Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken bil ska jag välja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken bil ska jag välja?

Publicerad 9 juli 2018 (uppdaterad 11 juli 2018)
Biogas kan vara ett alternativ för den miljömedvetne.
”Vad ska jag, som privatbilist, som måste betala ur privat ficka, välja för teknik om jag inte kan eller vill lägga ner upp mot en miljon kronor på en elbil?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag går i bilbytartankar och vill bidra till en bättre miljö. Vilken drivteknik passar bäst; bensin, diesel, elhybrid, eller gas? Vad ska jag, som privatbilist, som måste betala ur privat ficka, välja för teknik om jag inte kan eller vill lägga ner upp mot en miljon kronor på en elbil?
Jag bor i en mellansvensk småstad. Jag bor så att jag ytterst sällan behöver använda bilen för ärenden i staden. Min bilkörning sker istället huvudsakligen på landsväg till omkringliggande städer, vilket innebär 10–20 mils resa. Drivtekniken i min nuvarande bil är en Euro 5-godkänd dieselmotor av 2012 års modell med en drivmedelsåtgång av 0,5 Jag kör cirka 1 500 mil om året.
De flesta el- eller elhybrider jag läser om tycks klara upp mot 30 km innan batteriet måste laddas. I mitt fall innebär att jag inte ens kommit halvvägs till mitt resmål. Elbilar som klarar långa sträckor 40–60 mil utan laddning kostar en förmögenhet och är inte att tänka på. Är det gas som gäller och finns det gas i hela landet? 

Svar:
Biogas är absolut ett alternativ att ta på allvar. Biogas reducerar utsläppen av fossil koldioxid med upp mot 80 procent jämfört med bensin utan att drabbas av dieselns problem med kväveoxider eller partiklar.
Gasbilarna har dessutom en bensintank så tar gasen slut är det bara att köra vidare till nästa mack.
Eftersom du uppenbarligen inte kör i närmaste tätort men däremot till andra städer, kan du om några år kanske få problem. Euro 5-bilar får då inte får köra i miljözon klass 2, vilka du kanske kommer att stöta på. Då krävs en renare bensin- eller dieseldriven bil, den senare ska förstås ha AdBlue och SCR-katalysator. 
Ett alternativ är att byta upp dig till en begagnad bil som uppfyller Euro 6. Då slipper du den högre skatten i tre år, som drabbar nya bilar. En poäng är att kunna köra på ett miljöbränsle, som exempelvis HVO100.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-07-09 13:07
Klarsynt

@ milkylainen

Visst är det så. HVO borde miljöklassas så vi får lite fart på godkännandena därav. Om kunderna får rätt incitament så kommer de att efterfråga det och det blir i sin tur ett incitament för tillverkarna att testa och godkänna.

Ta bort miljöklassningen för laddhybrider och ge den istället till HVO, vet jag.

.

#c • Uppdaterat: 2018-07-09 14:29
107Carlsson

Håller med Simon no 1 #9. Har liknande körmönster och laddhybrid går bort. Elhybrid passar bäst.

#d • Uppdaterat: 2018-07-09 14:33
A.L

Givet de förutsättningar som gavs om 1500 mil per år och ett rent miljösamvete så gör man bäst i att behålla sin gamla bil. Att producera en ny elbil innebär en stor miljöbelastning.

Så använd den befintliga dieseln och njut av den låga förbrukningen. Spara sedan pengarna som den nya bilen hade kostat och använd dem till något annat.

MVH AL

#e • Uppdaterat: 2018-07-09 15:34
Minimats1

@milkylainen
Håller med dig till fullo och av den anledningen skriver jag mycket sällan här numera. Duccedriver verkar också ha gett upp och slutat här, vilket är tråkigt då han hade mycket vettiga svar på många frågor kring bilägandet.

Hyra bil vid körning på 1500 mil per år ser jag inte som någon bra lösning. Kör inte själv så mycket och att ägna mig åt att hyra bil till varje tillfälle jag behöver bilen hade blivit för dyrt. Behöver bilen i stort sett varje dag fast jag inte kör några längre sträckor.

#f • Uppdaterat: 2018-07-09 17:47
celef

Kommer dom nya bilarna, från nu och framåt, skilja sig mycket från hur bilarna har sett ut de senaste 10-15 åren? Eller kommer bilarna som vanligt att fortsätta att jäsa och bli snabbare men nu bara mycket dyrare att köpa och äga? Eller står vi inför ett rejält trendskifte just nu? Bilarna skulle i min värld gärna få downsiza och bli effektsvagare. Hur tung är medelbilen på svenska vägar idag? Hur kraftfull är medelbilen idag i sverige? Hur skiljer sig dagens medelbil mot den på 70 och 80-talet?

#g • Uppdaterat: 2018-07-09 18:04
mso 1000

Huvudsaklig körning 10-20 mil till omkringliggande städer.

Ts bör fundera riktigt vad han har för behov och jag ser det som ytterst tveksamt att lägga upp 30-100 tusen extra på en hybrid vid det körmänstret.
Det finns i dag snåla bensin treor som går lika billigt som den diesel han har i dag och som går lika snålt som en dyrare hybrid.
Mitt råd.
Testa lite nya bilar och bilda sig en uppfattning mot färdatorn och sin egen körning.
Har han hitta nåt vettigt så låna hem över natten och utvärdera riktigt.

#h • Uppdaterat: 2018-07-09 18:33
Tjalle

Om 5 år kommer det att finnas en uppsjö av billiga/bra elbilar. Köp en bensinbil - 3-cyl, 100hk, under 0.5 l/mil, för att övervintra.
Undvik biogas- tillverkningen fungerar inte - "mackarna" fuskar med naturgas. GBG stad skrotade nyligen en miljardanläggning.

#i • Uppdaterat: 2018-07-09 19:15
rnilson

Låter som personen redan har rätt bil för den körningen.

För huvudsakligen landsvägskörning, glöm el- och hybridbilar.

Gasbilar = problembilar. Mycket tekniska problem och mycket fel på bilar som kan köras på både gas och bensin (så kallade flexifuel).

I landsvägsfart och konstantfart varken hörs eller känns skillnad på Diesel och bensin, åtminstone inte i premiumsegementet. Hur det är med billigare bilar vet jag inte. Har förbrukningen någon betydelse, så köp Diesel. Tomgångsegenskaperna har historiskt varit mycket bättre på bensinmotorer än på Dieslar, men det håller på att förändras. Åtminstone Audis 2.0 TDI är helt vibrationsfri på tomgång. Dieselns högre moment är också trevligt när man trycker på gasen.

Om man inte ska in och köra i Göteborg, Stockholm eller Malmö efter 2020 så har det ingen betydelse om man har Eu6 eller Eu5 (eller något ännu äldre).

Är man angelägen om att värna om miljön, så har man bilen hela dess tekniska livslängd, och det är betydligt mer än 9000 mil. Köpa ny bil ofta är väldigt dåligt för miljön, oavsett drivmedel.

Just nu har politikerna hakat på elbilstrenden, men politikerna byter fot rätt ofta. Så det drivmedel som är politiskt korrekt idag är en mijlöbov om 5 år.

På elbilssidan händer det mycket utvecklings och prismässigt, så om c:a 5 år kanske prisnivån är mer rimlig och räckvidden längre.

Jag skulle rekommendera att vänta några år med bilbytet. Om det är angeläget att byta nu, så rekommenderar jag Diesel.

#j • Uppdaterat: 2018-07-09 20:09
Tjalle

Dieselbilarna håller på att dö ut - i likhet med vad etanolbilarna gjorde för några år sedan. 6 år gammal bil börjar få krämpor - frågeställaren har uppenbarligen råd att köpa komfort och säkerhet, som en nyare bil innebär.

Två av dom mest prisvärda bilarna är Hyundai och Skoda.

#k • Uppdaterat: 2018-07-09 20:46
L. Mäkinen

Jag skrev inte att alla som kör mindre än 1500 mil skulle klara sig billigare undan med hyrbil, men om man inte kör till vardags kan det vara ett alternativ.

Jag tror att bilägande som vi är vana är på väg att försvinna. Varför binda kapital i sånt som bara tappar i värde?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.