Vi Bilägares forum

DSG.låda

DSG.låda

Är det bara VW:s DSG låda som är mindre bra. Hur är det med andra bilmärken

Uppdaterat: 2013-03-10 10:18

Kommentarer

Kryptiskt, men du lyfte en gammal tråd iallafall......
I de första inläggen fick jes, numera tröttare än innan, skit för att göra sig lustig över trådskaparen.....
Här tjafsas i trådar om det heter skruv eller bult osv, men här förtydligas att detta handlar om alla märkens dsg-lådor, volvo, mercedes psa osv, det finns förhelvete bara vw dsg.....(och porsche, som f.ö är fristående märke och hälftenägare i vw)
Och då menar jag inte vag, det är inget märke utan ett försäljningbolag, ägaren av märkena heter vw, inget annat!
Andra kallar sina lådor annat, och i nån lastbil som nån har kört med dsg, har det aldrig suttit nån.....
Tills i år, har det inte suttit nån dubbelkopplingslåda öht, utan robotiserad manuell låda med robotiserad vanlig koppling, eller momentomvandlare mellan för startmomentet.....
Dessa heter inte dsg, utan opticruise, i-shift,telligent osv. och där har dom funnits sen 80-talet, dvs innan Scania blev folkvagn....
Cvt däremot, är en typ av låda, och inte ett namn på ett märkes lösning, precis som typen av låda ni kallar dsg heter dct, double clutch transmission....

Tillrättavisa inte folk om sånt man inte vet!

Uppdaterat: 2015-08-10 22:20

Har läst en del om DSG lådorna eftersom jag är inne på att köpa en bil med just "problem" DSG lådan DQ200 och vad jag kunnat läsa så verkar det inte vara lika stort problem numera mot vad det var förr.

Uppdaterat: 2015-08-10 22:34
Pär