Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Har en Peugeot av årsmodell 2009 med 1,6T-motorn typ EP6DT. Den rasslar och ”dieslar” med jämna mellanrum med efterföljande effektnedsättning och felkoder. Verkstaden verkar inte veta vad det är trots att den varit inne flera gånger. De bara tittar, nollar koderna och säger ”kör tills det händer igen”.
Men väldigt lite information finns att läsa sig till i Sverige och felet verkar inte vara vanligt hos verkstaden. Känner ni till något om detta?
Anders
SVAR:
Motorn har direktinsprutning och det kan ge den ett dieselliknande ljud på tomgång. Du skriver inget om hur långt bilen rullat men den är ju inte mer än ett år gammal.
Felkoderna som visas borde ge verkstaden indikationer om vad som är fel.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Byt bil! varför köpa peugeot om man ska gå ut och klaga, den motorn heter EW10 och har topplock från BMW. och kamkedja, träckaren till den kan vara på G, finns även peugoet forum där man kan ställa frågan, här på vib ägare finns det inte många som kan om peugeot än fördommar tyvär. Möjligen @puego han borde kunna.
Förresten motorn heter PRINCE på denna bilen inte ew10 har jag tagit reda på, är denna motor som PSA och BMW utvecklat ihop, BMW står för topplocket med valvetronic och variabel insug. Resten är en vidare utveckling av TU motorn, kommande saab 9-3 ska visst få denna prince motor 1.6 turbo 180 hk via BMW! blir intressant med rasslandet av motorn som beskrivs i denna artikel då.
Hade varit intressant att få veta vilka felkoder som fanns lagrade.
amoC@ felkoderna brukar betyda att givarna för vev och kamaxel registrerar fel, eftersom kedjesträckaren som felar gör att det kuggar över lite då och då. verkar vara barnsjukdom det ska gå att lösa på garantin med nya uppdaterade delar då byter man kedja och sträckare! Han ska kontakta peugeot och låta de byta till de nya uppdaterdade delarna!
Tack mendefera!
Håller med mendefera, borde finnas nya delar. Tråkigt att kedja ska vara sämre än kamrem i dagens läge. VW har ju som typfel kedjorna som inte håller utan sträcks ut. Nämner VW därför att THP och TSI är nära konkurrenter. Vet inte om VW har fått kedjorna att hålla, borde hinna kolla, men tror nog att dom borde ha det fixat vid det här laget, men vem vet vid dessa tider?
Mja, jag har lite svårt att tro att kedjan skulle kugga över. Det skulle ju snabbt innebära motorhaveri.
Be om en förklaring av felkoderna!
Den behöver inte kugga över, men om slacket blir så stort att inte sträckaren kan kompensera för det så kan kamdrevet röra sig lite "fram och tillbaka" vilket skulle kunna generera en felkod. Hade kedjan kuggat hade det i värsta fall blivit haveri, i bästa fall hade motorn gått uselt efteråt (om den bara kuggat en kugg)
Volkswagen har för sin senaste Passat lämna kedjorna för de har inte fått dem att hålla, de anser att kamrem är mer driftsäkert än kamkedja...
Ja VW säger ju så eftersom dom har misslyckats katastrofalt,
medan andra tillverkare har lyckats bra som Opel Ascona, Mercedes, BMW, m,m.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.