Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Vi har en Mercedes V12 -92 som sommarbil. Jag byter olja och oljefilter inför varje säsong. Bilen körs 400–500 mil/säsong. Det är några som påstår att det är onödigt ofta. Tacksam att höra från er och höra vad ni tycker.
Roland Andersson
SVAR:
Mycket beror på hur du kör dessa 400–500 mil. Är det huvudsakligen långkörningar kan du med gott samvete vänta med oljebyte till vartannat år. Är det huvudsakligen kortare körningar kan det vara klokt att byta varje år. Bäst är att göra bytet på hösten, då står motorn med ren olja under vintern.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Tesla är i dag den elbil som har högst dragvikt på marknaden, 2 250 kilo. Audi E-tron mäktar med 1 800 kg medan Tesla Model S, Hyundai Kona, Nissan Leaf med flera inte kan förses med dragkrok.
Elbil som dragbil är en upplevelse. Avsaknaden av rusande motor och ansträngd drivlina vid finmanövrering är en pulssänkare samtidigt som tystnaden gör det lättare att höra instruktioner från någon som står utanför bilen. Kraften från de två elmotorerna kommer omedelbart utan fördröjning.
Vid fullgasacceleration begrän-
sas effektuttaget under någon sekund men även med släp accelererar Model X med den bekymmerslös-het 520 hästkrafter och 660 Nm
ger.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bengt har givit ett bra svar och om oljan inte blivit missfärgad efter en sommar, så är det nog ingen mening att byta motorolja. Ännu mer onödigt är att byta oljefilter varje år om man inte kört så långt.
Jag tycker svaret var alldeles utmärkt. Korta körningar ger på sikt vatten i oljan, vilket inte är bra. På mina gamla hojar som bara går mellan 10 och 100 mil varje sommar, praktiserar jag detta. Vad man inte ska göra, är att starta upp motorn under vintern i avsikt att "varmköra". Det ger vatten i oljan och bidrar inte till att "skydda" motorn. Det ger även vatten i avgassystemet, och det är heller inte bra. Låt fordonet stå i fred under vintern. Det tar inte skada av det.
Kör man mindre skall man faktiskt byta oftare.
Det här är ju ingen dussinbil utan en som bör bevaras så väl som möjligt och då kostar det väl en struntsumma att byta olja även om det egentligen inte skulle behövas.
Givetvis är det bra att byta för säkerhetsskull. Om man kör några längre sträckor under sommaren kanske det kan möjliggöra byte vartannat år?
Audi; förklara varför det blir vatten i oljan när man startar upp motorn under vintern? Den kalla luften kan inte bära så mycket vatten, men det är väl resterna från förbränningen av HC & O2 förståss!
Jag brukar starta min sommarbil några gånger under vintern och låta motor, automatlåda och avgassystem bli ordentligt varma medan hjulen snurrar i luften. Jag passar på när det är så varmt ute (kallgarage) att även AC-n startar.
Jag byter olja vartannat år.
Micke J: du kan kolla här; http://www.ferrariclubsweden.se/Content.aspx?PageID=234846&PageTypeID=3
Artikeln är skriven av Bengt Dieden. Tro på vad han skriver, för fysikens lagar ändrar man inte på.
Det verkar som nån form av sparsamhet verkar vara på tapeten. Och då blir oljan+filter, som saabnisse skrev, en bisak. Effektivare vore att sälja V12:an, och köpa en lika gammal Nissan Micra. Det är dumt att gasa och bromsa samtidigt.
Förstår personligen inte riktigt vad som gör oljan så riskabel att använda. Känns mest som något nån hittat på för att framstå som extra duktig och sen lyckats övertyga alla om.
En ägare till en Volvo 144 av årsmodell 1973 med automatlåda berättade att han (civiling.mek. chalm) hade satt sig i sinnet att testa behovet av oljebyte.
Vid tillfället hade bilen avverkat 11000mil i "blandad körning" utan ett enda fel och motoroljan såg fortfarande fullt användbar ut. Ägarens åsikt var att med det effektiva oljefiltret som den fyrcylidriga bensinmotorn var försedd med vore oljebyte överflödigt!
Oljebyten är viktigt, t o m i en B20.
Sedan ser man inte på oljan när den blivit dålig, många viktiga ämnen försvinner innan den blifva svart.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.