Polo som ex, knapparna till stolsvärmen sitter väl synligt på instrumentbrädan, var vad det nu dom satt i Clion? Premium vs budget enligt mig.

Du måste få +++ på din beskrivning av farthållarspakens användarvänlighet.

Används farthållaren flitigt så är den nog bäst ur den synpunkten.

Uppdaterat: 2019-08-02 18:54
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Axel61 skrev:

Pinne eller gasdämpare!!?? Det är ingen dealbreaker för mig, det är så sällan jag är under huven. Då är det mer den allmänna layouten och logiska utförandet som avgör. Som ex har jag kört en V70 och jag vänjer mig aldrig vid en farthållare med knappar på rattekern, måste hela tiden se så jag trycker rätt. Framhåller mercans spak som den mest intuitiva logiska likt blinkersspaken, som dom tyvärr tyvärr går ifrån. Kan ta min egen Polo som ex, knapparna till stolsvärmen sitter väl synligt på instrumentbrädan, var vad det nu dom satt i Clion? Premium vs budget enligt mig.

Här är ju ett återigen tydligt exempel på där smaken är delad! Själv tycker jag spakmonterad farthållare är det sämsta jäkelskap som finns! Har det på min bil med,(för övrigt samma spak som i Mercedes), och även haft det på min gamla MB samt 2 Passater. Om nåt är väl rattknappar mycket mer logiskt och lätt att se och bara känna med tummen......

Nej det är som jag skrivit i min egen tråd med en av de stora negativa sakerna med min bil, den där jädra spaken! Men all respekt för att det finns de som tycker det är bättre. Som sagt, alla är vi olika.....

Men sett ur logik och användarvänlighet slår rattknappar spaken 8 dagar i veckan.

Uppdaterat: 2019-08-02 19:10
Henrik M skrev:

Axel61

Men sett ur logik och användarvänlighet slår rattknappar spaken 8 dagar i veckan.

Nix - tycker jag. Spak på gamla DKW:n, spak på gamla SLK:n och knappar på ratten i nya Mercan. Spak ska det vara;-)

Uppdaterat: 2019-08-02 20:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi: Eller så ligger det nåt i uttrycket: "Det går inte lära gamla hundar....." ;)

Uppdaterat: 2019-08-02 20:48

Jag är förvisso en gammal hund, men ack vad jag är adaptiv för framtiden. Jag var med och loggade in när Mosaic var webbläsare i början av 90-talet. Vad gjorde du då? ;-) I blöjor?

Uppdaterat: 2019-08-02 20:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Jag är förvisso en gammal hund, men ack vad jag är adaptiv för framtiden. Jag var med och loggade in när Mosaic var webbläsare i början av 90-talet. Vad gjorde du då? ;-) I blöjor?

Haha, jag är 76:a så jag var rätt tidigt på internet med :) kommer dock inte ihåg vad webbläsarna hette....minns dock det ohyggligt sega 256-modemet.

Uppdaterat: 2019-08-02 20:56
Henrik M skrev:

Audi A5 SB wrote:Jag är förvisso en gammal hund, men ack vad jag är adaptiv för framtiden. Jag var med och loggade in när Mosaic var webbläsare i början av 90-talet. Vad gjorde du då? ;-) I blöjor?

Haha, jag är 76:a så jag var rätt tidigt på internet med :) kommer dock inte ihåg vad webbläsarna hette....minns dock det ohyggligt sega 256-modemet.

Barnatro, barnatro,

till himmelen du är en gyllne bro!

Uppdaterat: 2019-08-02 21:07
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kanske dags att starta en tråd om "växelspakar"....

Uppdaterat: 2019-08-02 21:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Kanske dags att starta en tråd om "växelspakar"....

Den tror jag vi är eniga om nu när du kört Merca att den ska vara på rattstången och inte mellan stolarna och ta upp onödig plats! :)

Uppdaterat: 2019-08-02 21:11

Växelspak till automatlåda... Snacka om yestertech!

Nä, inte behövs någon mekanism in i bilen.

Uppdaterat: 2019-08-02 21:16

Jag har aldrig haft spaken som ni pratar om, däremot flera bilar med farthållaren på blinkersspaken, den första i min 740 turbo för snart 30 år sedan. Dom sista två bilarna i ”tumgreppet” och det är outstanding för jag glömmer alltid vilken knapp jag ska trycka på när jag växlar mellan 2 bilar där det är olika setup. Även för en som aldrig kört nån av bilarna innan så ser man logiken då det står ”set” ”0/1” osv. 50cm framför näsan.

Uppdaterat: 2019-08-02 21:21
Henrik M skrev:

Audi A5 SB wrote:Jag är förvisso en gammal hund, men ack vad jag är adaptiv för framtiden. Jag var med och loggade in när Mosaic var webbläsare i början av 90-talet. Vad gjorde du då? ;-) I blöjor?

Haha, jag är 76:a så jag var rätt tidigt på internet med :) kommer dock inte ihåg vad webbläsarna hette....minns dock det ohyggligt sega 256-modemet.

Netscape och Altavista minns jag att jag använde.

Uppdaterat: 2019-08-02 21:39
Henrik M skrev:

Axel61 wrote:Pinne eller gasdämpare!!?? Det är ingen dealbreaker för mig, det är så sällan jag är under huven. Då är det mer den allmänna layouten och logiska utförandet som avgör. Som ex har jag kört en V70 och jag vänjer mig aldrig vid en farthållare med knappar på rattekern, måste hela tiden se så jag trycker rätt. Framhåller mercans spak som den mest intuitiva logiska likt blinkersspaken, som dom tyvärr tyvärr går ifrån. Kan ta min egen Polo som ex, knapparna till stolsvärmen sitter väl synligt på instrumentbrädan, var vad det nu dom satt i Clion? Premium vs budget enligt mig.

Här är ju ett återigen tydligt exempel på där smaken är delad! Själv tycker jag spakmonterad farthållare är det sämsta jäkelskap som finns! Har det på min bil med,(för övrigt samma spak som i Mercedes), och även haft det på min gamla MB samt 2 Passater. Om nåt är väl rattknappar mycket mer logiskt och lätt att se och bara känna med tummen......

Nej det är som jag skrivit i min egen tråd med en av de stora negativa sakerna med min bil, den där jädra spaken! Men all respekt för att det finns de som tycker det är bättre. Som sagt, alla är vi olika.....

Men sett ur logik och användarvänlighet slår rattknappar spaken 8 dagar i veckan.

+ 10 på den!

Uppdaterat: 2019-08-02 21:53
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Guran skrev:

Henrik M wrote:Audi A5 SB wrote:Jag är förvisso en gammal hund, men ack vad jag är adaptiv för framtiden. Jag var med och loggade in när Mosaic var webbläsare i början av 90-talet. Vad gjorde du då? ;-) I blöjor?

Haha, jag är 76:a så jag var rätt tidigt på internet med :) kommer dock inte ihåg vad webbläsarna hette....minns dock det ohyggligt sega 256-modemet.

Netscape och Altavista minns jag att jag använde.

Och sen var det ett 56 kbs modem...och var man riktigt fräck så hade man PREMIUM varianten med v.90/v92 standarden ;-)

Uppdaterat: 2019-08-02 22:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sket jag i fläkten? Eller vad var det som hände? Tydligen är det väldigt polariserat angående farthållarens placering, jag undrar varför inte blinkersspaken är ersatt med knappar i ratten? Ferrari är väl undantaget.

Jag vill bara förtydliga att premium för mig är när något är konstruerat med eftertanke för intuitivt användande. Man ska inte behöva leta och försöka förstå hur dom tänkt med menyupplägget. Den Talisman jag körde några tusen mil med hade det mesta i menyn, fem undermenyer innan man kom fram till justeringen för instrumentbelysningen och inte alltid den logiska vägen. Jag minns inte riktigt exakt för jag kör inte den längre och försöker förtränga bilen.

Jag framhåller de tyska märkena samt Volvo som någorlunda logiska och fransmännen... ja dom gör väl så gott dom kan, fast väldigt behagliga för ögat emellanåt.

Uppdaterat: 2019-08-02 23:20
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Farthållarens placering?

I tråd efter tråd ondgör sig riktiga förare sig över trams som autobroms, lane assist, döda vinkeln varnare osv osv, saker som en riktigt karlakarl till bilförare absolut inte behöver.

Men plötsligt så är det absolut gubbigaste tillbehöret, farthållaren, och dess placeringen av tillhörande manöverspak av yttersta intresse... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26