Peugeot 2008 får en mild facelift.
Den lilla suven uppdateras med fler motorer och autobroms som standard.
Peugeot 2008 lanserades för tre år sedan. Nu är det dags för ett ansiktslyft. Utseendemässigt har inte mycket förändrats, grill och strålkastare ser något annorlunda ut jämfört med föregångaren.
Nyhet på säkerhetsfronten är att autobroms blir standard, samt att infotainmentsystemet har stöd för både MirrorLink och Apple CarPlay.
Det finns hela 11 motoralternativ att välja på; fem diesel och sex bensinare. De bensindrivna motorerna är på 1,2 liter, med fem eller sexväxlade lådor som kan fås som manuella eller i automatutförande. Antal hästkrafter varierar mellan 82 till 130 och förbrukningen ligger på mellan 0,44 och 0,49 liter milen.
Dieselmotorerna är på 1,6 liter med fem- eller sexväxlad manuell låda. Sexväxlad automat finns som alternativ till 1.6 BlueHDi 100. Förbrukningen för dieselmotorerna ligger på mellan 0,36 och 0,37 liter milen. Antal hästar under huven är mellan 75 upp till 120.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 2008?
Nyhet på säkerhetsfronten är att autobroms blir standard, samt att infotainmentsystemet har stöd för både MirrorLink och Apple CarPlay.
Det finns hela 11 motoralternativ att välja på; fem diesel och sex bensinare. De bensindrivna motorerna är på 1,2 liter, med fem eller sexväxlade lådor som kan fås som manuella eller i automatutförande. Antal hästkrafter varierar mellan 82 till 130 och förbrukningen ligger på mellan 0,44 och 0,49 liter milen.
Dieselmotorerna är på 1,6 liter med fem- eller sexväxlad manuell låda. Sexväxlad automat finns som alternativ till 1.6 BlueHDi 100. Förbrukningen för dieselmotorerna ligger på mellan 0,36 och 0,37 liter milen. Antal hästar under huven är mellan 75 upp till 120.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 2008?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skall man verkligen tro på förbrukningssiffrorna, alla bensinmotorer under 0,5 och alla diesel under 0,4.
Är det verkligen sant
PSA-gruppen är bäst i Europa på att i verklig trafik ligga närmast de deklarerade förbrukningssiffrorna enligt EU:s körcykel. 2008:an är ingen stor bil, det är en småbil om än att den har lite högre markfrigång än andra småbilar. Kör lugnt och försiktigt och bilen drar inte så mycket. Min egen C3 Picasso HDI kör jag blandad körning på samma som förbrukningen enligt körcykeln... PSA-gruppen kommer dessutom som första tillverkare i Europa att släppa förbrukningssiffror och utsläppssiffror för bilarna körda i verklig trafik, detta i samarbete med ett oberoende testföretag. Dessa siffror kommer att rullas ut under våren för de mest populära modellerna, på sikt kommer hela modellprogrammet omfattas av detta. Detta gör PSA-gruppen som svar på "Volkswagen-gate", PSA väljer öppenhet istället för slutenhet.
Det är välkommet att Peugeot-märket har flyttat ner från huven till frontgrillen.
Fyrhjulsbroms borde också förbjudas. Snacka om att ge en falsk trygghetskänsla.
Åter igen / Ahl/Anti: Ni har båda rätt men: med statistik kan man få precis det resultat som passar de egna syftena. Dessutom, när tekniken börjar bli gammal på fordonet ökar naturligtvis problemen och en ärlig statistik blir en helt annan. Tiden går fort, dvs vi är snart där och fibblandet med iphonen eller vad den heter i framtiden kommer inte att försvinna så teknikrelaterade olyckor kommer säkert att öka. I dag är fortfarande den mänskliga faktorn den vanligaste orsaken. Låt det vara så. Det är naturligt att mer lita på enkel beprövad teknik än ny obeprövad. Samtidigt: all teknik är i början ny och obeprövad. Men enkelheten kommer vi allt längre ifrån. Skrämmande!
Raphael, men tror du verkligen på dessa låga siffror, runt 0,36-0,37 liter/mil? Det står inget om vikten, men en vän hade ett tag en Octiavia 105 Hk diesel och den gick att köra runt på ca 0,4 liter/mil. Men något gnager i mig och jag känner att denna lilla 2008 kanske till och med väger mer än Octavian samt att den har antagligen högre luftmotstånd så förbrukningen kan säkert hamna på 0,1 liter/mil mer... dvs uppåt 0,46 eller nåt i den stilen.. Spontant känner jag att den uppgivna förbrukningssiffran borde vara rätt för att förbrukningen skulle vara i fas med denna lilla bil. Ibland känns det som biltillverkare undermotoriserar bilarna och förbrukningen blir högre än om bilen haft matchade motor till bilens vikt.
Är autobroms något som kommer att kollas vid besiktning?
Underbart resonemang Mumma! Det är alltså bättre att folk dödas och skada allvarligt i bilolyckor för att det "var deras eget fel". Än att man inför ett teknisk system som sänker antalet dödade och skadade i samma typ av olyckor därför att det kanske inte skulle fungera någon gång. Ibland. Bra tänkt!
Jag är varken för eller emot autobroms, som med all teknik kan saker gå sönder. Men tekniken blir allt mer mogen och nästa bil jag köper har nog detta för att kunna förhindra olyckor. Har för mig att IIHS i USA tagit fram siffror på att Volvo autobroms kunnat förhindra ca 1/4 del av olyckorna. Det är ingen jättesiffra, men den kommer att öka med tiden när systemet blir bättre. Har för mig att jag läste någonstans att ca 40% av alla olyckorna bromsade man, det innebär att i merparten av olyckorna bromsade man inte ens (60%). Och det är ju inte alls bra. Och bromsar man inte, ja då är det bra om bilen tar kommandot och bromsar. Dock vet jag inget om hur många olyckor som skett där tekniken varit boven i dramat, men antagligen är det väldigt få..om ens några?
1,6 literns dieseln kör man nog väldigt snålt men är man inte van med dieselbil så går det säkert lite mera åt. Brukar vara förvånad hur "dåliga" biljournalister är på just ekonomisk körning och att utnyttja motorerna på bästa sätt. Vet också som 100% fakta (tjänstebils statistik) att i 508:an kommer man under förbrukningssiffrorna med 1,6:an men det kräver att man "kan" motorn och utnyttjar den på rätt sätt och PSA-bilarna brukar ju vara väldigt glada på att rulla lätt också så coasting fungerar alldeles utmärkt men använd det för all del inte i stadstrafiken! ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy-efficient_driving
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.