Då var det 4WD väder. Senaste dygnet har vi fått mycket snö, bara i natt så mycket att det lätt når upp till bilarnas dörrsidor. Inga statliga och kommunala plogbilar kör där vi bor. Vi får sköta detta själva med vägförening eller liknande. För min del har jag klarat mig bra de senaste åren efter det att jag skaffat mig 4WD bil. Har ca 2 km fram till en mindre väg där kommunen plogar, men vägen är lågprioriterad vilket gör att den kommer långt ned på listan i snöröjning. Så totalt har jag 4 km till väg som är prioriterad och där normal snöröjning görs.
Som alltid finns det personer som kör fast med sin bil på vår väg, tråkigt nog nästan samma personer år efter år. De planerar inte sin körning. Skottar inte sin uppfart utan backar helt enkelt ut sin bil på vägen och kör fast. Därefter springer de runt och skriker på frun o barn att de skall hjälpa till att putta på bilen. I början hjälpte jag till med min 4WD bil och såg till att de kom fram, de blockerar trots allt vägen även för mig, vägen är smal rymmer bara en bil.
Nu har jag tröttnat, naturligtvis är det samma visa i år igen. Jag var ute och skottade min uppfart på morgonen, kunde lätt konstatera att detta var en "problem morgon". Japp, självklart samma personer som drar rakt ut med sin och fastnar, blockerar hela vägen. Först när de fastnar går de efter sin snöskyffel och börjar skotta.
Jag har bestämt mig för att inte hjälpa till i år, min gräns är nådd.
Vad skulle ni göra?
4WD väder
Uppdaterat: 2016-11-09 08:44
Kommentarer
När miljömupparna varnat för global uppvärmning och att vintern blir varmare för varje år så hamnar vi väl här till sist. Idag är det totalt kaos i Stockholm, folk kör omkring med sommardäck, plogbilarna har knappt varit ute på vägarna.Vinterdäckslagen börjar gälla först 1:a dec så det är inte olagligt att köra med skitdäck ens och alla däckfirmor räcker förstås inte till när alla i panik ska försöka byta till vinterdäck. Givetvis borde man ändra lagen så att den gäller från 1:a nov som ett första steg och att den ska gälla alla fordon utan undantag för alla hjulen på fordonet.
Även om jag kör på riktigt jobbiga vinterväder så är det sällan några problem utan 4wd. Möjligtvis blankpolerade vägar i en backe med hög lutning då får man ha tungan rätt i mun men med bra däck tuggar man sig fram nästan alltid även med 2wd.
Däcken är absolut avgörande. En nödlösning vid extremfall är snökedjor.
Du gör helt rätt Optimus, skit i folk som inte kan tänka längre än näsan räcker.
Förstår inte detta motstånd mot 4wd...
Argumentet är oftast att bilen blir tyngre och drar mer bränsle och därmed släpper ut mer föroreningar, samtidigt så sitter många av fyrhjulsdriftens motståndare i stora tunga kombibilar fullspäckade med utrustning som väger bly, låt vara att de är 2wd men hade de haft uppriktiga intentioner med sitt ibland hatiska motstånd så vore det på sin plats att köpa en så liten och lätt bil som det bara går.
Det finns också en värld utanför storstäderna där ibland 4wd är snudd på ett måste, där snöröjningen i bästa fall kommer dagen efter snöfallet, där asfaltsvägarna i stort sett är ett par hjulspår och där, ofta de enda, fritidssysselsättningarna ligger en bra bit ut i skogen.
Det kryllar ju inte direkt av teatrar, operor, uteställen och biografer i glesbygden om man så säger.
Visst finns det de som egentligen inte har någon nytta alls av 4wd men hur många har nytta av en bil med över 200hk som det sitter i var och varannan familjebil nu för tiden?
4wd är ett valfritt alternativ vid nybilsköp som vilket tillbehör som helst, och som sådant står det var och en fritt att välja det utan att bli anklagad för att förstöra vår planet.
Inget direkt fel med 4wd men är väl inte heller nödvändigt för dom flesta. Det viktiga är att ha bra däck och det gäller ju även om man har 4wd. Sen är ju dagens framhjulsdrivna bilar med ESP utmärkta vinterbilar som dom är.
Bilens frigångshöjd är nog väl så viktig som 4WD när det är oplogat men givetvis är 4WD och hög frigångshöjd det bästa under de förhållandena.
Klarar mig fint med friktionsdäck, 2wd och antispinn/sladd men jag är inte ute och kör på skogsvägar.
Trots busväder i morse med halka och snöfall så gick det som på räls. Man får ju anpassa hastigheten efter väglaget. Det blev max 70-75km/h till jobbet i morse. Det var bara en mindre sträcka där en bilist körde i 35-40km/h som det kändes lite segt.
Med facit i hand så skulle jag nog valt den 4wd-versionen av Tucson.
Köpte nyligen en stor husvagn som vi har tänkt att använda en hel del och märkte förra helgen när vi var ute (det va snö och normalhalkigt" att vagnen kommer att bli svår att få dit vi ev. vill i vinter.
Ja när det gäller dra vagn är fwd sämst, på den punkten är rwd klart bättre.
Även om fyrhjulsdrift nog inte är nödvändigt så är det väldigt skönt en dag som denna. I morse skulle jag lämna min dotter i skolan och gatan vid skolan var fulltständigt oplogad. Fick ställa bilen i en snödriva, men lyckades köra iväg utan tillstymmelse till hjulspinn.
Dock är momentomvandlarautomat och vridstark motor också mycket bra att ha. Oftast så kan man komma loss enbart på tomgången utan att behöva gasa och riskera hjulspinn.
Jag klarar mig fint med 2WD och sommardäck än så länge men i Optimus fall hade jag också satsat på 4WD och mjuka friktionsdäck med grovt mönster. Att det öser ned snö på vissa håll i Sverige ser jag just som ett inslag i den pågående klimatförändringen. Lite beroende på hur luftmassorna rör sig kunde det lika gärna ha blivit ösregn istället.
Jag är i alla fall glad över att jag valde 4WD på min bil, min fjärde 4x4 bil. Dagar som denna när det är katastrof ute på vägarna lunkar det på utan några som helst problem. Sedan får man inte invaggas i någon falsk säkerhet utan ta det lugnt, 4wd hjälper ju framförallt till när det gäller framkomlighet. Att få stopp på grejerna när det är halt, då spelar ingen roll vare sig man har 2wd eller 4wd, då är det däckens grepp som är avgörande. Jag valde friktionsdäck, så det blir till att ta det lugnt. Idag var det halt med packad snö i Stockholmsområdet, ganska mycket is(i alla fall där jag har kört idag).
"Att det öser ned snö på vissa håll i Sverige ser jag just som ett inslag i den pågående klimatförändringen. Lite beroende på hur luftmassorna rör sig kunde det lika gärna ha blivit ösregn istället." : skriver pinjong.
Å fan! Jag trodde det var det som kallades väder. I mitt fall jävligt dåligt och onödigt väder.
Ja, jag är i Stockholm och kan konstatera att det är 4WD-väder här. Har idag sett en radda 2WD (med och utan vinterdäck) som blivit stående. För 10 minuter sedan hjälpte jag och två glada norrmän en bil att komma iväg på parkeringen utanför hotellet. Det var en 2WD (nämner inte märket, men det var en hybrid) med dubbdäck, ESP och antispinn. Vi fick knuffa den både bakåt och framåt. Min kollega körde sin 4WD både in och ut från parkeringen utan några som helst problem, så nog är 4WD bra att ha ibland;-)
Vi har också fått mycket snö här i Västerås senaste dygnet men tänk att det inte var det minsta problem att ta sig fram med min 2WD Golf...:) Men jag har ju förstås nästan nya Conti dubbdäck.
Snorhalt, säger man på radion. Jag märker i princip inte av det. Fyrhjulsdrift är ovärderligt. Jag kommer aldrig att köpa en tvåhjulsdriven bil igen.
Det här är den dagen på året som vi med fyra hjul väntat på, så låt oss få glädjas. Vi har trots allt släpat runt på skrotet hela året och väntat på idag.
Idag är jag glad över att jag har haft 4wd med diffbroms och bra nordiska friktionsdäck på min Passat då innerstaden i Stockholm har varit helt igensnöad. Har inte haft några problem med framkomligheten idag däremot har många andra haft problem att ta sig fram. På Götgatan vid korsningen Blekingegatan var det några bilister som hade fastnat i ett spår.
Passat med diffbroms? Vilken modell har det? För du menar väl inte EDS?
Mctar, har en Passat B8 med 4motion och till den valde jag till XDS diffspärr/diffbroms.
http://personbilar.volkswagen.se/sv/i_fokus/teknik-och-innovation/volkswagen-ordbok/xds.html
Hade absolut nada problem med 2wd och nordiska friktionsdäck idag i Stockholm. Så snacket om 4wd är mest snack, men underhållande hur mycket det ska försvars bland dom frälsta! Kanske är en bra idé om man envisas med europadäck förstås, även om det är bra att kunna bromsa också...
Ja du Shogun - det kanske faktiskt ÄR dags för dig att prova nåt annat än dina japanska favoritmärken. Hursomhelst - att jag nämnde Golf var för att det var den bil jag körde idag men hade jag istället tagit vår Mazda 3 så hade den säkert fungerat lika bra - och även där med 2WD. Lite beror det ju faktiskt på både däcksutrustning och hur man själv hanterar bilen. Sen förstår också jag att 4WD i kombination med högre markfrigång är bättre i t ex djup snö men det är sällan våra vägar är såpass dåliga. Vad jag ville säga, ungefär som Vidstige, är att det faktiskt fungerat rätt bra även för oss vanliga 2WD-bilister - om bilen har bra däck.
Bear Grylls-känslan måste tas tillvara. ;-)
Jag fastnade 4 gånger idag på min resa från Ekerö där jag bor till Kallhäll, 3 gånger i backar vid korsningar, och en gång på parkeringen där jag skulle äta lunch, dock inte värre än att jag kunde ta mig loss med lite backande och svängande, Traficen är bland den sämsta bil jag kört på vinterväg, med 4WD hade det inte hänt. Om man tar det gånger alla andra hundratusentals bilar som råkade ut för samma sak idag, så blir det mycket tid.
Appropå snön här idag.
Man intervjuade en kvinna på radio, hon hade lämnat hemmet på Dalarö vid halv 9, när dom pratade med henne vid halv 6 på kvällen, satt hon fast i en rondell vid Hammarby sjöstad sen 4 timmar, totalt hade hon suttit i bilen i 9 timmar, utan mat, utan toalett.
Problemen i Stockholm idag hade noll med 4wd att göra och allt med däck och bristande vägunderhåll att göra. Sen finns en del fordon som är ganska usla på vinterväg, ofta äldre sådana, men inte heller det har med 4wd att göra och riktigt bra vinterdäck kan rädda såna fordon.
Oj, vad synd om henne, rikard....
9 timmar i bilen, utan skithus eller mat, då hade jag avlidit....Vad menade hon, skulle stan hålla med ambulerande toa?
Och ett pizzabud hade säkert levererat till rondellen i hammarby sjöstad....
Såna problem man har i stockholm, hade soppan tagit slut kunde hon ju frusit ihjäl......
Varför satt hon kvar i 9 timmar?
Du nämnde inte att hon var handikappad, så jag utgår ifrån att hon bara var allmänt hjälplös.....
Att vara Stockholmare är väl ett handikapp, eller?
Jag förstår fortfarande inte antiresonemanget gällande 4wd.
Tydligen måste man ha riktiga terrängbehov för att det valet ska vara försvarbart, en tankegång som inte gäller någon annan extrautrustning.
Eller är det så enkelt att vissa känner sin körskicklighet, läs manlighet, ifrågasatt om man inte klarar att att sig igenom en snöstorm med en framhjulsdriven bil utrustad med blankslitna sommardäck...???
Hon menade ingenting, hon bara konstaterade att hon som tusentals andra satt tvärfast, hon lydde uppmaningarna på radio att sitta kvar i bilen, inte lämna den.
Nu på morgonen rapporterar dom om folk som suttit i 14 timmar nere i tunnlarna.
Häller man ner 60 cm snö på en plats som redan är överfull, blir det stopp.
Inte bara 4WD-väder, utan även dubbdäcks-väder.
På samma sätt som att bilar har autobroms, ESP, lane-keep-assist osv så är awd ett sätt att också öka tryggheten när man tex ska upp för en backe eller när hen tar upp 70% av vägen och man måste svänga ut mot dikeskanten tex. Alla har vi kört en bil utan ESP, ABS å liknande, å det har ju fungerat i alla år. Men kan man ha system som hjälper till att öka marginalerna så länge man kör med förnuft så är ju det topp tycker jag!
Samma sak med suvar, -alla som är emot det. Jag uppskattar sannerligen att man slipper köra på en isklump på gatan, kunna köra till stugan på en skogsväg med vetskapen att underredet inte får sig en kyss.
- Kör försiktigt där ute!
Märkligt hur de utan erfarenhet av bra fyrhjulsdrift på vinterväglag så tvärsäkert kan uttala sig om hur onödigt det är och att 2WD med bra däck är snudd på lika bra.
Tro oss som har erfarenhet av både 2- och 4-hjulsdrift. 2WD är inte lika bra! Det är inte ens i närheten. Skillnaden är enorm!
Det pratas mycket om behov av fyrhjulsdrift här. Men det kan ju bara den enskilda köparen avgöra, precis som att vederbörande avgör om den skall ha automatlåda, ljudisolering, krockkuddar, dubbdäck, säkerhetskaross eller klimatanläggning likaså. Det är fortfarande individen själv som vet hur produkten kommer att utnyttjas.
Att sitta på internet och berätta för andra, dessutom i kritiserande ordalag, huruvida de är i behov av fyrhjulsdrift eller inte är därför oseriöst.
Personligen kommer jag aldrig välja tvåhjulsdrift igen. Jag hade det några månder förra året och den mardrömsresan vill jag inte göra igen;).
MVH AL
Prestigelös
"Eller är det så enkelt att vissa känner sin körskicklighet, läs manlighet, ifrågasatt om man inte klarar att att sig igenom en snöstorm med en framhjulsdriven bil utrustad med blankslitna sommardäck...???"
Vad flera här talat om är att bra vinterdäck är A och O. Igår var det många backar i Stockholm som var blanpolerade och även med 4wd är det inte säkert du kommer upp, friktion måste ju finnas! Dessutom finns olika 4wd som fungerar olika bra när friktionen försvinner. Så även med 4wd är däcken grunden, steg 1. Det var i alla fall min poäng. Då funkar inte sommardäck när det är snöhalka och definitivt inte blankslitna (som ju är olagliga dessutom). Mitt förslag här var att ändra lagen om vinterdäck så att den gäller från 1a nov.
Vad gäller macho tycker jag man snarare ser det hos vissa med 4wd. En märklig attityd som man även ser bland vissa som har tyska prestigebilar. En slags uppblåsthet som påminner om Trump. En falsk ful manlighet alltså.
Många som kör 4wd anser idag att det är i princip omöjligt att köra bil på vintern utan 4wd och verkar vara beroende av det.
Det viktigaste på vintern är att kunna stanna bilen och där är det ingen skillnad på vilken form av drift man har. Att man kan gasa på för fullt och komma iväg fortare än en fwd på vintern är inte måste tycker jag. På vintern är det lugnt tempo som måste få råda.
Att folk köper 4wd har inte jag något emot men jag har själv aldrig känt något behov av det.
Sen undrar jag med varför det förutsätts att de som kör med framhjulsdrift alltid kör varenda vinter på blankslitna sommardäck?
Självklart är fräscha däck av bra kvalitet absolut en förutsättning, precis som Hackenbush skriver: det viktigaste är att kunna stanna.
Jag känner inte att jag har behov av 4WD (av en väl fungerande typ förstås) även om det förstås har sina fördelar.
Däremot kan ju trenden med sänkta bilar med sportchassi motverka bra framkomlighet. God markfrigång är aldrig fel. Har själv nyttjat möjligheten att höja bilen (Citroen) när det packar sig under, och har aldrig blivit stående.
Lite komiskt att klimatförändringen alltid ska dras in som en orsak. Är det torrt - klimatförändring, är det regn - klimatförändring, är det snö - klimatförändring, är det storm - klimatförändring...
Vädret har alltid varit dramatiskt, inte minst på 30- och 40-talet. För inte tala in hur eländigt det var i mitten av 1800-talet, vliket startade utvandringen.
Jag har en SUV med FWD och det är faktiskt inte det minsta pinsamt. Dock var inte skillnaden mellan 2WD och 4WD 15.000:- utan närmare 40.000:- för en version som var sämre utrustad men med 4WD. En likvärdigt utrustad med 4WD skulle kosta 50-60.000:- mer...
Man kanske inte ska införa däckslagar baserat på problem som uppstår i Storstockholm. Kaoset är väl en kombination av mängden fordon, snöröjningskapacitet vid extremväder och en mindre mängd människors oförmåga att inse att deras fordon inte har den kapacitet som krävs. De blir till en hinder för övriga trafikanter och vägarna korkas igen. Det hjälper ju inte att ha AWD och världens bästa vinterdäck om alla vägar är blockerade.
Om samma väder uppstår i mindre städer eller på landsbygden så tror jag att folk i allmänhet blir mindre stressade. De vet att snön kommer att röjas så småningom och kanske tar det lite lugnare.
Sen tycks ju långtradare som fastnat vara ett återkommande problem och dessa blockerar ju då för alla övriga - även de med bra däck och 4WD. Så just däcksutrustningen på långtradare är väl det som främst skulle behöva förbättras - och det måste säkert ske lagvägen som man gjort i t ex Norge.
Pi, ja med kommersiella fordon så måste det vara lag, annars lär ju åkarna tvinga en stackars förare att ändå köra med sommardäck. Enda chansen är att ändra vinterdäckslagen från 1:a nov som jag sa. För vi har redan en lagändring vad gäller vinterdäck på tunga fordon numera från 1:a dec, men då är det bara vinterdäck på drivaxel. Tycker det borde vara även på styraxel även om kanske många gör det frivilligt. Dock har kanske linjetrafikbussarna i Stockholm undantag, har inte hört att dom har vinterdäck på vintern.
Pi; Tyvärr är det en mager åtgärd med nya däck på långtradarna. Friktionsvinsten är betydligt mindre hos ett vinteranpassat lastbilsdäck än vad den är hos en personbil. Därför riskerar långtradarna att bli stående i alla fall.
Det som däremot kan ge effekt är förböttrad halkbekämpning och kedjor. Då ökar framkomligheten även för långtradarna.
MVH AL
Diskussionen om 4wd är sedan ganska dum( anser jag). Fyrhjulsdrift adderar vikt, och det skapar även högre förluster i överförningsmomentet. Men det är ju ett val man själv gör när man köper fyrhjulsdriften. Man värderar komforten, körstabiliteten och framkomligheten högre än några extra centiliter bränsle eller blixtsnabb acceleration. Prinipen är identisk med en automatlåda, eller flerlänksupphängningar och ljudisolering. Som köpare betalar man extra för denna utrustning, både vid inköpet av bilen samt vid pumpen. Valet är alltså rationellt utifrån individens perspektiv. Det finns ingen annan som kan definiera detta "behov" bättre än köparen själv.
Motsatsen innebär planekonomi, och det vet jag att en del herrar här säger sig vara kritiska mot;).
MVH AL
Fascinerande att folk blir lika överraskande varje år det kommer snö, det hör ju liksom årstiden till och har så gjort sedan urminnes tider.
Nuförtiden heter det snökanon, rysskyla, chockvinter, polarstorm, klass 2 varning och gud vet mer vilka stolligheter rubrikmakarna kan hitta på så fort det kommer några decimeter av det vita guldet.
När jag var liten hette det vinter och då kom det snö, och det utan att någon blev chockad, och så var det varje år.
Sen slutade vi tänka själva tror jag...
När det gäller lastbilarna vågar jag påstå att flertalet svenska bilar redan nu har vinterdäck på driven, det har man året runt numera....
Dessutom har man en typ av bilar i sverige som funkar i vinterföre, vilket inte eu-dragare gör, men pga utländska viktregler är bilarna specade för det, inte för svensk vinter......
På styraxeln kvittar det för framkomlighetens skull om man har vinterdäck, och även där ger det mindre än motsvarande på personbil.
Men påtagligt många svenska åkerier kör m+s även där, man är ju rädd om sina bilar och transporter och vet att det kommer en vinter.....
Det kvittar dock så länge vägarna korkas igen av utländska dragbilar på slicks och med icke vintervana förare......
Igår stod jag i en kö i en timme, i skåne, på 2 cm nysnö för att en litauisk kollega inte kunde forcera en liten backe utan bärgningshjälp.
Det hade jag kunnat, trots mina nätt och jämnt lagliga vinterhjul (6mm) som byts nästa vecka till nya, friska.....
Märkligt att snacka om att vinterdäck på tunga fordon inte funkar när det ju är lag numera. Klart det funkar, problemet nu var att lastbilarna hade sommardäck.
Fungerade alldeles utmärkt att köra hem igår med en liten japansk halvkombi med friktionsdäck i Stockholm. Fick putta igång en Audi dock som inte kom ut från samma parkering. Bra däck och intelligens är långt mycket viktigare än fyrhjulsdrift. Kolla topplistan på mest sålda bilar i Kanada. Hur klarar de sig utan fyrhjulsdrift?
Kör man på Kanadas vidder så duger inte vilket 4wd-fordon som helst.
Snacket här är ju att 4wd är så bra oavsett vad det är för fordon eller teknisk lösning.
Igen, däcken är A och O när vi pratar om snökaoset i Stockholm, "4wd" är sekundärt.
Ja vinterdäck på lastbil ger alltså inte samma förbättring av framkomligheten som de gör på en personbil. Därför är det inte andra däck som är lösningen på problemen i Stockholm ( eller vinterföre generellt) utan kombinationen av halkbekämpning och kedjor. Då får även tradarna en bättre framkomlighet.
Sedan finns det också önskemål om vinterdäck på styraxeln. Men det är direkt kontraproduktivt för framkomligheten, om än att det kan vara till fördel utifrån andra perspektiv.
Så faktum är att vinterfäck inte utgör någon lösning på stillastående lastbilar. Där är det fortfarande traditionell halkbekämpning (salt) som är den effektivaste lösningen. Ja salt kan utan problem ersätta vinterdäck. Ett motsatt förhållande råder dock inte.
MVH AL
http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Kravet på vinterdäck vid vinterväglag gäller:
Tunga lastbilar
Tunga bussar
Personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton
Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna.
Angående 4wd så är det i princip alltid överlägset. Även om exempelvis fusk från Toyota är ett undantag, där 4wd är tvåhjulsdrift i praktiken. I övrigt är det stor skillnad mellan vanlig tvåhjulsdrift och fyrhjulsdrift.
Och det är enkelt att förstå varför. Fyra däck som driver ger minst dubbelt så hög framkomlighet, ofta mer. Samma sak med stabiliteten. Det här vet alla som kört en riktig fyrhjulsdriven bil om.
Sedan skiljer sig givetvis olika lösningar åt, beroende på tillverkare och konfiguration. Men som princip är fyrhjulsdrift alltid bättre rent framkomlighetsmässigt, även om man valt sämre däck. Fordonsfysik kallas det;)
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.