För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.
Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.
Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)
Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.
Kommentarer
Måste säga att du lever ett äventyrligt liv;)
Men en mycket trevlig bil så länge den håller och inte rostar.
Lycka till! Du lär behöva det;-)
Du resonerar klokt Rikard. Man ska köpa en bil som haft rätt ägare som tagit hand och varit varsam med bilen. Enligt mina erfarenheter är de det viktigaste.
Hellre en välskött udda-bil med tveksamt kvalitetsrykte än en dyrare men samtidigt sämre omhändertagen kärra av något s.k. kvalitetsmärke.
På det sättet sparar man många sköna slantar som kan användas till annat.
Måste fråga, varför alltid lägga pengar på gamla omoderna "skit" bilar? Osäkra vid krock, drar mycket bränsle, lär gå sönder ofta och sist men inte minst ingen körglädje...
Jag håller faktiskt med Peugeote-Pär. Varför?
Jag håller absolut inte med Peugeote-Pär.
Man kan få både ekonomi och körglädje med en gammal väl använd bil.
Jag köpte för ca femton år sedan en Saab 99 -80 automat för 3500:- att ha som extrabil när det behövdes.
Den kom av olika anledningar att gå betydligt mer än beräknat och avverkade 7000 mil under fem år.
De enda reparationer som jag fick var en beg. automatlåda (från skroten). Den gamla lådan sade upp sig efter att ett par ynglingar testat hur fort bilen gick på varje växel och sedan de lagt i P-läget under färd. Olämpligt!
Låda och byte gick på 2500:-. Förutom detta var det endast en omgång bromsbelägg och lite plåtbitar och plastspackel+sprayfärg. Största nackdelen med bilen var att den var törstig ca 1,1 på landsväg.
Den såldes för 3000:- vilket ger en försumbar värdeminskning.
Reparationskostnader och service (oljebyte) blev 4200:- eller 0,60:-/mil.
Plus kostnader för skatt, försäkring och besiktningar som varje år var lika spännande, men den fick bara marginella anmärkningar.
Man måste ju kunna göra lite småplock själv förstås, och inte vara rädd för att skita ner sig.
Det satt t.ex. en Eberspächer monterad och den krävde en hel del jobb innan jag kroknade och gav upp.
Körglädje kanske kan diskuteras, men billigt blev det och man får ju tänka på vad det är man åker i.
Fördelen är ju att en sån här bil gör att man blir helt fri från statustänkande ;o)
Men visst är det en chansning.
Jag hade en jobbarkompis som köpte en trecylindrig Passat för ett par tusen som han körde flera år med tills den blev tvåcylindrig då den skrotades. Han körde ännu billigare än jag, men jag vet inte om han var helt laglig.
Ja, varför lägga pengar på gamalt skit ?? För min del är det nog att jag heldre lägger pengar på annat än värdeminskning, särskillt på en bil som inte används dagligen, och jag är inte orolig för reparationskostnadrer, jag lagar mina bilar själv, och tycker dessutom att det är kul. Känslan när man tex har köpt ett flexrör på biltema för 119:- och svetsat dit den på nån timme ist för att betala 10.000:- för ett nytt rör och 3000:- för att få det ditskruvat, är riktigt skön, typ som man skulle få 12.890:- för att jobba över en timme.
Men jag förstår dig oxå Per, jag har flera bekanta där det kryper i kroppen när bilen börjar närma sig en ålder på 3 år, men som tur är finns vi som vill ta över bilen då, annars blev ju värdeminskningen för er 100%.
Hypen med säkerhet har inte riktigt nått mig än, Chryslern är nog säkrare att krocka med än det mesta jag åkt i tidigare, men det absolut viktigaste är att undvika att krocka, typ sådana saker som avstånd, framförhållning mm
Saabnisse: Vi hade en äldre herre här ute som åkte 3 cylindrig Duett i många år, det var hål i en kolv, han tryckte i en bit kork i insuget så oljan inte skulle späs ut med bensin. Samma herre hade inte heller nån passagerarstol, utan en lucka i golvet så han kunde sitta i bilen och pimpla (fisk alltså)
He-he, ja det finns många festliga påhittiga typer.
Här var det en skön man som på 1960-talet fixade värme i sin VW-buss med hjälp av en vedkamin.
Han kunde få mer än 40 grader varmt när det var -20 utanför.
Själv använde jag mig av fotogenkök.
Det kanske är något för att få värme i kommande elbilar?
Nu finns det ju något mellan en gammal skitbil och en ny. T.ex en tre år gammal bil som gått runt 4000 mil borde var ganska bekymmersfri och ca. halva priset jämfört med en fabriksny.
Men Rikard varför köper du inte dina bekantas 3 åringar när dom fått ta värdeminskningen, sen så har du ju koll på bilen från start när du känner dom... Kan det bli bättre då?
Man kan ju tänka på att en tre år gammal bil som tappat hälften av inköpspriset ändå kan kosta 150000:- om den är en hyfsat välutrustad mellanklassbil.
Är den nio år och ändå bara gått ca 12-13000 mil kan den gå att få för 30-40000:- och om man inte har genuin otur får man väldigt mycket bil för de pengarna.
Ja visst så kan man ju också tänka saabnisse... Man kan även bo långt ute i skogen så kan man nog köpa huset billigt med låg hyra!!
Men man måste ju även se vad man får och inte bara räkna ören...
Har kört upp 2 tankar nu (fjolligt liten tank el så är reserven väldigt stor) och den har inte gått sönder än. Utan husvagn verkar den dra en liter, med ca 1,4.
Dock har jag råkat ut för batteritorsk 2 ggr, första gången glömde jag stänga av 230v aggregatet till mediasystemet (eftermonterat) andra gången stod den några timmar med öppna dörrar och innerbelysningsknappen i fel läge, så dom 12 lamporna drog ur strömen.
Kanske finns det några LED lampor att montera ist, jag har inte kollat än vad det är för typ av lampor.
Cryslern går än, frun som var lite skeptisk till storleken och automat, älskar nu bilen, även alla ungar gillar den.
Elöppnade skjutdörrar kan tyckas vara lite fjolligt, men det är väldigt praktist, skjutdörrar är framförallt väldigt bra om man har barn, inga bucklor på grannbilarna efter uppslagna dörrar.
Jag är helt inne på Rickards linje, gillar också Voyagern. Den är som ett skepp, bekväm och lugn. Känns lite mysigt att sätta sig i "kaptenstolen" och blicka ner på omgivningen medan sexan susar lugnt under huven. Däremot tycker jag den nyaste generationen totalt tappat den eleganta formgivningen, även om stowandgo är ett plus förstås.
Lite mystiskt att problemen med automatlådan förföljer bilen. Är det måhända något billigt japanskt från Mitsubishitiden? USA har ju annars en lång tradition av hållbara (om än inte de modernaste..) automatlådor.
Jag köper också gärna "skitbilar", det var många som skakade på huvudet när jag köpte en Fiat Uno 70 SL för många år sen. Den rullade och gick utan några större bekymmer, och de som åkte med var imponerade av hur rymlig den var. Så, en kollega ville och fick köpa den, och jag köpte en annan bil.
En Uno till! Fler skakande huvuden. Denna gång en 75 Sx, med roliga digitalmätare, c-lås och elhissar. Och "snygg" kolabrun manchesterinredning... ;-)
Det allvarligaste som hände med den var att jag fick byta bränslepump, kostade några hundralappar på skroten. Och så var det återkommande oxid i knapparna till elhissarna. Jag körde några tusen mil med den, sålde den sedan till en kollega som for runt med ett leende ända tills hans dotter "adopterade" den och tog med den till Hufvudstaden. Sedan tappade jag bort den.
Tillägg: Kollade just om den fortfarande existerar, och det gör den! Hade gått 20500 mil vid senaste godkända besiktning.
Jag kunde ju köpt en "kvalitetsbil" typ Polo eller så, men köpte istället en "skitbil" för halva priset och körde billigt.
Och varför skulle en gammal bil vara tråkigare att köra än en ny? Min gamla MI16-92 (köpt för några år sen för 3.000 kr inkl. vinterdäck..) är den roligaste bil jag kört. Hornen växer i pannan varje gång jag sätter mig i den. Rapp och väldigt varvvillig motor, direkt och tätstegad låda, fina vägegenskaper och fin styrkänsla och sköna bromsar. Dessutom praktiskt rymlig. Däremot är den knappast krocksäker jämfört med dagens bilar... Men visst, jag har nog lagt 1500 kr i delar under de 3 år jag hittills ägt den, så den är uppe 4500 kr nu.
Jag har köpt en ny bil en gång, sett tusenlapparna försvinna i form av service och värdeminskning, men lär aldrig köpa en ny bil igen. Som nyast möjligen en som är typ 3-4 år gammal, just nu har jag ingen bil nyare än 12 år, å andra sidan behöver jag inte betala dyr service och reparationer för garantins skull, och jag har ingen nämnvärd värdeminskning. Och inte behöver jag bli bestört öven repa i lacken...
Sunda tankar hultarn, jag är nog lite som du jag med. Jag har köpt en ny bil en gång men kan inte säga att jag tyckte det var värt pengarna. Köper också bilar som inte är nyare än 3 år. Letar man runt lite kan man hitta fina bilar för en hyfsad kostnad som inte har gått så långt. Köpte för många sedan en Mercedes 230S med en motor som lät som en stenkross (för övrigt var bilen i bra skick), fick bilen väldigt billigt p.g.a. detta. Letade reda på en bra motor som jag fick för 1500 som jag lyfte i Mercan och sedan körde jag 3-4 år med den.
Har oxå bara köpt en ny bil, men lyckades bara losa 8"" på 1,5 år, dom höjde priset på bilen från 73" till 82" strax efter jag köpt den, sålde den privat för 65"
vem som gjort lådan till Chryslern vet jag inte, men den är hopplöst omordern tex jämfört med BMWn jag hade, vid nerväxling vrålar motorn då varvskillnaden till lägre växel är 2000 v/min.
Chryslern skulle nog må bättre med nya stötdämpare, Mekonomen hade främre av okänt märke för 1450:- st.
På en amerikansk sida som även säljer i europa via england hittade jag samma dämpare märkt "Ekonomi" för 37 dollar.
För märkesdämpare runt om ink frakt ville dom ha ca 2000:-
Rikard: har du kollat skruvat.se och mister-auto.se...? De brukar vara avsevärt billigare än Mekonomen.
Kollade: 1036 och 670 kr för Monroe (fri frakt och 99 kr frakt).
Men, 37 dollar är nog knappast värt besväret. Det är bara för billigt...
Chansningen gick ren ut sagt åt helsike. I höstas efter några veckors vila var batteriet tomt, bilen kablades igång, men den hackade lite, vid felsökning en sen kväll såg jag hur det slog gnistor bakom motorn, bytte tändkablar, det satt orginalkablar på från 2001, passade även på att skruva upp ett tändstift, även dom hade sett bäst före, bilen är fullservad på auktoriserad verkstad, och enligt serviceplanen borde både stift och kablar vara bytta nyligen, men så var inte fallet. Gjorde även övrig service med oljor och filter. Nu gick bilen bra igen, men jag hade ett litet skak i framvagnen, mest vid bromsning, skivorna var inte så snygga, och jag köpte allt i bromsväg runt om och bytte.
Efter nån vecka var batteriet tomt igen, när jag åkte iväg tändes motorlampan ?? När jag åkt ett tag så funderade jag på varför motorn varvade så mycket, har jag dragit i växelspaken ett hack för mycket ?? Nä, bilen går bara på 2ans växel, lådan har gått i Safe mode, förutom detta åker coupefläktens hastighet plötsligt jojo.
Egen felsökning säger att instrumenthuset drar 1,4 amp konstant, på verkstad kollas lådan upp, den saknar signal om motorvarv.
Bilen blir stående över vintern, när jag provkör den nu för nån vecka sen ligger främre bromsarna på, plockar isär och kollar, det är bromsslangarna som behöver bytas, dom har svullnat inuti och funkar som backventiler, Slangarna är inget man kan ersätta med nått enkelt och dom är ganska dyra.
I förrgår tog jag beslutet, bilen ska bort, en kompis kom och hämtade den för kaffepengar, och brakförlusten är ett faktum.
I morse köptes en mörkblå V40 2.0T för kaffepengarna, inte så snygg men fullt fungerande, har ju sen tidigare en mörkblå V40 T4, är ju praktiskt att ha 2 lika bilar, om nån skulle ge upp kan man använda delar till den andra.
Mannen som svurit ed på att aldrig ha en Volvo har nu 2 st.
They grow on you.....
Men gläd dig åt att volvon är inte renrasig, en hybrid med mitsubishi.......
Fast köp aldrig en 2,0 utan turbo, tristare motor får du leta efter!
Lite skillnad på utrymme, eller hur? Det går väl åt två V40 för att kompensera Chryslern?
Jag hade också behov av utrymme ett tag, skippade chrysler och bytte min bmw 523 rakt av mot en cheva transsport, bästa, bekvämaste, och sett till sin storlek, snålaste bil jag ägt.
På 9000 mil bytte jag bromsklossar, 2 hjullager och servade.....
När jag sålde den för 3 år sen hade den gått 37000 mil, och den går än.
Färddatorn, som jag nollade när jag köpte den, stod på 8,4l/100km, volvon står på 8,2...
Ja bilar är kul!
Har man bara verktyg så!
Skulle aldrig falla mig in att köpa bil för mer än mitt hus kostat (180.000)
Bilen får kosta max 10 procent av vad motorcykeln kostar......
Tur du inte bor i västra skåne då, lason1, här får man inget beboeligt under 1,5......
Volvon kostade 7000 riksdaler nyskattad.
Det är 0,2 % av mitt boende.
180.000 , nu blev jag nyfiken! var i skogen bor du?
I mitten mellan Alsterbro, Ålem och Rockneby kan man säga :) 4,5 mil till Kalmar, 4 till Oskarshamn, 3,5 till Nybro.
Dessutom ingick reservaggregat, två gräsklippare och alla möbler i köpet.
Det är bra, jag har mindre än 2 mil till Sergelstorg dom ju är Stockholms mitt, men jag gissar att du åker till Kalmar på halva tiden. Vi fick lägga 600.000 i kontantinsats på ett hus från 58 i orginalskick där det mesta sett "Bäst före" ock nått reservaggregat fick jag inte heller.
Den nya Volvon för 7000 är ju oxå en chansning, men det verkade ha gjorts en del reparationer, tex sa ägaren" Har en jätteduktig kille som hjälper mig, förra året bytte han bromsok bak"
Ja oken var nya, men sen då ?? Bilden talar väl för sig själv.
Som tur är hade jag nya prylar hemma, köpte runt om från Tyskland när jag beställde frambromsar till den andra.
Bromssköldarna gått upp i rök, kanske?
Det har dom ju gjort på de flesta v40, om man tittar på returbilen.
Så även på min, så mina bakbromsar såg ut så där.........
Sköldarna (det som var kvar) låg på marken när jag var färdig.
Ytan på brombomarna där klossarna ligger var så slitna att jag fick fylla på lite nytt material med svetsen.
Bilar ska inte bli så gamla. Vi har flera på vårt forum som anser att det är billigast och bäst att byta vart tredje år och några som att det är billigast att köpa en bil som gått tre år.
Jag hör inte till dem som byter så ofta, jag brukar köra runt 30000 mil innan jag ersätter bilen, men det har också berott på skicket
Men mycket beror på vad man har för bil att utgå från och resten beror på hur man värderar sitt eget arbete.
Men jag måste ändå säga lycka till Rikard, det där objektet är inte något som jag skulle ge mig på, mina erfarenheter från den är inte så kul, men du kan säkert få ordning på den, du har ju inte lagt ner så mycket i kontanter och du kan nog få en trevlig bil med lite(!) pyssel ;o),
Bilen har bara haft 2 ägare och gått 18" mil, knappt inkörd heter det väl i Volvokretsar ;)
Ja, såna där bromsar är man ju van med. (särskilt bak, där de sällan används)
Har dock inte lyckats få Trafikvärket att gå med på att ersätta kostnaderna för reparationer pga vägsalt...
Så länge saker och ting funkar bra, och man kan leva med skicket, kan en bil väl inte vara för gammal?
Bromsarna brukar ju inte hålla så länge, det är ju underhåll att byta sånt.....
Snabbfixen till handbromsen funkar även här, borra genom gjutgodset till axeln, spraya med krypsmörjmedel, gänga i en fettnippel och tryck i fett, så går det att både dra och släppa handbromsen.....
Specialverktyg till att backa kolvarna finns i varje garage, nyckeln till vinkelslipens spindel...
En 90-talskonstruktion, de sägs ju vara de bästa bilar som byggts, ur hållbarhetssynpunkt.
V40 känns ju fortfarande ganska modern att köra, och är ju en rätt snygg bil, något av det mest lyckade från volvo.
För storleksklassen bra stolar och framför allt tillräcklig skjutmån på dom....
Dom rostar så j-ligt bara, åtminstone före -01, då fas2 kom med bättre rostskydd.
Min bär åtminstone sina 30"mil med grace, endast skärmkanterna fram var dåliga, men inte värre än att en glasfiberförstärkning och bättringslack fixade det..........
Nån kanske undrar varför jag köpt bilen, har ju redan en och frun har en Swift.
Jo frun ska vara borta flera veckor i sommar med husvagen, jag ska vara hemma och renovera på huset, och behöver en bil med dragkrok. Vi frågade efter krok till Swiften när vi köpte den, men det var svinigt dyrt, och den får ju inte dra nått att tala om.
Ja V40 är för sin ålder trevlig att åka i med sköna stolar, dock är halvskinnstolarna i min T4 skönare än i nyförvärvet som har helskinn.
För egen del är prestanda viktigt, och få bilar i prisklassen finns med 160 el 200 hk.
Hade nöjt mig med en vanlig motor hade jag inte köpt en Volvo.
Så jävliga har bromsarna inte sett ut på någon av mina bilar! Fy fan...
Men visst, har ju sett både så illa och värre...
Jag brukar plocka ner mina bromsar en till två gånger om året och trycka tillbaka kolvarna, fila lite, smörja lite m.m sen sätta ihop det igen. På så vis är alltid bromsarna i toppskick inför vintern, och inför sommaren.
Snabbfixet till handbromsen måste jag prova, har xets bil här varje år för att motionera oken bak.
På mina egna bilar får bromsarna en omgång vid varje däckbyte.
Volvon var nybesiktigad med godkända bromsvärden !! men nerslag på rostig bromsskiva.
Det enda som är kvar är ju i så fall att byta bromsvätska, den blir sämre med åren, tar upp vatten, och tappar därigenom viskositet.
Och möjligen bromsslangar, som allt gummi tappar dom spänst med tiden, har faktiskt aldrig bytt slangar på en bil sådär bara, bara en när sbp inte tyckt om dom, och då känner man inte nån skillnad, så det är en teori....
Däremot har jag bytt till stålspunna slangar på mc, och det gör skillnad, all svampighet försvinner, känslan blir bättre, och så klart klart bättre tryck i bromsarna, när man får mer "direktkontakt" mellan manöverorgan och bromsskiva!
Bläddrade lite i en pärm jag fick med bilen, och hittade vad bilen kostade ny, notera att det är + moms.
Dom flesta bilar idag har glidande enkolvs ok, och gliddelen slits med tiden, vilket gör att oket flexar lite, måste röra sig en längre bit innan dom nyper.
Det finns olika typer. Volvo har en ren stålpinne som går in i ett motsvarande hål i bromsbommen, dom rostar ofta fast (slarv vid bromsbyte) pinnen är 8 mm, men när jag nu fixade min bil fick jag lätt in en 8,5 mm borr i hålet, slitet alltså.
Många Tyskar har ATE ok, där en rostfri pinne går i ett gummi, är sällan nått problem med dom, men det blir ju inte helt stumt med gummilagring, gummina går att byta, men det är det väl sällan nån som gör, vi som tex åker på bana med BMW som har ATE oken byter ut gummina mot mässingslagringar.
Sen finns det Japanska Aknebo där man tänkt till lite, där sitter det lagringar av fjäderstål på pinnen, som håller det lite stummare, och det finns mer plats för fett i hålet.
Ett mycket vanligt verkstadsslarv är att man bara lossar en glidpinne och fäller upp oket, dit med nya klossar, in med kolven, och ner med oket, man kollar inte om ena glidpinnen rör sig.
Fick in en Volvo för många år sen, den hade varit på Bilia 2 ggr för svampiga bromsar med ett års mellanrum, vid båda besöken hade man bytt huvudromscylinder och främre bromsklossar (10.000:-) när jag fick bilen ytligare ett år senare var det samma problem. Bromsklossarna var snedslitna, den ena glidpinnen var som fastsvetsad på båda sidorna, i det läge som motsvarar nya klossar, och när man bromsade fjädrade hela oket istället för att glida. Jag lossade och smorde glidkolvarna och monterade nya klossar, sen funkade bromsarna som dom skulle i flera år framöver.
Ett annat förekommande fel är att man smörjer glidpinnarna med kopparpasta el liknande, det funkar inte i längden, det ska vara fett, funkar med vanligt smörjfett, finns även specialfett för ändamålet.
Där har du kanske något, rcs.
De oplar jag haft har haft gemensamma ok med saab, och där brukar det fastna sådär.....
Insignia är väl "systerbil" till 9-5.
Så långt har jag aldrig tänkt, bara smörjer upp varje gång jag byter sommar/vinterhjul......och det funkar......
Men man värderar ju inte sin tid när man sköter sin bil själv, enligt vissa här......
Har å andra sidan aldrig bytt ett ok, de har alltid gått att få igång, lönen för mödan?
Sen är det bra om dom små gummitätningarna på glidpinnarna är hela och fräscha, så stannar fettet kvar, och blandar sig inte med smuts till stenhårt beck....
Ett annat snabbfix för att smörja upp bromskolvar, är en injektionsspruta, med nål, fyll med bromsvätska, stick genom dammskyddet, och tryck i ordentligt.....
Sen kan man pressa kolvarna. ut och in med oket på plats, mycket lättare än att ha det i handen........
Har förklarat för vännen sjjksköterska att jag inte börjat knarka, mekar bil bara.....
Ja, men ska man ha nått riktigt gjort idag, måste man nog göra det själv, allt företagande idag verkar vara "Fort men fel"
Måste berätta en sak i det ämnet.
Fick ett montage, en dörr i en frys, det var sjukt bråttom, helst skulle den varit uppe igår, vi skulle satt upp den för en månad sen men det gick inte för dom var inte klara med golvet.
Kommer dit "Få upp den fort som fan, vi ska slå på kylan.
Vad skulle ni göra sa jag ?? Ni göt golvet igår, betongen ska helst brinna i 14 dagar först, sen får man inte sänka temperaturen med mer än 2 grader per dygn vid minusgrader, då spricker golvet, ska ni ha -18 grader är bara det 9 dygn.
Tidsplanen vetty, vi måste hålla tidsplanen.
"Ett annat snabbfix för att smörja upp bromskolvar, är en injektionsspruta, med nål, fyll med bromsvätska, stick genom dammskyddet, och tryck i ordentligt..."
Tack för det tipset, Duccedriver! Det ska testas nästa gång kolvarna där bak börjar kärva på mitsubishin. Har hittills lyckats rätt bra med att fixa till dem genom att "motionera" med ett kolvtryckverktyg (Biltema), men felet brukar återkomma efter nåt halvår.
Jag har inga problem med att vi spårar ur i trådarna, bara det är vettiga och relevanta saker, och inte pajkastning.
På Mercan jag hade fastnade ena kolven fram rejält, men bara loss med oket, pump på bromsen så kolven kommer, sen upp med den i svarven och fram med smörgelduken och putsa bort rosten. Och i pket ger man på med honingsverktyg med grov stenar, värmer loss luftnippeln och sedan har man ett styck nytt bromsok. Gummina brukar faktiskt klara sig om man är lite försiktig, och smörjer med bromscylindrfett vid återmonteringen.
Det höll flera tusen mil till i alla fall. Jag hade inga problem.
Jag har säkert renoverat 100 ok på ditt sätt Lason1, och det funkar utmärkt. Några gånger när yttre tättningarna varit för dåliga och jag köpt repsats, men dom gångerna kan nog räknas på ena handen.
Man ska bara komma ihåg att sätta tillbaka kolvtätningen åt samma håll, den är ofta riktningsbestämd.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.