Nästa artikel
Lancia: Familjen Fulvias fräckaste farkoster
Broschyren

Lancia: Familjen Fulvias fräckaste farkoster

Publicerad 31 juli 2022
Lussoversionen var påklädd med exempelvis nackskydd, HF hade skärmbreddare. Det byggdes 3 690 resp. 1 258 exemplar 1970-73.
En ful broschyr visar en av 60-talets mest delikata bilar.

Den här artikeln publicerades första gången i tidningen Automobil 2007.


Det finns för få Lancia på svenska vägar. I en tid när var och en har möjlighet att få sin bil osannolikt personlig i utrustning och konfiguration saknas sedan länge det mest individuella bilmärket av alla i utbudet.

Trist, men inte så konstigt. 1970- och 1980-talen gick hårt åt Lancias stolta rykte här i Sverige, åtskilliga exemplar blev bokstavligt talat sopor efter bara ett par år (precis som flera andra märken som ändå behållit sitt renommé och sin position).

Annat var det på 1960-talet. Den lilla tillverkaren erbjöd ett obegripligt rikt och oöverskådligt utbud av nätta, personliga och mycket attraktiva modeller, både för familjebruk och för GT-älskarna. Nättast, personligast och mest attraktiva var väl de båda gynnare vi fiskar upp ur en på ytan anskrämligt ful italiensk broschyr från 1971: Lancia Fulvia HF/HF Lusso och Lancia Fulvia sport 1300/1600. Vilka delikata bilar!

Vi ser ett silverkladdigt omslag med en diffus karossprofil (antagligen en Fulvia HF) på väg bort i fjärran, vi läser en torr text »Lancia. Våra bilar.« och vi studerar 16 sidor bilder med strikt nykter faktatext.

Det skulle kunna vara riktigt dödligt trist, men det räcker ju med att titta på de här karosslinjerna för att drömmandet ska börja.

Övre bilden: Lussoversionen var påklädd med exempelvis nackskydd, HF hade skärmbreddare. Det byggdes 3 690 resp. 1 258 exemplar 1970-73. Nedre bilden: Bredstrajpade Fulvia Sport 1600 med nya dörrhandtag byggdes i bara 800 exemplar, medan det blev 2 600 av Sport 1300.

Fulvia Coupé debuterade med en originell 1 216-kubiks V4-motor på 80 hk och framhjulsdrift på Turinsalongen 1965 och skulle finnas kvar i drygt elva år och 139 797 exemplar. Den 397,5 cm långa 2+2-bilen vägde bara 915 kg och hade ritats av en Piero Castagnero. HF-modellen (HF är symbolen för Lancias racingteam) kom ett år senare och vägde bara 825 kg och gav 88 hk. 1968 kom 1,6 HF med 115 hk (132 hk mot beställning) och året därpå kunde en extrautrustad Lusso erhållas.

Det görs böcker om den här bilen, om rallyframgångarna, om myriaden varianter som skiljer sig åt si och så. Faktum kvarstår: Lancia är totalt knasigt som inte genast börjar bygga sin fantastiska, nutida tolkning av Fulvia från Frankfurtsalongen 2003.

Om möjligt ännu saltare är Fulvia Sport, den av Zagato ritade alucoupé som kom 1965 och hade samma mekanik men åtskilliga detaljer man bara kan dö för: snedhängd motorhuv (inte på de senare årgångarna), baklucka som kunde ställas lite på glänt för att förbättra kupéventilationen, den fulsnyggtuffa formgivningen. Det byggdes blott 7 102 Fulvia Sport.

Nej, vet ni vad: det finns för få Lancia på svenska vägar! 

Lancia Fulvia Sport 1965 hälsar sin betraktare på stilenligt manér, en lucköppning som senare skulle kopieras av Skoda på 105/120-modellerna hösten 1976.

Bakrutan lite på glänt och reservhjulet i luckan mellan stötfångarhornen – Fulvia Sport är rik på läckra detaljer.

Till  avdelningen läckra broschyromslag räknas knappast det för Lancia 1971. Kladdigt tryck och en diffus Fulvia Coupé på väg ut ur bild.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 31 juli 2022 De var lite väl udda de här…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.