Nästa artikel
Bilfrågan: Varför konvex spegel?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför konvex spegel?

Publicerad 16 mars 2022
"Varför ger inner- och ytterbackspeglar olika uppfattning om avstånd till ett bakomvarande?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Har ofta funderat på varför ytter- respektive innerbackspeglarna i en bil är konstruerade så att de ger olika uppfattnin om avstånd till ett bakomvarande fordon. Det gäller ju både ett stillastående såväl som ett fordon i rörelse. Vad är tanken?
Gunnar

Svar:
Backspegeln som sådan kommer som så mycket annat från tävlingsbilar. Man ville ha koll på konkurrenterna. Det blev snabbt också en finess på vanliga bilar, först bara på förarsidan. Men snart blev det två, gärna placerade på framflyglarna, som på min första bil från 60-talet. Jag tyckte inte det såg bra ut utan tog bort dem och monterade dörrspeglar i stället. Det blev bättre, inte minst lättare att justera. Man såg bättre bakåt, men missade en del i den ”döda vinkeln”. Konvexa speglar löste problemet, förutom att ”objekten i spegeln är närmare än de verkar”. Tanken är att vidga synfältet bakåt. Man behöver inte göra en extra huvudvridning då man ska byta körfält. ”Dödavinkelvarnare” är en modernare version och snart har vi kameror som projicerar en bild bakåt – betydligt dyrare än konvexa ytterbackspeglar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 16 mars 2022 Där fick du till det,…
  • 16 mars 2022 sackese skrev: Ehh, det blev…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.