Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

L. Mäkinen skrev:

Europablå är väl samma som fanns på Speedster också?
Min Speedster var silver som de flesta och det är en av få bilar jag haft som jag kan sakna. Det hade inte gått att köra dit där jag bor nu med den utan att tappa främre nummerplåten. *suck*

Det stämmer bra det att Europa blå metallic fanns till Opel Speedster, Nu vet jag inte om den endast fanns till Opel Speedster Turbo eller också till Opel Speedster 2.2i.

Propaganda maskinen Vidstige "VW är dålig kvalité" går nog inte att övervinna då samma mantra upprepas gång efter annan. Faktiskt nästan i varje inlägg som skrives, ända har han inga personliga referenser. Alla som köper VW är alltså dumma. Min far som köpte en ny VW Golf har inte behövt byta koppling men det har Viddes mor som köpte Opel.

Uppdaterat: 2016-12-14 13:38
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
duccedriver skrev:

Pi, vidstige har läst många biltidningar, den kunskapen kan du inte övertrumfa.....
Flera gånger har vi fått veta att praktisk erfarenhet är väldigt överskattat......

Väldigt vad du verkar vara sur på sista tiden. Jag har kört och ägt många olika bilmärken i många år.
Jag har även kört tung trafik så har även CD körkort.
Och även motorcykelkort.

Ska vi mäta snopplängd också eller när är man tillräckligt kunnig för att få ha en åsikt enl dig?

Uppdaterat: 2016-12-14 14:03
Minimats1 skrev:

Propaganda maskinen Vidstige "VW är dålig kvalité" går nog inte att övervinna då samma mantra upprepas gång efter annan. Faktiskt nästan i varje inlägg som skrives, ända har han inga personliga referenser. Alla som köper VW är alltså dumma. Min far som köpte en ny VW Golf har inte behövt byta koppling men det har Viddes mor som köpte Opel.

Klassiker, om man överdriver det folk säger till absurdum som framstår budskapet som helt felaktigt. S.k. halmgubbe. Tycks alltså vara så VW-entusiaster helt omöjligt kan ta till sig nån kritik what so ever när det gäller sitt märke. Har sagt länge att VW är den heligaste kon av alla märken här och hela tiden bekräftas bilden av såna inlägg du skrev nu.

Jag har aldrig skrivit att VW har dålig kvalitet, snarare har "propaganda maskineriet" pratat i många år om det jag kallar för "good enough kvalitet". Jag har även pratat om att VW har många goda kvalitéter som bra kvalitetskänsla, bra design, bra prestanda i motorer, många bra funktioner, mycket utrustning för pengarna etc. I Sverige har VW även bra andrahandsvärde så givetvis är det inget dålig val och allt beror ju också på vad man prioriterar, hur länge man tänker sig behålla en bil, hur man sköter undehåll etc etc.

Uppdaterat: 2016-12-14 14:14

"Jag har aldrig skrivit att VW har dålig kvalitet"

Hmm! Det var som fan. Måste nog anmäla mig till en kurs i läsförståelse. Nu öppnade jag garden, så klipp till bara.

Uppdaterat: 2016-12-14 14:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ser fram till våren, vill ut och köra 740. Var svårtstartad när jag hade ute och rullade lite, snurrade två varv på startmotorn... Säkert arg!

Uppdaterat: 2016-12-16 10:34
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lite erfarenheter med Renault Trafic i Lappland, där jag jobbat i veckan.
På min egen bil har värmaren pajat "Har bilen gått mellan 6-8000 mil" frågade firman som lagar värmare, japp svarade jag.
"Vi har bytt så många värmare på Trafic att vi tappat räkningen, vi har tagit fram ersättningsvärmare med rimligare pris på 6.500:- + montering, men den är restnoterad till februari"

Då jag inte hade nån lust att åka till Lappland utan värmare, flyttade jag över alla prylar till en likadan Trafic som blev över när en anställd slutade, som värmaren funkar på.

När jag på uppresan mellanlandade i Ö-vik för övernattning var det -18 grader, och -12 på morgonen, värmaren fick gå en kvart medans jag åt frukost, sen startade inte bilen, startmotorn klickade, men inget slocknade ?? Efter en kopp kaffe på hotellet och flera försök hoppade den plötsligt igång.

Nästkommande morgon i Lappland visade termometern -16, och var det samma visa, startkablar hjälpte inte, vi fick bogsera igång bilen. Följande 2 nätter var det 10-12 minusgrader, jag körde inte värmaren, och bilen startade.

Lite kul med Traficen är att stolen känns högst ordinär när man sätter sig i den, men jag åkte 107 mil non stop i går kväll, och klev ur som inget hänt, ett bra betyg för en stol.
Mins när jag för många år sen köpte en MB 200 -85, efter en timmes köande hem i Stockholmstrafiken fick jag rulla ur bilen pga ryggskott, MBs stenhårda stolar som många andra gillar, var inget för mig, sålde bilen senare samma kväll.

Uppdaterat: 2016-12-16 13:59

Alla har vi olika referenser vad som är lätt och svårt "skit enkelt" sa Renaultmeken när jag fick ett nytt batteri i handen. 35 min tog det mig som van skruvare att byta det.

Men skruvar man bilar där det mesta sitter bakofram hela dagarna, kanske det anses som ett enkelt jobb.

Uppdaterat: 2016-12-21 18:41
Shogun skrev:

Rikard wrote:Alla har vi olika referenser vad som är lätt och svårt "skit enkelt" sa Renaultmeken när jag fick ett nytt batteri i handen. 35 min tog det mig som van skruvare att byta det.
Men skruvar man bilar där det mesta sitter bakofram hela dagarna, kanske det anses som ett enkelt jobb.
Ja, det är ingen japan du skruvar med.....

Så sant som det är sagt, japaner är konsekventa, antingen gör dom det skitenkelt, eller skitkrångligt!

Uppdaterat: 2016-12-23 08:39
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Idag var tanken att jag skulle ha köpt en ny nödbil. Eftersom säljaren sa att det "bara är en tändspole som ska bytas" tyckte jag att han kunde få göra det innan jag hämtade bilen. Igår fick jag SMS om att han hade sålt bilen till någon annan utan att fixa den.

Nu kommer jag antagligen aldrig att få veta hur det är att susa fram i en Peugeot 607 3.0 när strömmen är slut i den andra.

Uppdaterat: 2017-01-23 08:00

Nu blev det något lite förnuftigare som nödbil. En Alfa 156 2.0TS från förra århundradet.
Kanske borde utsätta den för vatten
Bild borttagen.

Hemskheter i inredningen

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-26 14:39

En Alfa.... Vågat ;-)
Har alltid varit sugen på en Alfa, försökte få åka 159 som tjänstesnurra för många år sedan, men det gick inte...
Synd bara att körställningen är gjord för schimpanser...

Uppdaterat: 2017-01-26 20:55
*Robban

Härligt, en bil som verkligen passar in i denna tråd, sånt gillar vi.

Uppdaterat: 2017-01-26 23:04

En bil att älska eller att hata!
Tidigare var man också tvungen att älska att svetsa plåt och naturligtvis en hel del skruvande, men bilarna var kul mellan handpåläggningarna.

Uppdaterat: 2017-01-27 08:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det var ett tufft köp må man säga. Själv skulle jag nog fegat ur även om en Alfa kan vara kul att ha ägt nån gång i livet.
Men kassett-radion var förskräckligt ful - liksom träimitationen. Läge att foliera denna del av panelen med nåt snyggare...

Uppdaterat: 2017-01-27 09:46

Pi, bilen är väldigt modern ändå, det är ju faktiskt en cd-radio.....

Uppdaterat: 2017-01-27 10:43

ducce - OK, missade liiiite där. Tog displayen för "kassett-hålet"...:) Men riktigt "moderna" bilar har ju inte ens en CD-spelare...

Uppdaterat: 2017-01-27 11:01

Vågat val, men ack så härligt. Lycka till!

Uppdaterat: 2017-01-27 11:22
Power to the people

Synd att den inte var klarröd... Men med lite rengöring och polering kan den säkert bli snygg. Vågat som sagt och lite avundsjuk är man nog att man inte vågar nåt liknande själv...:)
Å andra sidan kör jag VW och enligt vissa skribenter är ju det riktigt vågat så man är kanske ändå en riktig tuffing...:)

Uppdaterat: 2017-01-27 11:38

Ett bra val.

Uppdaterat: 2017-01-27 18:05
Lås inga trådar.

Det är min tredje Alfa, men det är inte mycket som påminner om varken Alfetta eller 75. Kul med en framhjulsdriven bil som reagerar när man vrider på ratten.

Uppdaterat: 2017-01-28 22:55

Skoj med en 156:a på denna sida, helt klart en blivande klassiker! Hade själv en 155:a med samma motor en gång i tiden, och det finns ingen fyra som låter så skönt.

Har tankar på att sparka ut bruksbilen till sommaren och använda Miatan till bruks, men då kan det mycket väl bli en 156:a som vinterbil.

Uppdaterat: 2017-01-29 12:47

Walter da Silva sista Alfa 156. Efter denna värvades han till VW där Seat Leon blev hans första bil med dolda handtag till bakdörrna. Sedan blev det faceliften Audi A4 B7 som jag ansåg mycket lyckad då 2005 när den kom.

Walter da Silva sista bil blev VW Passat B8. Numera är han i pension.

Tycker Walter da Silva har blandat mycket bra med skit. Vissa har sett bra ut andra inte. En helt klart misslyckad bil design mässigt är Audi A4 B8. Ser inte bra ut varken utvändigt eller invändigt, faceliften 8.5 blev lite bättre.

Alfa Romeo har många konstiga lösningar så det gäller att ha gått om tålamod när man måste reparera.

Uppdaterat: 2017-01-29 14:55
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

De senaste dagarna har jag haft en "lätt vibration" i Alfan och det känns som att det är höger framhjul som spökar. Jag lyfte bort hjulet igår och tror att jag har lokaliserat problemet.

Bild borttagen.

Jag bytte ena framljuset också eftersom det hade en parkeringsskada när jag köpte bilen. Hur det är tänkt att göras vet jag inte, men det gick att lösa med att lossa framskärmen i överkant.

Uppdaterat: 2017-02-22 09:43

Drygt 3 år sen jag köpte min V40, jag kör normalt inte så mycket privat, men då jag hittat en ny käresta på andra sidan stan börjar det rulla på, tankade 4 ggr under februari mot knappt en tank per månad. Så igår slog jag på stort och köpte allt som går att byta vid en service, t.o.m nya blad till lyckttorkarna !!

Men suget efter nått nytt finns, har ringt på flera bilar, men det jag tycker verkar värt att köpa, tycker även andra som är snabbare.

Volvon kanske rullar vidare mot 30" mil, eller byts ut i morgon, vi får se.

Uppdaterat: 2017-03-07 08:23

Nu har jag både positivt och negativt att säga om min Alfa. Det positiva är att den är hyfsat snål på bensin. Första tankningen 0,82 och andra 0,78. Att hjulen är för stora gör förstås att siffrorna inte är exakta så jag säger väl "strax under litern".

Värre är att kupéfläkten låter som en skock tranor. Jag kör med Bose QC35 på huvet, men det hjälper inte.

Uppdaterat: 2017-03-08 16:35

Tänk vad lite service kan göra.

Jag har inte uppfattat att motorn i Volvon gått dåligt på nått sätt, den har alltid startat direkt, men typ ruskat lite första sekunderna.
Men när jag nu startade efter att ha bytt allt som går att byta på en service, hörde jag direkt att det var ett annat ljud i motorn, den går liksom jämnare, är piggare på låga varv, och efter ha åkt 25 mil som jag brukar, har den enligt färddatorn dragit nästan en dl mindre bränsle per mil.
Tändstiften såg ut som fan själv, troligtvis har dom suttit i drygt 10" mil om jag tolkar servicehistorien rätt.
Luftfiltret är svårt att se på som förr, då det nu för tiden har ett lager skumgummi innan papperslamellerna, men det blev en bra hög med grus när jag slog det några gånger mot garagegolvet.
Det som kom ur bränslefiltret var inte heller vackert.

Uppdaterat: 2017-03-12 22:00

Lennart !! Du får köpa dig ett par Peltor WS Alert X5.
Lite klumpiga i bilen, men du, och dom du pratar med slipper höra allt omkring.

Uppdaterat: 2017-03-12 22:13

Rikard,
Jag kör redan med Bose Quiet Comfort med aktiv "noice cancelling" och de är lika klumpiga som Peltors prylar. Vibrationerna från fläkten känns i fötterna. ;-)

Ett stiftbyte kan göra underverk. Fick nerslag på avgasvärden på min 318is för nåt decennium sen och fick tipset att byta stift. Det löste problemet och känslan i motorn var som när man startade moppen med nykapad kolv.

Uppdaterat: 2017-03-13 10:50

Vet inget om nyare Alfa motorer, men dom äldre 4orna vill ha 8 ta svindyra stift för att funka.

Uppdaterat: 2017-03-13 11:09

Om du köper tändstift så beställ från utlandet. När jag bytte på min 155:a för 11 år sedan (åren går...) skulle de kosta 2500 i Sverige, från England blev det 1300 kr med frakt.

Uppdaterat: 2017-03-13 15:29

Köpte reservdelsbil idag....
Passat 1,8t - 04, krockad i höger framdörr och fronten är intryckt mitt i stötfångaren och grillen....
Skitfin, 20300 mil.
500 spänn, hemkörd.
Nästan nya firestone dubbdäck på alufälg, 40l i tanken, hundgaller som jag har nytta av direkt....
Tror jag reparerar och säljer, för bra för skrot!

Uppdaterat: 2017-03-13 21:45

De karossdetaljerna måste det finnas att få tag i var som helst nästan :-).
Bara inte det är krockskadat undertill i ram eller så.
Bra köp ducce.

Uppdaterat: 2017-03-14 14:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

VW Passat B5 fanns i 3 olika utförande. Comfortline, trendline och highline. Comfortline är väl den vanligaste medan trendline hade sportstolar, 3-ekrad sportratt, andra lister invändigt och sportchassi som var ett tillägg man kunde välja bort. Highline var lyxigast med halvläder/alcantara som standard klädsel. Comfortline hade plysh klädsel.

Nu vet jag inte om de VW Passat ducce äger är bådera med samma utrustning nivå el om det är 2 olika utrustning nivå på bilarna. Det var fler skillnader än de jag skrev men det har ju gått många år sedan jag var spekulant på dessa bilar.

Fast vanligast var som sagt Comfortline och jag utgår från att ducce har 2 sådana nu.

Uppdaterat: 2017-03-15 21:06
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Bägge är trendline enligt din beskrivning, sportstolar och treekrad ratt, aluminiumramar på instrumenten osv. så dom är identiska., förutom färgen.
Inredningen dock i samma färg.
Den är smälld i den löstagbara fronten, och i förardörren, bara lätt framtill, så den är inte sned på nåt sätt.
Airbags intakta osv...
Står en baksmälld i samma färg på returbilen, så 1600 kr, en dags jobb och ut på blocket med den sämsta....denna har ju gått 10k mindre, och är också nyss rensad från sludge, jag gjorde det själv åt förre ägaren....
Han krockade, utan helförsäkring, och köpte annan bil och ställde denna hos en kompis....
Tills kompisen tröttnade och han frågade om jag ville ha "skrotet"
Blir ett bra dagsverke....

Uppdaterat: 2017-03-15 21:34

Så bra! Tänkte köpa Trendline så därför känner jag till den bäst. Den hade även finare fälgar än comfortline och highline. Trendline fanns i 2 olika kulör invändigt och jag tänkte ta den som var lite mörkare, var inte svart utan mörk grått. Väldigt fint med dom där aluminium liknande listerna invändigt. Problemet var 9 månader väntetid som gjorde att jag köpte en Audi A3 istället med likadan motor 1.8T.

Gillade dock Passaten bättre och priset var nästan identiskt med Audin som säger lite om hur mycket bra bil man fick för pengarna. Växellådan, den manuella var bättre i Passat än Audi A3 1.8T. Tror jag aldrig upplevt något liknande på en bil att så många ville köpa Passat. Det är ju den enda VW Passat som delar bottenplatta och komponenter med dåvarande Audi A6. Bra idé av den dåvarande VW chefen Ferdinand Piech.

Uppdaterat: 2017-03-15 23:28
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det blir till att sälja Alfan. Jag har fått en muskelinflammation i vänstra knäet eftersom jag trycker ner kopplingen genom att vrida fotleden "vänsterut" och trycker med sidan av foten. Pedalen sitter inte riktigt där jag vill ha den.

Uppdaterat: 2017-03-16 10:58

Ja som tidigare sagt, tänk vad lite service kan göra. Var upp till Jämtland och åkte skoter i helgen (trots förra årets olycka) och körde bilen som jag brukar, väl hemma visade färddatorn 7,6 l/100km !! (uträknat 7,7)

Vad är det med det då tänker ni som åker nyare diesel på 0,45 ??
Nja, det är väl inget märkvärdigt, men det är en 15 år gammal 235 hästars bensinturbo som gått 26" mil kopplad till en momentomvandlarautomat, och då är 0,77 ganska bra, tycker jag.

Uppdaterat: 2017-03-20 14:42

235 hk med bensin turbo får inte polletten att trilla men jag gissar på någon Ford?

Uppdaterat: 2017-03-20 16:00
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Om inte minnet sviker så tror jag det var en V40.

Uppdaterat: 2017-03-20 16:42

V40t4, men den är väl inte på 235?
199 var det väl?
Eller du har fulbytt utan vår vetskap...

Uppdaterat: 2017-03-20 20:28

Estrella ;)

Uppdaterat: 2017-03-20 21:11

chippat...

Uppdaterat: 2017-03-20 21:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
L. Mäkinen skrev:

Nu har jag både positivt och negativt att säga om min Alfa. Det positiva är att den är hyfsat snål på bensin. Första tankningen 0,82 och andra 0,78. Att hjulen är för stora gör förstås att siffrorna inte är exakta så jag säger väl "strax under litern".
Värre är att kupéfläkten låter som en skock tranor. Jag kör med Bose QC35 på huvet, men det hjälper inte.

Ett tips är att du skaffat in ear versionen QC20, jag har dom ofta när jag kör bil.
Ser mindre knasigt ut och dom dämpar rent mekaniskt bättre än QC35.
Lite mekigare att sätta på dom och få till passformen men det bör inte vara nåt större problem.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-03-22 13:54

Gamla 740 GLE som är veteranbil iår, startade som ingenting efter vintervilan.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-04-17 09:29
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Dags för en nu chansning ??
Svärsonen kom på besök med sin nya (beg) BMW och det började suga i tarmen, jag börjar tröttna på Volvon, inte för att det är nått fel på den, men saknar ljudet av en 6a och en bil med lite körkänsla.
Spanar nu på bilar för 30-60.000:-
Drömmen är en 330 IX, sunda förnuftet säger 320i.
Önskemålet är en sedan el kombi, sport el komfortstolar med del skinn, gärna med utökat hifi system.
Man el automat spelar ingen roll, men jag köper inte en bil med automat där man inte kan kolla oljan med sticka som gått 25.000 mil. Önskar även att bilen inte är silverfärgad, och absolut inte vit.
Man kan både få en fin lågmilad E46 och en långmilad E90 för pengarna.
Dragkrok är ett krav.
Just nu funderar jag på denna https://www.blocket.se/stockholm/BMW_325_I_TOURING_Komfortstolar_Lagmil_14400M_72896140.htm?ca=11&w=1 men funderar på om den saknar sommardäck, finns ju folk som åker på allvädersdäck.
Eller denna kanske https://www.blocket.se/stockholm/BMW_325i__Skinn__Sportstol__Mycket_gott_skick_72592027.htm?ca=11&w=1

Vad säjer ViB forumpanel ??

Uppdaterat: 2017-04-28 00:39

Gillar BMW E46 mer än BMW E90. Tycker 27.000 mil är för mycket som E90 gått. Däremot 14.000 mil på BMW E46 kombi verkar inte vara så farligt men väldigt många ägare på den bilen (15 st) verkar inte så bra fast bilen i övrigt ser bra ut. Många ägare brukar tyda på att bilen är behäftad med ovanliga fel och då säljes den vidare. Fast det behöver ju inte vara så.

Finns faktiskt bilmodeller som är finast i vitt.Exempelvis BMW E30 M3, Opel Monza, Porsche 911 964 osv. Finns även många bilmodeller som är extra fula i vit lack. Allt beroende på modell. Silver kan också fungera på många modeller men är generellt en tråkig färg. Fast repor och damm syns lite på dessa färger.

Uppdaterat: 2017-05-01 14:47
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ska kolla på E90an på onsdag, det kan vara en chansning, men den verkar väldigt vårdad, och har trevlig utrustning.
En bilhandlarbekant varnade just för E46an och alla ägare, frågan är om den bara gått 14"
Kompisen har en vit M3 E30, och det är nog en av få bilar jag gillar i den färgen.

Uppdaterat: 2017-05-01 19:13

Kom just hem med E90an, trevligt att köpa bil av en BMW entusiast, fick förutom en fin bil dokumentation tjock som en telefonkatalog och försäljningsbroschyr.

Uppdaterat: 2017-05-03 20:46

Kul! Låter som ett bra köp Rikard. :-)

Uppdaterat: 2017-05-03 20:58
Power to the people

Grattis Rikard! Jag hoppas du har tur med bilen. Du kan ju meka en hel del själv. 27000 mil då är väl mycket bytt? Det var väl sexa eller hur?

Uppdaterat: 2017-05-04 17:30
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.