På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Hur är det med inkörningar? Ska man ta det lugnt första 200–1 000 milen, eller ska man gasa på som tusan? Är det skillnad på inkörningar mellan bensin och diesel? Olika mellan olika märken/motorer? Vad är det som gör att man ska köra in en motor?
Daniel Åström
SVAR:
Ska du köra miljövänligt då ska du alltid köra lugnt. Inkörning har inte samma betydelse nu som det hade tidigare. Anledningen är bättre reglerade tillverkningstoleranser, bättre smörjmedel och starkare motorer som inte behöver köras på samma sätt som förr.
Dock är det klokt att inte överbelasta motorn under de första hundra milen. Den ideala inkörningen är landsvägskörning med få kallstarter. Oljebyte föreskrivs inte efter inkörningen numera men skadar inte heller.
Som ett exempel visas här vad Mazda säger om inkörning:
Inkörning är inte nödvändig men en viss försiktighet de första 1 000 km kan förbättra bilens prestanda, ekonomi och livslängd.
- Rusa inte motorn.
- Kör inte med oförändrad hastighet under lång tid, oavsett om hastigheten är låg eller hög.
- Kör inte med maximal gasgivning eller förhöjt varvtal under lång tid.
- Undvik hårda inbromsningar.
- Undvik att starta med gasen i botten.
- Kör inte med släp.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Annat exempel på motortillverkares råd om inkörning, i detta fall från John Deere och deras traktormotorer:
"Manövrera motorn under olika förhållanden, framför allt med tung belastning och minimal tomgångskörning, för att låta motorkomponenterna sätta sig ordentligt."
Visst ska man ta det lugnt de första 300-400 milen. Även om toleranserna i tillverkningen blivit bättre, så finns det fortfarande ytor som måste ges chans att slitas till på ett bra sätt.
Man brukar också känna hur motorn "släpper", den känns lite piggare och gensvaret brukar bli bättre efter några hundra mil.
Så, de gamla råden gäller fortfarande: undvik överdriven segdragning, full belastning, de högsta varven och variera varvtalen.
Däremot vet jag inte om det är någon skillnad mellan bensinare och dieslar numera, förr behövde dieslarna lite längre inkörning.
I min A4 skötte bilen delar av inkörningen själv. Den växlade bl.a. upp till 7:an först vid ca 100 km/h. Allt för att undvika belastning vid låga varvtal. Nu gör den det vid ca 80 km/h. Själv kör jag inte in mina bilar (bortsett från att jag undviker gasen i botten de första 100 milen).
Vid provkörning av nya bilar hos bilhandlare får man ingen förmaning om att ta det lugnt. Tvärtom så gasas det rejält, speciellt i motorstarka bilar...
Viktigast är att ta det lugnt med gaspedalen på kall motor. Gärna under hela bilens livstid.
Kanske man inte ska belasta motorn jättehård första tiotal milen genom att köra fullgas jämt, men lite fullgas vid mellanvarv ("vrid") är bra för att kolvringarna ska få lite tryck och då pressar sig hårdare mot cylinderfodern och därmed slits in rätt.
En motorexpert sa också att INTE byta olja jättetidigt, då det mikroskopiska slipmaterialet i första oljan faktiskt hjälper inkörningen. Förr när man bytte olja efter några tiotal mil, så var första oljan tilsatt med ämnen som skulle påskynda inkörningen...
Onehp:
Efter hur många mil tycker du att man ska byta motorolja första gången? Hur länge är de mikroskopiska slipmaterialet i första oljan bra? Tror att jag bytte efter 200 mil på min Audi när den var fabriksny.
Jag var bekant med en bilsäljare på Philipsons på 1960-70 talet och vi talade en del om inkörning av motorer.
Han ansåg att det var väldigt viktigt att ta det lugnt första tiden.
En gång när jag träffade honom hade han hämtat en helt ny Simca 1000, en liten bil med en stötstångsfyra på en liter och lite drygt 50hk.
"Fantastisk maskin" sa han, "Den gör över hundra på trean, jag körde från Uppsala på en timme och trekvart"!
"Du sa ju att man ska ta det lugnt med en ny bil".
"När den är ny ja, men den här har ju gått 17 mil!"
Bilarna såldes som demobilar efter 700-1000 mil och jag hade möjlighet att följa ett par av dem upp till ca 30000 mil.
En gick som slängbil åt ett vägföretag med många olika förare och var i drift in på 80-talet.
Alltid när jag gjort bilbyte så oljebyte + filter 75 - 100 mil .
Då vet man att man gjort allt rätt , och så mycket kostar det
inte spec. när du köpt ny bil 200-250.00 pix
Råd till Lloydägare:
-Om tillfälle ges försök att nå 100 km/h
-Vid behov aktivera startmotorn för snabbare omkörning. Vindrutetorkare bör ej aktiveras under omkörning då de kan förhöja luftmotståndet så att omkörning fördröjs
-Gods bör ej fraktas på tak ehuru vältningsrisk föreligger
-Svärmödrar bör placeras bak till höger så att närkontakt undvikes vid kraftfull inbromsning
-Inkörning bör ske på grusad eller asfalterad infart, skyltad parkeringsplats eller eventuell garageplats
De senaste bilarna jag har köpt så har råden ifrån bilförsäljarna varit att det INTE finns några inkörningsrutiner.
Men det finns blandade åsikter i ämnet,..2007 då jag köpte en bil ny så fick jag reda på att man tidigare ville ha in bilarna vid ca 200 mil för en kostnadsfri undersökning men att det numera inte ansågs nödvändigt.
Hos en bilhandlare 5 mil därifrån ( samma fabrikat ) så ville man absolut ha in bilarna för en kontroll och då fick man själv välja om motoroljan skulle bytas eller ej,..deras rekomendation var dock att oljan byttes. ( till självkostnadspris )
Hos en Mc förhandlare fick jag reda på att "cyklen" skulle in för en 200 mils service och detta kostade ca 2000kr!!
Handlar kanske mer om: Går det att ta betalt så gör det!?
Den som kan tänka själv begriper väl att det inte är nyttigt för någon motor att startas med fullgas?
Många bilar säljs ju med dragkrok och att kroken inte skulle få användas under en viss tid har jag inte heller hört tidigare.
(liksom att man skall undvika att bromsa hårt,..fungerar ju kanske så där vid en nödsituation? )
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.