På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Köpte i höstas en begagnad svensksåld Citroën C1 -08 då detta skulle vara första årsmodellen med antisladd. Antispinn ska ju vara standard på C1 oavsett årsmodell men i samband med första snön så konstaterade jag att bilen saknar dessa båda funktioner. De varningslampor som beskrivs i manualen lyser också med sin frånvaro, även den som ska indikera om systemen faller bort. Kan någon ge en förklaring?
Janne Jönsson
SVAR:
Årsmodellbegreppet har numera spelat ut sin roll. Det som är viktigt i dag är produktionsdatum och datum då bilen togs i bruk. Produktionsdatum bestämmer bilens tekniska specifikation, vilken kan ändras kontinuerligt under hela året. Det bestämmer också vilken utrustning som ingår som standardutförande och vad det fanns som tillval. Dagen för första ibruktagande bestämmer bland annat garantitiden.
Antispinn (ASR) och antisladd (ESP) fanns som tillval på Citroën C1 vid lanseringen och fram till och med september 2007. Från och med oktober 2007 ingår ASR och ESP som standard på Citroën C1.
Din bil tillverkades i augusti 2007 och sattes i trafik i september samma år. Den beställdes inte med ESP och ASR som tillval och där har vi förklaringen till att denna utrustning saknas.
Bengt Dieden
Diskutera: Tycker du att produktionsdatum och bruksdatum istället för årsmodell kan vara förvirrande?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här är förmodligen ett typexempel på hur bilföretag ofta agerar.
När bilen säljs gör den det som 2008 års modell, men när den ska bytas in är det en 2007, även om det är hos samma bolag.
Just Citroen vet jag annars brukar att vara noga med att INTE ange en nyare årsmodell än vad det handlar om.
Vid denna tidpunkt var antisladd den största skillnaden mellan Trillingbilarna. Aygo hade det som standard medan det var ett tillval på C1 och 107.
Vi köpte en bil i Oktober och fick den lev i Dec -07 och vi var noga med att den hade just dessa finesser med ESP.....
Köpte även en C3 Hdi som lev. i Okt -07 ...Båda bilarna hade årsmodell -07 men "modellåret" var -08 ...lite rörigt men viktigt att tänka på inför stora förändringar.
saabnisse@ Precis, och man blir lurad som privatköpare när en bil som egentligen är en 07:a säljs som 08:a för att inte tala om när det lanceras en helt ny modell samma år som bilen i fråga.
Frågade han inte säljaren utan tog för givet? Tråkigt och alla har ju inte koll men: en gul antisladdsymbol tänds när tändningen slås på och släcks efter en självdiagnostik om allt fungerar.
Detta verkar vara ett fall av bristande kommunikation mellan bilsäljaren och kunden. Kunden borde ha frågat om antisladd, eftersom det var en viktig funktion för kundens val.
saabnisse: jodå, det är alldeles rätt. Det är ofta man ser en t.ex. 2010 till salu hos bilfirman, men den är tillverkad 2009 och även registrerad 2009. När man sedan vill byta in den, så är det ju "bara" en 2009 och de drar av ett år i gröna boken.
Något enstaka fall kan firman till och med slira i två år om bilen stått länge som ny och sålts 2 år senare än tillverkningen
Det är därför man tjafsar med bilsäljaren. Och kräver att han specificerar vad som finns på bilen. Skriftligt, naturligtvis. Detta gör man oavsett om man köper den privat eller på firma.
Jag ber dem alltid skriva i specen om antispinn, antisladd, antalet krockkuddar, motorstorlek, och så vidare och så vidare. Upptäcker man att något saknas åker man bara till handlaren och hämtar det, alternativt får de fixa vad som nu saknas.
I och för sig har jag inte köpt en bil privat de sista 20 åren eller så.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.