Nästa artikel
Bilfrågan: Vanligt med slitna hjullager?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vanligt med slitna hjullager?

Publicerad 1 april 2011 (uppdaterad 1 april 2011)
"Har kört 7 425 mil och nu orkade höger framhjulslager inte mer. Otur eller dålig kvalitet?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har kört 7 425 mil och nu orkade höger framhjulslager inte mer. Jag har haft många bilar, både privat och i taxitrafik, och jag har aldrig bytt några framhjulslager på någon bil. Har haft bilar som gått 30 000 mil. Det måste ju vara dålig kvalitet på lagren som Peugeot använder.

Min fråga är om det är jag som haft otur eller det är livslängden på Peugeots framhjulslager. Jag frågade på verkstaden om det finns någon goodwillersättning, men svaret var att det är en förslitningsdel och den får man betala själv.

Fredd Jönsson, Helsingborg

SVAR:
Hjullager är en detalj som har mycket varierande livslängd. Ofta håller de bilen ut men ibland måste de bytas efter relativt kort körsträcka. Varierande kvalitet hos lagret kan vara en orsak men det finns nog även andra.

En faktor som kan inverka är att moderna lågprofildäck med bra vidhäftning i asfalten ger en högre lateral acceleration. Har inte biltillverkaren dimensionerat lagren efter detta kan det öka slitaget.

Tyvärr är det nog så att hjullagren hamnar under rubriken förslitningsdelar som man inte har livstidgaranti på.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-01 08:13
Yarl

Dåliga tätningar. Vet om en halvny Focus som behövde nytt lager efter 3500 mil ...

#2 • Uppdaterat: 2011-04-01 08:24
saabnisse

Den här frågan har uppe många gånger bl.a. på forumet.
Det verkar drabba många märken, men det konstiga är att samma årsmodell av ett märke har detta problem, medan årsmodellen före och efter klarat sig bättre.
En jobbarkompis som fick det här problemet hade en bekant som jobbade som kontrollant på SKF, han hade också problem med hjullagren på sin bil.
Tredje bytet före 10000 mil.
Han mätte de lager verkstaden hade, han kollade tio st innan han hittat två som kunde godkännas.
Det verkar som om vissa underleverantörer fuskar med slutkontrollen.

#3 • Uppdaterat: 2011-04-01 08:32
FLAC

Svågerns Passat 2009 måste nu ha nya framhjulslager efter ca 6000 mil... som lök på laxen efter alla andra problem (gasbil).

#4 • Uppdaterat: 2011-04-01 09:34
trillern

Har en husbil-Fiat Ducato 2004, 2,3. Höger fram byttes efter 3000 mil. Har det stor betydelse att bilen står avställd 6 mån om året och ej avlastade hjul?

#5 • Uppdaterat: 2011-04-01 09:47
saabnisse

Det finns ju ingen anledning att hänga ut något särskilt bilmärke, det här problemet verkar vara ganska allmänt förekommande.
Det vore intressant att veta vad det är för fabrikat på de hjullager som bytts ut och om de slitna lagren undersökts av någon som kan tala om orsaken till slitaget.
Jag tror inte på dåliga tätningar, de är säkert bättre idag än för trettio år sedan.
Inte heller antagandet om lateral acceleration, det måste man ha tagit hänsyn till vid konstruktionen.
Jag vet farbröder i keps som aldrig har belastat bilen nämnvärt och som kör ytterst försiktigt men som ändå råkat ut för lagerhaveri.

#6 • Uppdaterat: 2011-04-01 09:59
amoC

Har en gammal Volvo 850 som jag bytte hjullager vf vid ca 30000 mil. Satte dit ett biltemalager för 450 spänn, nu har den rullat 43000 utan att varken det eller nåt av de andra originallagren gett upp. Kör med smala 195-däck iofs.

#7 • Uppdaterat: 2011-04-01 14:28
Kikon

Är det en 407:a så har väl dom ökända framhjulslager vill jag minnas..åtminstånde till en viss årsmodell.

#8 • Uppdaterat: 2011-04-01 16:08
volvov70

Då jag jobbar som produktutvecklare av yrkesfordon så skulle ALLDRIG våra kunder acceptera fel på hjullager i denna omfattning som nu finns på privata bilar samt med hänvisning till "slitage delar som skall bytas" behöva byta med så "korta" mil, jag undrar hur en taxiägare reagerar...som sagt jag kan ALLDRIG .....

#9 • Uppdaterat: 2011-04-01 16:14
Eric H

Tja, bildelar får ju inte kosta nånting, för bilbyggaren vill säga. Alltså fuskar man lite med slutkontrollen hos u-lev för att det ska gå ihop sig.
Bytte förrförra året framhjulslager på SAABen, 35000 mil. Monterade till ett kinalager från Biltema, 500 spänn. Och en timmes jobb.

#a • Uppdaterat: 2011-04-01 20:20
mendefera (ej verifierad)

@saabnisse : du har helt rätt, han kanske köpte biltema hjullager? för de kommer från spanien det ska man passa sig för! hört att många haft problem just med feltemas hjullager.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.