På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Hur pass mycket av den ström som bilens generator alstrar går till att ladda upp batteriet? Låt oss utgå från en standard Volvo V70 -05 som har ett batteri på 60 Ah och en generator med märkströmmen 140 A.
Om jag har förbrukat exempelvis 20 Ah på grund av kvarglömd belysning, hur lång tid måste jag köra med bilen för att batteriet åter ska bli fulladdat? Hur hög kommer den ungefärliga laddströmmen till batteriet att vara?
Pelle J
SVAR:
Det är många faktorer som bestämmer hur ett batteri laddas men en tumregel säger att laddströmmen brukar vara fyra till fem ampere. Har du tappat 20 Ah blir således laddtiden under körning fyra till fem timmar.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En standard batteriladdare brukar lämna 4-5 Ah (ampertimme) i laddström, det är korrekt.
En bilgenerator lämnar bra mycket mer och kan kräma in mycket höga strömstyrkor. Kolla gärna hur tjockt laddströmmens kabel är från generatorn till batteriet. Ett blybatteri kan laddas upp till kapaciteten per timme (i fallet uppemot 60A) utan att batteriet går sönder.
Således laddas 20A ´bortslösad´ ström på ca. 15-30 minuter beroende på motorvarv (en generator lämnar inte full laddström under ca. 3500-4000 motorvarv (generatorn roterar dock fortare)) i den aktuella bilen.
Vanliga växelströmsgeneratorer styrs så att de lämnar ca 14,2-14,5 volt. Om batteriet av någon orsak blivit kraftigt urladdat sjunker spänningen i det. Under en tid kommer då mer ström än 4 ampere att gå in i batteriet. Allteftersom batteriet laddas upp sjunker laddningen men avtar inte helt. Min gissning är att batteriet, när det laddas av generatorn, sällan får mer än säg 20-30 ampere laddström. (Det är det som får generatorremmen att skrika på äldre volvobilar direkt efter start.)
När man snabbladdar ett batteri är laddspänningen väsentligt högre än 14,2-14,5 volt. Undvik om möjligt att göra det.
Den effekt som tas från motorn för att driva generatorn beror helt på hur många och hur stora förbrukare som används. Tyvärr blir det också förluster i form av värme också. Teoretiskt kan man ta ut ca 2 kW ur en generator med de data som angetts i frågan. Generatorn kommer då att bli tämligen varm efter en tid. Det i sin tur påverkar livslängden på den. Elektronik mår inte bra av värme.
"Batteriet håller inte laddningen
När ett batteri är mycket urladdat, tar det inte emot hög ström lika lätt. Det kan verka som att batteriet tar emot ström, men laddningen sker bara på ytan av plattorna. I sådana fall måste batteriet laddas med låg ström under lång tid, upp till två-tre dygn. Det kan räcka med att stänga av laddaren, koppla ifrån batteriet och sedan koppla på igen, därefter starta laddaren igen för att därigenom lura vissa laddares ”maximala” laddtids-begränsning. Detta förfaran- de kan upprepas 1-2 gånger vid djupt urladdade batterier. OBS! Starta endast om laddaren på detta sätt vid djupt urladdade batterier annars blir batteriet överladdat."
Från den här sidan.
http://www.global.se/media/57469/vanligafragarosvar.pdf
På vintern när kemin i batteriet går ännu trögare och man bara kör korta sträckor med bilen så går det utför med batteriets laddningsgrad hela tiden tills bilen plötsligt inte startar längre. Så har man möjlighet att låta en bra batteriladdare ( behöver inte vara dyr) få möjlighet att ladda upp batteriet några gånger på året så att batteriet verkligen blir fullt laddat speciellt på vintern så kommer batteriet att leva längre och man slipper att plötsligt stå där med bilen som inte startar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.