På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
Klicka här för att skriva en ny bilfråga.
FRÅGA:
Nu säljs bilbatterier tillverkade med en ny ”kalcium/kalcium-teknologi”. Fungerar de bra i en gammal bil (Amazon) med likströmsgenerator och gammaldags elektromekaniskt laddningsrelä?
Eller är till exempel urladdningskurvan för dessa batterier olämplig för denna typ av generator+laddrelä så att de aldrig blir fulladdade? Fungerar de bra i en 80-talsbil (Citroën CX) med växelströmsgenerator och spänningsreglering med dioder?
Michael Elinder
SVAR:
Den ”nya” kalcium/kalcium-tekniken kom 1997. Dessförinnan var i princip alla batterier antimon/antimon-batterier och en liten del var hybrid-batterier (antimon/kalcium). Antimon-batterier behöver en laddningsspänning på 13,8–14,2 V medan kalcium/kalcium-batterierna kräver en högre laddspänning på 14,4–15V. Kalcium/kalcium-batteriet fungerar mindre bra i en bil gjord innan 1997.
Du kan kompletteringsladda med en bra laddare men bäst är att byta laddregulatorn eller köpa Classic-batterierna (antimon-batterier) alternativt hybridbatterier (antimon/kalcium) för att batteriet ska bli fulladdat.
Man kan mäta vilken spänning generatorn ger. Om generatorn ger över 14 V så bör det fungera. Om generatorn ger under 14 V är svaret detsamma som för Amazonen; du kan kompletteringsladda med en bra laddare men det bästa alternativet är att byta laddregulatorn eller till exempel köpa Classic-batteri (antimon) alternativt hybrid-batterier (antimon/kalcium) för att batteriet ska bli fulladdat.
Maria Lenberg, Global Batterier AB
(Fotnot: Antimon och kalcium är grundämnen som förekommer som legering i blyplattorna i batteriet.)
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Blyålders? :)
Benols - blyackumulatorer är nog t o m nästan allenarådande även idag i konventionella bilar så stenålders kan man nog inte kalla dig...:) Sen finns det som beskrivits ovan olika legeringar och ibland gelfyllda men mycket bly är det ändå i dessa ackar...
Fortfarande gäller principen: ju tyngre batteri, desto bättre...mer bly alltså.
På ren svenska: köp ett batteri som inte är underhållsfritt (alltså ett sånt som man kan fylla på med batterivatten). Det tål det mesta och pasar till din bil. Underhållsfria batterier kräver bättre spänningsstyrning för lång livslängd.
Laddningsspänningen i sig är en MYCKET dålig indikator på vad det är för batterityp du bör ha. Laddningsspänningen beror bl.a. på batteriets ålder, skick, laddningstillstånd, temperatur, mängden övriga förbrukare i använding o.s.v.
... fast jag skulle nog försöka byta likströmsgeneratorn till en växelströmsgenerator även om det kanske inte är helt original i den gamla amazonen.
Ja, det är bara att konstatera att man har kommit in i metallåldern!!
Silver i håret, guld i mun och bly i rumpan!!
På Amazonen med likströmsgenerator sitter det en regulator med tre spolar, en spole som förhindrar backström, en spole för ström begränsning och en spole för spänningsreglering. Den senare kan man justera till önskad spänning förutsatt att man har en tillförlitlig voltmätare.
Värre är det i dag med växelströmsgeneratorerna. På våra V70 skiljer det en hel volt i laddspänning vilket innebär att H7 lamporna håller hur länge som helst på den ena bilen och högst 4000 mil på den andra trots Longlife lampor. Mig veterligt går spänningen inte att justera på en växelströmsgenerator. Är det någon som har ett förslag till lösning?
Inte för att jag har mätt alla bilars batteri, men min uppfattning är att batteriet aldrig laddas fullt under körning. Regulatorn reglerar ner innan. Både lik- och växelström. Ett batteri behöver inte heller bli fulladdat för sin funktion.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.