Illustration: Johan Isaksson
”Är det därför som det går så sakta att ta fram elbilar till vettiga priser?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Läste en artikel i dagstidningen om en man som monterat solceller på sitt villatak och köpt en elbil. Elen han fick räckte fram och tillbaka till jobbet, cirka fem mil. Dessutom behövdes det inte mycket service på bilen, inget byte av olja och oljefilter till exempel. Är det därför som det går så sakta att ta fram elbilar till vettiga priser?
Bo W
Svar:
Det är nog inte på grund av att bilverkstäderna och oljebolagen tappar intäkter som masslansering av elbilar dröjer. Fortfarande är räckvidden med dagens batterier relativt begränsad och batterierna dyra att tillverka. Men utvecklingen går snabbt och i framtiden lär vi nog se allt fler elbilar som laddas med hemmaproducerad solel i villaområdena.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Fråga:
Läste en artikel i dagstidningen om en man som monterat solceller på sitt villatak och köpt en elbil. Elen han fick räckte fram och tillbaka till jobbet, cirka fem mil. Dessutom behövdes det inte mycket service på bilen, inget byte av olja och oljefilter till exempel. Är det därför som det går så sakta att ta fram elbilar till vettiga priser?
Bo W
Svar:
Det är nog inte på grund av att bilverkstäderna och oljebolagen tappar intäkter som masslansering av elbilar dröjer. Fortfarande är räckvidden med dagens batterier relativt begränsad och batterierna dyra att tillverka. Men utvecklingen går snabbt och i framtiden lär vi nog se allt fler elbilar som laddas med hemmaproducerad solel i villaområdena.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej, det går inte så snabbt som Marianne tror. Ett tips för gedigen kunskap är att läsa nyhetsbrevet OMEV som ges ut av Chalmers och finansieras av Energimyndigheten. Sök Magnus Karlström.
Det kan nog gå fortare än vissa anar. Tesla har sedan flera år bilar ute på marknaden med både räckvidd och möjlighet till laddning som gör dem till fullgoda ersättare till fossilbilar. Dyra - visst, än så länge men 31 mars visar man upp sin Model 3 som ska konkurrera med BMW 3-serien, Audi A4 och Mercedes C-klass och ha ett instegspris på $35.000. När den väl kommer ut på marknaden lär vi få se en del gamla elefanter falla om de inte tänker om snabbt...
Än så länge är det alldeles för dyrt att äga en elbil, inte bara inköpspriset utan värdeminskningen som lär bli katastrofal, vem vågar köpa en tre år gammal elbil? räcker att se hur länge ett batteri i en mobil klarar sig !
Lätt som en plätt. Kort räckvidd lååång tanktid och på det dyra i inköp. Hur kul är det.
Många biltillverkare lämnar ju 8 års garanti på batteriet så en 3-åring borde inte vara nån "ko på isen". Men visst skulle man vilja veta vad det kostar den dag det är dags för batteribyte. Sen finns det ju faktiskt annat som kan gå sönder även i en elbil - t ex fartreglaget som man också gärna skulle vilja ha motsvarande 8-års garanti på. Men jag personligen är väldigt positivt inställd till eldrift och för oss som kört några olika elbilar är det nog svårt att inte vara positiv till den drivkällan. För mig är det främst en kostnadsfråga idag. Samt att jag behöver viss dragkapacitet men det kan ju till nöds klaras med 2:a bilen.
För de allra flesta är ju inte laddtiden nåt problem såvida man inte måste köra 30-milaturer i ett svep. Men för vanliga arbetspendlare är det ju ett icke-problem såvida man har ett eluttag i vart fall hemmavid.
Nu är väl inte det största problemet med batterier att de går sönder utan att de tappar i kapacitet med tiden ... Ganska mycket också.
Ingen garanti lär täcka att din elbil har halva räckvidden efter 3 år ...
Sedan är biltillverkarna medvetna om att elbilar är en återvändsgränd om det inte kommer fram radikalt ny batteriteknik. I och för sig på väg, men ännu så länge till en VÄLDIGT hög kostnad. Men Litium, vanadium och nickel är metaller som inte finns i speciellt stor omfattning. Nanobatterier som baseras på kol är intressanta, men experimentella och dyra.
Din sista mening, Marianne, innehåller väl en del av dagens problematik.
Vet inte hur fördelningen ser ut av lägenhetsboende och villaboende, men det är en stor del av oss som bor i lägenhet och har svårt nästan omöjligt att ladda en elbil hemma. Det minskar marknaden för renodlade elbilar, tills det finns elmackar med extrem snabbladdning av batterier med stor kapacitet.
Eller återkomsten av stolpar vid gatuparkering?
@Swemba Det är ju just det som batterigarantin skyddar mot. Sjunker kapaciteten på batteriet under en viss gräns så får du ett nytt.
På min VW är batterigarantin 8 år eller 16000 mil (det som kommer först) och då garanterar man minst 70% kapacitet. Har knappt kört 6000 mil med den, men än märker jag ingen försämring av kapaciteten.
Blev erbjuden 50% av nypriset efter två år vid inbyte mot en beggad bensinbil. Då har den totala kostnaden varit ungefär 24 kr/mil. Undrar hur många som åker lika tyst till samma kostnad...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.