"Ska man lägga i friläget på en automatlåda vid rödljus för att skona lådan och förhindra överhettning?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Ska man lägga i friläget på en modern automatlåda när man står länge vid rödljus för att skona lådan/förhindra överhettning? Har hört olika råd om detta.
Wolfgang Leipe
SVAR:
Ingen risk för överhettning av transmissionen – automatlådan är konstruerad för att klara tomgångskörning. Däremot minskar bränsleförbrukningen om du lägger växelväljaren i neutralläge.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En total självklarhet att automatlådan kan "ligga i" på tomgång vid rödljus. Om inte annat så (FÖR HUNDRADE GÅNGEN!): LÄS I INSTRUKTIONSBOKEN!!! Där står allt som behöver vetas.
Ingen ska lägga ur växeln vid rödljus! det tar sån tid när varenda gubbe ska lägga i växeln, släppa handbromsen och rätta till kepsen innan de kan köra iväg. Det är ju bra om mer än 2 bilar kommer iväg innan det blir rött igen.
Sedan 1996 har Opels automatlådor haft automatiskt friläge vid tillfälliga stopp som exempelvis rödljus, när man trampar på bromsen och står stilla kopplas den ur och när man släpper bromsen och trampar på gasen kopplas den i.
Det är inte främst för att skona lådan utan för att minska bensinförbrukningen.
Så här många år senare borde rimligen något annat bilmärke också ha det?
Instruktionsbok? finns det?
Håller med FLAC. Och Raymond (även om jag anar en viss ironi ;) ). Instruktionsbok är absolut sista utvägen! Långt efter "ring en vän" och 50/50 ;)
Roger, inte konstigt att vissa bilhandlare vägrar ta något på garantin eller ens goodwill när de anar att kunden INTE har läst instruktionsboken. Den är INTE sista utvägen utan FÖRSTA.
Hittils har jag inte haft någon bil där jag behövt läsa ut nån funktion ur manualen. Använt för att kolla säkringar och lamptyper dock. Och jo hur man ställer om klockan :p
Annars känns det mesta rätt .. självklart? Vet inte vad det är man ska få veta där som är avgörande för en garanti eller godwillsituation. "Kör ej bilen med handbromsen i" och "Stäng motorhuven innan du börjar köra" kan jag räkna ut själv.
RE: Roger Skagerström
Huruvida bilfabrikanter har någon policy kring en "godwillsituation" känner jag inte till, men jag gissar att det mest är i muslimska länder i så fall. Där relaterar ju alla till godwillsituationer hela tiden, in shallah på arabiska. Tack för dagens skratt!
Jes, då föreslår jag att du läser en instruktionsboks kapitel om just automatlådan. Står det inget annat är det således ok att ha driven i och hålla foten på bromsen vid ett rödljus.
För övrigt är det störande att se hur idiotiskt flera av er resonerar om informationen i instruktionsboken. I denna står mycket som ni inte har en aning om. Jag tycker att alla garantier ska upphöra att gälla om det kan påvisas att ägaren vid ett tekniskt haveri inte har läst i instruktionsboken. Just om t.ex. automatlådan står det hur den får inte får användas. Punkt slut.
Här håller jag med Kapten. Självklart behöver man inte detaljstudera kapitlet om hur man justerar sätet, men man bör skumma igenom boken i alla fall. Det hade besparat mig mycket arbete om folk gjorde det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.