På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag läste en hemsida som kämpar för att slopa 0,2-promillegränsen på sjön. Där stod det att man inte kunnat se någon effekt av sänkningen från 0,5-gränsen till 0,2 för bilar.
Stämmer detta? Finns det överhuvudtaget någon forskning gjord i så fall?
Johan Forssell
SVAR:
Ja, det finns en del forskning på detta område. Svårigheten i att mäta resultatet av en sådan förändring är att det samtidigt införts nya säkerhetsåtgärder som också minskar antalet olyckor.
Vid en renodling av de alkoholrelaterade olyckorna har man funnit att dessa minskade med åtta procent efter sänkningen till 0,2 promille i Sverige. Motsvarande förändring har noterats i andra länder som genomfört liknande sänkningar.
Diskussionen om promillegränser handlar inte bara om var gränsen för påvisbar påverkan på körförmågan med alkohol i kroppen går, utan också om att tydligare dra en gräns mellan alkoholförtäring och framförandet av till exempel bil eller båt.
Gränsen på 0,2 promille ger ett tydligt budskap om att alkohol ska undvikas såväl på vägen som på sjön.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om promillegränsen i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För somliga är det - eller har varit - självklart att man ska ta sig en rackabajsare när man är ute på sjön och "kopplar av". Avkoppling är alltså synonymt med alkohol. Något jag aldrig förstått.
Resonemanget är ju lika korkat som att "nu åker vi på semester och då måste jag få ta en jävel medans jag kör".
Mentalt vuxna människor fattar bättre.
Jo men man ska kanske tänka lite djupare.
Historiskt var det en avkoppling för nöjesbåtåkare att komma ut på vattnet och då kändes det naturligt att ta en liten pruttare när man lagt ut.
Naturligtvis var det olämpligt, men ändå inte lika riskabelt, det gick ju sällan särskilt fort, kanske 5-6 knop.
Ok, smackade man in i en annan båt eller på grund kunde det ju gå illa, men sjötrafiken var ju inte lika stor som idag och erfarenheten oftast större så risken var mindre.
Idag med snabbgående båtar och tät trafik är det ju lika farligt som vägtrafik.
Två snabbgående båtar som krockar kan orsaka väldigt svåra skador, där finns inga krockkuddar och sällan bälten.
Finns säkert en och annan som klarar att föra bil eller båt med upp till 0,5 men gränsen måste dras så att de som inte klarar det bland annat de som t.ex. ger sig in bland badande och har annat fuffens för sig med sina båtar. Jag har inget mot alkohol eller trafik med båt respektive bil, men skulle aldrig få för mig att kombinera.
Focus, inte ens E85?
Det handlar absolut om att sätta gränsen så lågt att folk inte vill chansa på om de får köra eller ej.
Tidigare var det många som ansåg att det gick bra att dricka en starköl på t.e.x restaurangen och sen köra hem en timme senare men med en gräns på 0.2 promille så tar få "den chansen".
Givetvis är jag mot rattonykterhet men ämnet har blevit väldigt laddat då folk blandar ihop begreppen.
De som inte förstår bättre än att sätta sig i bilen och köra då de har hinkat i sig massor utav sprit gör detta oavsett om lagen säger 0.2 eller 0.5 promille.
De flesta som åker på en "rattfylla" idag har kört dagen efter då de har trott att all sprit är ute ur kroppen. De utgör ingen fara för någon i samhället men straffas oerhört hårt för sitt misstag.
Om tanken var att bötfälla och dömma ut vanliga människor som inte har alkoholproblem så har man lyckats fullt ut genom att sänka promillehalten.
Kan idag bara konstantera att folk absolut inte accepterar "fyllekörningar" vilket är bra men tyvärr tror jag knappast att andelen körningar med grovt rattfylleri har minskat ett dugg,liksom effekterna utav detta.
Ingen undersökning kommer att visa på något som man INTE vill visa för svaren blir som vanligt i statistiska undersökningar som man frågar.
Mot alkolisten som stoppas gång på gång hjälper inte indraget körkort,böter,fängelse,lagändringar eller ens beslagtagen bil och efter ett par gånger så är det strafflindring som gäller. ( "rabatt" på brotten som till slut reviderar allt till inget )
På många håll i världen har man en sjuk inställning till alkoholen i trafiken åt det andra hållet och man kan ju undra hur vi kan skilja oss åt så mycket?
Inte ens det Roy eftersom det till stora delar tar maten från de fattiga.
Mistro, man behöver inte vara alkis för att ha en farlig alkoholnivå i blodet. Det är många som åtminstone tidigare chansade vilt.
Focus, inte det där igen...
Nej, etanolbränsle tar inte maten från de fattiga. Läs på!
Om man tänker i ett vidare perspektiv än här i Sverige förekommer det länder där spannmål och majs används för tillverkning och som annars skulle ha använts som mat där de verkligt fattiga finns.
Sänkningen från 0,5 t. 0,2 var dum och onödig men typisk för det moralistiska förbudssverige. De flesta länder har 0,5, men några - t ex USA o England . Kroatien sänkte ett tag till 0,0 men har nu ändrat tillbaka till 0,5 sedan man kommit fram till att några få tiondels promille inte är farligt jämfört med att t ex pilla med värmesystemet vid bilkörning. Men det är väl sådant som väl inte får publiceras i Sverige. Tråkigt att Red. går in med extra moralism - så att alla får veta vad vi måste tycka. Dessutom har ni fel om sjön; Det gäller båtar som är minst 10 m långa (också segel) eller KAN göra 15 knop. Inget annat land har så låg promillegräns på sjön. Lagen har utarmat sjölivet och ifrågasätta av KBV personer som vid uppkommande kvällsbris i mycket sakta fart flyttat båten några meter.
Ska det vara så svårt att låta bli spriten när man ska köra?!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.