Frågeställarens Subaru Forester driver bara på ett hjul när det är dags att dra upp båten.
”Ständig 4-hjulsdrift – pyttsan! hur kan det komma sig att bilen bara driver på ett hjul?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Subaru Forester 2014 automat: Ständig 4-hjulsdrift – pyttsan! När jag försöker dra upp båten med min Subaru Forester 2014 automat driver den på ETT hjul. Det är en stor grop vid höger fram. Jag blir förnedrat tvungen att ta hjälp av grannens Kia för att få upp bilen!
Jag försökte med antispinn och manuellt växelläge, men inget hände, bilen hade drivning på endast ett framhjul.
Verkstaden påstår att så är det. Går det tillräckligt tungt så driver Subaru bara på det hjul som har sämst fäste!
Enligt alla tester i alla biltidningar ska ju Subaru ha världens bästa fyrhjulsdrift, drivning som sämst på två bakhjul och ett framhjul.
Då är frågan – hur kan det komma sig att bilen med ”ständig symmetrisk fyrhjulsdrift” bara driver på ett hjul?
Stig Adamsson
Svar:
Det är naturligtvis ingen omöjlighet att köra fast ens med en Subaru. Att det i ett sådant läge finns vänner som har alla sina fyra hjul på fast mark kan knappast vara förnedrande – snarare lyckosamt. Att ha ”Världens bästa fyrhjulsdrift” betyder inte att man är oövervinnerlig. Kör man ner ett framhjul i en djup grop, kommer fysikens lagar att medföra lägre tryck på bakaxeln. Det man då råkar ut för kallas diagonalspinn. Enda räddningen i det läget är att ha tre låsbara differentialspärrar, men inte ens då är man garanterad att komma loss.
Vi betvivlar inte att bilägaren upplevt vad han skriver, men har inte lyckats provocera fram fenomenet vid egna tester. Systemet ser till att skicka drivkraft till såväl fram- som bakaxel samt fördela mellan höger och vänster sida. Skulle ett framhjul sitta fast i en grop och man har ett bakhjul i luften är dock risken stor att drivkraften på det enda bakhjul som förhoppningsvis har fäste inte räcker till för att backa ett tungt ekipage ur den beskrivna situationen.
Thomas Possling, Subaru Nordic
Diskutera: Håller du med om svaret?
Fråga:
Subaru Forester 2014 automat: Ständig 4-hjulsdrift – pyttsan! När jag försöker dra upp båten med min Subaru Forester 2014 automat driver den på ETT hjul. Det är en stor grop vid höger fram. Jag blir förnedrat tvungen att ta hjälp av grannens Kia för att få upp bilen!
Jag försökte med antispinn och manuellt växelläge, men inget hände, bilen hade drivning på endast ett framhjul.
Verkstaden påstår att så är det. Går det tillräckligt tungt så driver Subaru bara på det hjul som har sämst fäste!
Enligt alla tester i alla biltidningar ska ju Subaru ha världens bästa fyrhjulsdrift, drivning som sämst på två bakhjul och ett framhjul.
Då är frågan – hur kan det komma sig att bilen med ”ständig symmetrisk fyrhjulsdrift” bara driver på ett hjul?
Stig Adamsson
Svar:
Det är naturligtvis ingen omöjlighet att köra fast ens med en Subaru. Att det i ett sådant läge finns vänner som har alla sina fyra hjul på fast mark kan knappast vara förnedrande – snarare lyckosamt. Att ha ”Världens bästa fyrhjulsdrift” betyder inte att man är oövervinnerlig. Kör man ner ett framhjul i en djup grop, kommer fysikens lagar att medföra lägre tryck på bakaxeln. Det man då råkar ut för kallas diagonalspinn. Enda räddningen i det läget är att ha tre låsbara differentialspärrar, men inte ens då är man garanterad att komma loss.
Vi betvivlar inte att bilägaren upplevt vad han skriver, men har inte lyckats provocera fram fenomenet vid egna tester. Systemet ser till att skicka drivkraft till såväl fram- som bakaxel samt fördela mellan höger och vänster sida. Skulle ett framhjul sitta fast i en grop och man har ett bakhjul i luften är dock risken stor att drivkraften på det enda bakhjul som förhoppningsvis har fäste inte räcker till för att backa ett tungt ekipage ur den beskrivna situationen.
Thomas Possling, Subaru Nordic
Diskutera: Håller du med om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker att Thomas på Subaru helt missupfattat frågan. Att hjulet står i en grop beror ju med all säkerhet på att just det hjulet spunnit såpass, helt själv, att det skapat gropen. Det visar också att inget annat hjul hjälpt till under tiden. Då skulle det va några fler gropar. Jag skulle inte acceptera att bilen gör så, det är ju uppenbarligen fel på den. Bara att kontakta verkstaden igen och sedan ta det vidare om det inte hjälper. ARN tex.
Det är lika mycket falskreklam för fyrhjulsdrift som det är med bredband. Köper man bredband på 50 Mbs så betyder det att man KAN få så mycket. I verkligheten är man sällan där och har oftast väldigt mycket lägre hastighet för "det är så det är".
...
Köper man en bil med fyrhjulsdrift så KAN den driva på fyra hjul. Men det är inte det samma som att den gör det samtidigt. Vilket konsumenten blåögt tror för det heter ju fyrhjulsdrift.
...
Det borde delas in fyrhjulsdrift i två klasser. En enklare där konstruktionen kan driva på fyra hjul om än inte samtidigt. En där man garanteras fungerande fyrhjulsdrift så som man tänker den med diffbroms mellan hjul och mellan axlar samt kanske en tredje klass där man har lågväxel. Då vet man vad man köper och vad man kan förvänta sig.
Visst är det intressant när verkligheten knackar på dörren...
Det här påminner om gamla V70 XC. Dom tyckte också om att gräva gropar.
Fel, fel, fel! Det är inget fel på bilen, AWD driver bara på ett hjul i fallet hjulspinn, just det hjulet som har MINST fäste. Och då kan det uppstå ett hål i backen om underlaget är löst samtidigt som bilen är nerlastad bak. Antagligen har Subaru mellandiff som alla moderna fyrhjulsdrivna bilar.
Min gissning är att frågeställaren hängde på en framtung båttrailer, det var självklart lite uppför (ännu mer belastning bak!), glömde (!) att lägga mellandiffen i, och tokgasade. Ett av framhjulen spann loss (då försvann all drivning på resten av hjulen, vilket är HELT normalt (undantaget är Torsendiff men det används på väldigt få bilar) och det spinnande hjulet grävde en grop.
Så är det!
@milkylainen, stabilitetsprogram, ABS o.d. är inaktiverade under ca. 5 km/t. ASR (antispinn) minskar bara gasen men bromsar inte det spinnande hjulet. Viss rotationsskillnad kan dock förekomma annars skulle motorn stanna vid hjulspinn och stillastående. Generellt. På min Mersa finns dock en sån funktion att det spinnande hjulet bromsas med ´abs systemet´, den är verksam under 2km/t, funkar skapligt för att komma loss från en isfläck eller starta i en hal uppförsbacke (bilen är automatväxlad). Om nån sådan funktion finns på Subaru kan jag inte svara på.
Men alla inser att bara ett hjul kan inte driva i ett 4-hjulssystem (när inget hjul spinner)... det är en konstruktionsteknisk omöjlighet.
Stig Adamsson startade en tråd på forumet om detta för en tid sedan.
Läs gärna den innan ni kommenterar: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/forester-utan-fyrhjulsdrift
En annan länk till samma sak: http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about6428-0-asc-0.html&sid=bb46d80c43743568755fd0117b55345f
Båten ha försökt dra upp är: "...en Crescent 380, d v s en mindre båt kortare än 4 meter för 4 personer med 10 hkr utombordare."
Han har haft andra bilar tidigare som klarat detta utan problem.
Det där svaret från Thomas Possling hade han kunnat hoppa över, det är ju ett av de mest intetsägande svar man har upplevt. Han får nog lära sig att vara något mer diplomatisk i sina kontakter med kunder som har funderingar.
Fyrhjulsdriften på denna Forester "klumpen" sitter där väl av den anledningen att den knappast skulle klara sig utan den för att ta sig fram för egen maskin. Sedan sätter man på ett tungt släp på det.... ja, vad skall man säga? Varför anlitar man ingen firma för att bärga båten två gånger per år!? Eller använder båtkran eller liknande? Svaret kunde varit lite mer diplomatiskt, det tycker jag med ... så att kunderna inte känner sig allt för mycket lurade.
Det finns ett antal fel:
Jag har aldrig läst eller sett ett seriöst test av 4-hjulsdrift som Subaru vunnit. Och jag läser de flesta biltidningarna. Dessutom är jag nördig gällande 4-hjulsdrift.
De flesta bilar saknar diffspärrar idag, förutom de riktigt seriösa offroadbilarna. Och inte ens de använder diffspärrar i axlarna längre.
Men Subaru skriver att det krävs diffspärrar för att ta sig loss i den beskrivna situationen.
Det är löjligt fel!
En Subaru ska, precis som en Mb, BMW eller många andra bilaf, använda antispinnsystemet för att förflytta kraften till det hjul sim har fäste. Problemet är att olika bilar klarar detta olika bra. Och här är Subaru inte en höjdare. Tvärt om, faktiskt. De kan endast hävda sig mot budgetbilar.
Seriösa tester ställer bilarna på rullar, för att se hur systemet fungerar. Ett bra system klarar av att komma av rullarna med endast 1 hjul som greppar. Subaru gör inte det.
Fär övrigt verkar frågeställaren ha missförstått 4-hjulsdrift och vad den klarar av. Det gäller fortfarande att man behöver tänka sig för, innan man provar något mrd bilen. Och man behöver vara påläst på hur systemet i just den egna bilen fungerar.
Öppna upp Youtube!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.