Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken bil är tyst?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken bil är tyst?

Publicerad 18 april 2017
Frågeställaren vill ha tips på en tyst bil. Svaret kan finnas i Vi Bilägares omfattande bullertest med 50 bilmodeller.
”Bor där motorvägarnas asfalt är extra grov. Vad rekommenderar ni för bilar som går tyst på dessa vägar?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är lite bullerkänslig och bor i Uppland där motorvägarnas asfalt är extra grov. I dag kör jag en Volvo V50 Classic och är ganska nöjd med ljudnivån i bilen. Men det är dags att byta. Vad rekommenderar ni för bilar som går tyst på dessa vägar? Jag funderar eventuellt på en Seat Leon ST eller en begagnad bil i prisklassen 100 000–150 000 kr. Jag har främst sneglat på Volvo V40 eller eventuellt V60. Är det någon modell jag har förbisett? Jag vet att däckvalet delvis spelar in och där är min generella inställning att köra med hygglig profil på däcken för ökad fjädringskomfort och ljuddämpning.
Adrian
 
Svar:
Du tittar på rätt bilar inför bytet. I höstas gjorde Vi Bilägare en bullermätning av 50 bilmodeller och vi höll till just på den elaka asfalten på motorvägen utanför Uppsala. I 110 km/tim var Seat Leon ST den femte tystaste bilen i sin storleksklass. Ännu tystare var VW Golf TSI 125, följd av Skoda Octavia TSI 115, Peugeot 308 SW och Volvo V40 D2. Det skilde två decibel mellan Golf och Seat, vilket örat uppfattar. I klassen för större bilar var Volvo V60 CC D4 tystast. V60 var dessutom näst tystast av alla de 50 mätta bilarna, slagen med en knapp decibel endast av Mercedes S-klass.
Däcken kan ha viss betydelse för bullernivån, men det skiljer sällan mer än ett par decibel på grov asfalt, visar våra mätningar. Bussningar, hjulupphängningar och bilarnas grundkonstruktion har störst betydelse för hur mycket vägbuller som stiger upp i kupén.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Läs mer om Vi Bilägares stora bullertest här.
 
Diskutera: Har du tips på en lågbullrande bil till frågeställaren?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-04-18 15:43
dansandevikingen

Peugeot 508 är en väldigt tyst bil och väldigt bra bil för pengarna. Köp gärna med manuella lådan.

#2 • Uppdaterat: 2017-04-18 16:02
Jordnära

Väljer du en V60 med laminerade sidorutor (ej standard) blir de tystare. Förmodligen standard på S-merca.

#3 • Uppdaterat: 2017-04-18 16:06
S-E S

Ett par decibel är en jädrans skillnad i ljudnivå mellan 2 bilar!

#4 • Uppdaterat: 2017-04-18 16:56
Peugo

Helt rätt! Däcken spelar en enormt stor roll! Goodyear kör jag med.

#5 • Uppdaterat: 2017-04-18 17:36
Reverend Benny

Kör en Leon ST med 17" Sommardäck med ett par hacka blue 2 på och odubbade 16" på vintern.
Skulle inte gå så långt som att säga att den är en speciellt tyst bil med standard 17" 205/55, men det är samtidigt inte ett störande ljud. Men 16" är helt klart mer komfortabelt för örat.

#6 • Uppdaterat: 2017-04-18 17:59
bgl

Stora amerikanska rambyggda bilar som pickuper, Tahoe och liknande går tyst på grov asfalt men med de nya planerade skattereglerna lär dom bli sällsynta.

#7 • Uppdaterat: 2017-04-18 18:07
Vidstige

Vi bilägare har fortfarande inte fattat att den stora skillnaden i buller i Golf-klassen handlar om 17" kontra 16", ytterst märkligt.

#8 • Uppdaterat: 2017-04-18 18:19
Styggavargen

Jag är nöjd med min Octavia som har 16" däck.

#9 • Uppdaterat: 2017-04-18 18:24
40-talisten

I ViB:s bullertest var en Skoda Superb med 17-tums hjul 1,5 dB tystare än samma modell med tillvalet 19-tums fälgar. Men ViB fortsätter att låtsas som om fälgstorleken inte betyder särskilt mycket för däcksbullret. Märkligt...

#a • Uppdaterat: 2017-04-18 18:51
Tvärnit

Det högst märkliga är de märken här som toppar i minst ljud är de som legat i toppen i 30 år, minst.
Angående fälgens storlek så kan jag inte se att annat än det att ljudet höjs på alla bilar när man går upp i tum och att de tystaste bilarna fortsatt leder och faktiskt med en högre marginal! Det är så att en bil som har störande väg/resonansljud på 16" blir till enerverande på 17 tum och olidligt på 18" osv, för den tysta bilen är de längre sträcka till katastrofalt och inte helt säkert alls så att jag kan nog tycka att en jämförelse på fälgens tum är rätt ovidkommande när man har grunden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.