Nästa artikel
Därför är de fysiska backspeglarna utrotningshotade
Nyheter

Därför är de fysiska backspeglarna utrotningshotade

Publicerad 14 februari 2020 (uppdaterad 14 februari 2020)
Klassiska backspeglar ersätts med kameror – och en designteamets dröm går i uppfyllelse.

I många år har biltillverkarna – eller fram för allt designavdelningarna – drömt om att ersätta dagens fysiska backspeglar med kameror. Då visas området snett bakom bilen på en liten skärm istället för i en spegel.

Kameraspeglarna har funnits på konceptbilar i många år, men för första gången verkar de nu faktiskt ha fått fäste bland produktionsbilar. Audi har lanserat digitala backspeglar som tillval i elbilen e-tron och Honda e har de små kameraspeglarna som standard.

I Audi e-tron tyckte Vi Bilägares testförare inte att funktionen var tillräckligt bra, men vårt första intryck av kamerabackspeglarna i Honda e var mer positiva.

I USA är kamerabackspeglar fortfarande inte lagliga, men i Europa börjar de alltså göra sitt intåg. Och att det först sker i elbilar är ingen slump. Digitala backspeglar med kameror är nämligen mindre och nättare än vanliga, fysiska backspeglar – vilket sänker luftmotståndet. Därmed blir räckvidden längre.

Några extra kilometers räckvidd är inte så viktigt i en bensinbil, men i en elbil är det desto viktigare. Kombinerat med aerodynamiska specialfälgar och andra detaljer kan räckvidden maximeras. 

Men det ska förstås inte ske på bekostnad av säkerheten, så om du själv funderar på en bil med digitala backspeglar är vårt råd att provköra modellen ordentligt innan du slår till, särskilt i dåligt väder eller med lågt stående sol i backspegeln.

I elbilen Honda e är digitala backspeglar standard.

Förutom att förlänga räckvidden bidrar de digitala backspeglarna med ett slankare och mer futuristiskt intryck rent designmässigt, vilket biltillverkarnas designavdelnignar förstås gillar. Ingenjörerna å sin sida kan utveckla särskild mjukvara till kameraspeglarna som anpassar dem efter olika förhållanden vilket inte går med klassiska backspeglar.

För några år sedan började designavdelningarna göra sig av med de fysiska knapparna i bilens interiör och ersätta dem med infotainmentsystem och pekkänsliga knappar istället. Även det ger ett futuristiskt och slankt utseende, och om en knapp inte behövs för tillfället – exempelvis parkeringshjälp när föraren kör på motorväg – kan knappen helt enkelt döljas, vilket designteamen gillar.

Baksidan är att bilföraren kan uppleva det som invecklat och krångligt. Att ta ögonen från vägen för att använda ett infotainmentsystem är heller inte alltid så säkert.

När det gäller de kamerabaserade backspeglarna verkar designavdelningarna alltså till slut ha vunnit en fight som pågått sedan experimentbilarnas 1960-tal, eller ännu längre. Men det som fällde utslaget var inte designmässiga skäl, utan tekniska, och det är den längre räckvidden i elbilarna som verkar ha övertygat ingenjörerna och ekonomerna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.