Nästa artikel
Bilfrågan: Bättre framkomlighet utan ESP?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bättre framkomlighet utan ESP?

Publicerad 4 augusti 2011 (uppdaterad 4 augusti 2011)
"När jag kör i svåra förhållanden tycker jag att framkomligheten blir bättre med ESP:n urkopplad. Kan det vara så?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Audi A3 quattro. När jag kör i svåra förhållanden (hög snö, låg fart och brant backe) tycker jag att framkomligheten blir bättre med ESP:n urkopplad. Kan det vara så och i så fall varför?

Anders Mson

SVAR:
Det är en helt riktig iakttagelse och det är bland annat därför du har en möjlighet att koppla ur ESP-systemet. När du kopplar ur ESP avaktiverar du också ASR (Antischlupfregelung, traction control eller antispinn).

ASR arbetar via den elektroniska gaspedalen och använder delar av ABS-systemet. Om ett hjul plötsligt börjar rotera snabbare än de andra går ASR in i motorns styrsystem och minskar gaspådraget tills hjulet slutar slira. Är det mycket halt kan detta innebära att gasen stryps helt och då har bilen ingen kraft att ta sig loss.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Fakta München

Åka hit: Till München är det 97 mil från Malmö, 122 mil från Göteborg och 157 mil från Stockholm. 

Lufthansa flyger direkt från Stockholm/Arlanda, en resa på runt två timmar. Transfern från

den fina flygplatsen är enkel, billig och föredömligt smidig. Tåget S-line är smidigast, resan tar runt 45 minuter och det är bra skyltat för att hitta perrongen. Biljetten kostar runt hundra-lappen. 

Information: Den lokala turistbyråns sajt är verkligen suverän. Boka utflykter, hotell och annat direkt via sajten. www.munich.travel/en-gb

Bo: Ruby Lilly Hotel på Dachauer Straße 37 ligger perfekt med gångavstånd till sevärdheter och restauranger. Dubbelrum från 1 500 kronor, inklusive frukost. www.ruby-hotels.com/lilly

Hotel Mercure Munich Altstadt på Hotterstraße 4 funkar utmärkt för den som lägger mer vikt vid sevärdheter än själva boupplevelsen. Dubbelrum från 1 600 kronor/natt inklusive frukost, alldeles i Altstadt. www.accorhotels.com.

Äta: Wirtshaus Donisl, Weinstraße 1, vid Marienplatz har sin genuina bayerska robusta stil och ute på trottoaren finns en solig och alldeles förträfflig uteservering för den som vill spana på folk och äta den traditionella vällagade maten. Satsa på rätter som schnitzel eller schweinshaxen. Eller de fina lunchtallrikarna för runt 200 kronor som man med lätthet delar med sin partner. Och så klassiska (man har bryggt sedan början av 1400-talet) ölet Hacker-Pschoor på träfat. www.donisl.com

Wirtshaus Hohenwart, Gietlstraße 15. Det är så här det ska se ut och faktiskt också såhär det sydtyska köket ska smaka. Kanske dags att beställa den där kalvschnitzeln här! www.hohenwart.net

Cafe Luitpold, Brienner Strasse 11. Klassiker som alltid drar både lokalbor och turister. Elegant så det förslår. Sydtysk meny med bra vinlista. Missa inte desserten här, eller den underbara och långa disken med så mycket bakverk att man baxnar. www.cafe-luitpold.de.

Sevärdheter: Storslagna Schloss Nymphenburg är en väldigt fin halvdagsutflykt. Den barocka parken är helt enastående att vandra runt i och slottet rymmer mängder med spännande godis för den historieintresserade. En informativ app finns att ladda ner för parken. På Nymphenburg-kanalen kan man också ta en gondoltur, precis som i Venedig. www.gondel-nymphenburg.de

Marienplatz. Stadens absoluta centralpunkt, torget mitt i gamla stan. Missa inte klockspelet klockan 11 varje dag, ett uppfriskande spektakel. Tips: sluta inte filma för tidigt, det gör de flesta turisterna och de missar det bästa, det kommer efter ungefär tre minuter.

Königsplatz. Det enorma nyklassiscistiska torget Königsplatz är i dag ett nav för stadens uppburna kultur. Många av de stora museerna och gallerierna ligger här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-04 09:48
Meganmannen

Exempel, start i backe 8 cm nysnö.
Om vägbanan inte är horisontell utan exempelvis lutar till vänster kommer en bil utan antislirfunktion att ha ett hjul som står stilla och ett som slirar. Om man backar och tar sats efter att kört fast kommer bilen att gå i sina egna hjulspår och så småning om kommer man uppför backen. Antislirfunktionen gör att båda hjulen slirar varpå drivhjulen glider till vänster och det blir omöjligt att komma framåt.

#2 • Uppdaterat: 2011-08-04 13:09
Roger Skagerström

Inget fan av ASR. I den optimala situationen när man behöver det - ta sig uppför en snöig backe - då funkar det som sämst. Stryper motorn till den mån att det till slut stannar. Vet inte om det bara är ASR (Audi/Mercedes) som gör så. Min bil gör det inte iallafall. Den försöker bara bromsa det spinnande hjulet, man kan fortfarande gasa precis som man vill.

För det som behövs vid sådana tillfällen är i viss mån attack! Och det stadiet når man aldrig med ASR :p

#3 • Uppdaterat: 2011-08-05 00:22
erikivan72

Har aldrig haft sådana problem. Fast det är för att vi åker Grand Vitara - och ja, den har ESP,ASR, HIV och en hel massa andra beteckningar. Fördelen med vår bil är att systemen tillåter en del i låg fart även om man inte stängt av ESPn. Nackdelen är att den stryper i högre fart, fast det är aldrig något jag lidit av. Vet dock att motorjounarlister lyckats köra fast med den i ett grustag där det ofta krävs lite "oumph" tillsammans med en avslagen ESP. Vitara har varken helt avslagbar ESP eller den där berömda "oumph"en. Men som sagt... den tar sig fram tusan så mycket bättre än exempelvis min nisse Kingcab.

#4 • Uppdaterat: 2011-08-05 03:08
Roger Skagerström

ASR som jag tänker på är framförallt det som finns hos Mercedes. Grundtanken är ju TCS - Traction Control System. ASR är ju bara tyskarnas namn på TCS. Och det är bara dessa som jag själv vet om stryper tändningen för att förhindra hjulspinn. Möjligen att man skulle uppskatta den funktionen om man körde väldigt väldigt mjukt och sakta - då skulle systemet fatta att man vill ha den hjälpen. Men om man trycker gasen i botten så ska den inte fortsätta i samma fjutthastighet iallafall.

Huvudsakligen upplevt i Jobb-Viton med manuell låda dock. Kanske funkar bättre med automatlåda?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.