Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Det är fyra km/tim felvisning på hastighetsmätaren vid 100 km/tim. Visar då trippen fyra procent fel också?
David
SVAR:
Nej, så är i allmänhet inte fallet. Vägmätaren är oftast mer exakt än hastighetsmätaren och om allt stämmer ska den inte ha någon felvisning alls. Hos hastighetsmätaren, på bilar sålda i Europa, finns ett krav att den inte får visa för låg hastighet. Därför konstrueras den, för säkerhets skull, så att den alltid visar för hög.
Felvisningen behöver inte vara linjär, vilket innebär att den kan stiga procentuellt vid ökande fart. Vägmätaren, precis som hastighetsmätaren, är dock beroende av hjul- och däckdimension och kan därför få en felvisning vid exempelvis användning av vinterdäck.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det vore ju en enkel sak att koppla vägmätare och hastighetsmätare till GPS.
Då blir det alltid rättvisande, utom kanske i långa tunnlar.
Ska bli intressant att se vilken biltillverkare som blir först.
Frågan är bara hur fel en GPS visar när man kör upp och/eller ner för en brant backe. En GPS kan väl bara visa sträcka/hastighet i X- led?
Foxhunter - en GPS kan mäta var du är i både X,Y och Z-led. Höjdled i form av "höjd över havet". Det gör att den kan kompensera för skillnaden skulle jag tro.
Sen är det väl sällan dock man kör i så långa branta backar och har behov av att visa prick rätt hastighet ;)
Skulle vara smidigt om de integrerade. En liten diskret led skulle kunna lysa när den inte har kontakt, för att påminna om att det inte är exakt längre.
GPS mäter förvisso positionen inklusive höjden, men nästan alla projicerar din position på jordytan vid havsnivå. Det kan man göra på olika sätt, men oavsett vilket visas hastigheten utan att ta hänsyn till höjden.
Släpper du din GPS från ett torn visar den alltså fortfarande noll när den slår i backen, och är tornet tillräckligt högt visar den nog inget alls sen.
Men det har ingen praktisk betydelse på normala vägar. En lutning på 10% upplever vi som ganska brant, när vi kör bil, men felvisningen är ändå bara 0,5% på hastigheten.
Att kalibrera hastighets- och vägmätare mot GPS är inga tekniska problem, inte ens när man saknar GPS-mottagning. Man gör helt enkelt så att man börjar med att anta att ett visst antal pulser från ABS-givarna motsvarar 1 km. Sedan jämför man med vad man mäter med GPS, och om det avviker inför man en korrektionsfaktor på vägmätaren. Den fortsätter att fungera självständigt, men är nu korrigerad för verklig sträcka. Denna avstämmning mot GPS fortsätter man sedan att göra, och justerar korrigeringen vid behov. Har man dålig GPS-mottagning rör man inget, utan kör bara vidare med den aktuella korrektionsfaktorn. Vill man blir hastighetsmätaren kalibrerad på samma sätt.
Det här fungerar redan på cykeldatorer som har både GPS och givare på hjulet. Man behöver inte längre ange hur stora hjul man har. Det räknar den ut själv, och använder sedan detta värde om man cyklar i tunnlar, tät skog eller andra ställen där GPS är opålitligt.
@aperson, kul att det finns till cyklar, men ännu har ingen biltillverkare börjat.
Varför?
Det ska bli intressant att se vem som blir först.
Självfallet visar även vägmätaren fel med i princip samma procentuella värde som hastighetsmätaren (förutsatt att hastighetsmätaren är rätt kalibrerad från fabrik). Både hastighetsmätaren och vägmätaren hämtar sin primära mätsignal från hjulaxeln. Axelhastigheten varierar omvänt mot däcksdiametern, som självfallet är som störst när däcken är helt nya respektive som minst när däcken är helt nedslitna. Nya däck ger m.a.o. lägre hastighetsvisning och kortare ”uppmätt” vägsträcka än slitna däck som behöver snurra flera varv per kilometer för att ”komma fram” till målet.
@Newspeak: Givetvis blir det en felvisning vid variation i hjulets diameter, men den är mindre för vägmätaren än för hastighetsmätaren. Precis som Bengt förklarar ovan.
Nä, trippmätaren visar rätt, med variation för rullomkrets såklart.
Det är mätaren som visar fel, hastigheten och sträckan ecu visar är exakt, och den digitala trippmätaren visar siffror från ecu....
Dvs, kör jag med obd-mojäng och app som visar både hastighet från datorn och gps i samma enhet, använder torque, varierar den på 0, 1-0,5 km, har säkert med lutningsvariation att göra....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.