Nästa artikel
Bilfrågan: Varför elhandbroms?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför elhandbroms?

Publicerad 20 januari 2017
Frågeställaren har en Volvo V70 med krånglande elektrisk parkeringsbroms.
”Den kärvade så mycket vid däckbytet att byte måste ske på båda sidor. Vad är bra med elektriskt manövrerad parkeringsbroms?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är ägare till en Volvo V70, årsmodell 2012, som gått cirka 14 000 mil. Den elektriska parkeringsbromsen kärvade så mycket vid däckbytet till vinterdäck att byte måste ske på båda sidor. Kostnaden blev cirka 9 000 kr. Frågan är vad som är bra med elektriskt manövrerad parkeringsbroms.
Jag har genom åren ägt många bilar men sällan har handbromsarna krånglat och när det skett har kostnaden för byte av handbromsvajer varit försumbar jämfört med det jag nu var med om.
Ingemar Helgesson
 
Svar:
Volvo har haft elektrisk handbroms sedan 2006 och först ut var V70. Sedan dess har Volvo infört elhandbroms på övriga modeller. Att biltillverkarna väljer den lösningen beror bland annat på att ett elreglage tar mindre plats än en handbromsspak och är lättare att designa in snyggare i bilens interiör. Elhandbroms kan också användas för att höja säkerheten genom att inte släppa förrän föraren har tagit på sig bilbältet.
En nackdel med elhandbroms – förutom att den är dyr att reparera – är att den inte kan användas för handbromsvändning. Men det är en körteknik som nog sällan används i dag.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om elektrisk handbroms?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-01-20 14:00
N-iklas

Självklart är elektrisk handbroms onödigt om man kan köra bil, viket ju allt färre kan, eller också har de blivit så lata att de efter att ha varit beroende av alla hjälpmedel förmodligen har glömt bort hur man klarar sig utan.

Volvo har ju den sämre lösningen med en elmotor vid varje hjul vilket ökar vikten och risken för problem då en elmotor placerad på en så utsatt plats lättare fryser, kärvar och går sönder (den är ju konstant utsatt för slag och stötar från vägbanan eftersom den sitter på "fel" sida av fjädringen.) än en ensam motor placerad mitt inne under bilen i höjd med framsätet som istället drar via vajrar, en betydligt bättre lösning.
Även VW envisas med den dåliga varianten.

I vissa bilar kan man inte heller nödbromsa bilen separat med handbromsen om ställmotorn sitter vid hjulet, istället griper då det vanliga bromssystemet in när man trycker på handbromsknappen
och då kan man ju inte kalla det för ett riktigt nödsystem för fungerar inte det vanliga bromssystemet fungerar självklart inte heller denna nödfunktion.
Bland annat Audi har haft ett sådant fusksystem.
Hur Volvos fungerar är något oklart.

Volvos knapp sitter som på Mercedes och det går ju ann men om man skulle använda den som nödbroms är det en väldigt dum placering för den uppgiften, inte minst eftersom passageraren inte kan använda den - där har säkerhetstänket inte nått fram.

#9 • Uppdaterat: 2017-01-20 14:37
Focus

Onödig och onödig. Det finns en hel del onödiga saker på nya bilar bland annat körriktningsvisare. Många tycks klara sig utan till men för andra trafikanter. Själv tycks dom inte bry sig det minsta.

#a • Uppdaterat: 2017-01-20 15:25
VOCANDERS

Elhandbroms är helt idiotisk. Jag använder handbromsen dagligen. Med elhandbroms är risken för anmärkning vid besiktning stor. Bilar med automatlåda använder aldrig handbroms,

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.