Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
På min Opel Corsa 1,3 diesel -08 har turbon rasat, förmodligen beroende på isbildning i vevhusventilationen. Får inget klart besked av verkstaden. Har ni hört talats om detta problem? Bilen är två och ett halvt år och Opel vägrar att ta detta på garantin.
Niels-Uno Håkansson
SVAR:
Turboras på så nya dieslar är mycket ovanligt. Isbildning i vevhusventilationen är också ovanligt idag men ska inte uteslutas som felorsak. Har bilen servats på rätt sätt och godkända motoroljor använts ska egentligen inte ett sådant fel uppstå. Då vi inte har något registreringsnummer på bilen kan vi inte hjälpa dig längre än så.
Opel Sverige uppger att de har ett kundomhändertagandeprogram för vevhusventilationen på Corsa 1.3 diesel. Det tyder på att de är medvetna om problemet och att det är nog läge att besöka verkstaden igen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I Norge er turboras mycket vanligt. I snitt var det ett turboras i snitt per dag på den kaldeste tiden i vinter. Problemet er at bileieren ikke byter olje ofte nok. Det vanligste felet er oljen. En turbo må ha 1. klasses olje og vi anbefaler å bytte olje, spesielt på diesel-turbo 2 ganger om året og ikke hver 2-3000 mil. Da er egentlig problemet løst og bilen får et mycket betre liv. Dette er viktig!!
Vi har nyligen fått in 2 st VW-bilar på Verkstaden där jag jobbar där turboaggreggaten drabbats av internt avgasläkage där avgaserna läcker ur Turbon med visselljud som följd och avgasläkage/lukt.
Bilarna i fråga har varit en VW Passat TDI-07:a och en VW Caddy TDI-09:a där bara den senare ev. har en möjlighet att få detta på garanti från VW förutsatt att alla servicar är gjorda i exakt rätt tid, dock skulle det först utredas om VW eventuellt ska stå för reparationen vilket kunden väntar på i dagsläget så fallet med Opeln ovan är inte så unikt som Vibilägare ger sken av.
Jaha, jag trodde i min enfald att det bara var vi Saab ägare som kunde få turboras och vevhus vent. problem eftersom det aldrig skrivs eller talas om dessa problem på andra märken, men där ser man,vilket blir nästa märke som har problem med "alla" motorer?
isbildning i vevhusventilationen?
Is, hur kan det hända i varma avgaser/motor?
Oljebyte ofta är modellen.
Vi har haft en BMW kombi med 6cyl motor -05 års modell, bytte till en ny likadan i höstas trots div problem, bl.a med just motorventilationen. Vi har fått ta bärgning 2ggr pga detta och verkstan har byggt om ventilationen minst 2ggr till ett s.k. bättre utförande för kalla länder men ändå hände det igen i fjol vintras, kändes så lagom kul att lägga hela Enköping i oljedimma för tredje gången...Vi hoppas verkligen att den nya inte har samma sjuka, idag vet vi att detta är mkt vanligt på vissa BMW.
Toyota måste icke hafva turbo för att rasa.
Jagh har låtit verkstaden byta motor två gånger på frugans Avensis af årsmodell 2006.
Jag vill icke rekommendera någon Toyota.
Leifer, Om Toyota skulle klassas ha utbredda problem med sin vevhusventilation så har i så fall alla bilmärken problem (eller i många fall enorma problem) med detta och det stämmer inte det minsta med verkligheten eftersom problem med vevhusventilationen är extremt(!) ovanligt hos samtliga Toyotas modeller som sålts åtminstonde i vår värdsdel de senaste 20-åren!
Sanningen är att många tillverkare har stora problem med detta som tex. Bmw som nämns nedan som har väldigt stora problem på flera modeller (utan att ha turbomotorer) med detta enligt våra erfarenheter på verkstaden (med flera fall varje vinter!) och enligt massor av Bmw-ägare när bilarna blivit lite begagnade.
Vidare har bla. Audi, Vw, Skoda och Volvo problem med sin vevhusventilation på både sina modeller både med och utan turbo.
Är man lite insatt så inser man att Toyota har en helt annan konstruktion på sin vevhusventilation än de flesta Europeiska bilmärken som är de märken som är överrepresenterade med dessa fel som i regel har långa vevhusrör kors och tvärs som "ormbon" med diverse oljefällor under insugen osv som gör att de varma vevhusgaserna kyls ner i de alltför långa rören och kondens/koks bildas när gaserna hela tiden kyls/värms upp vilket medför stora problem med igenkladdade och igenfrysta vevhusventilationer/kanaler/rör och oljefällor.
Toyota har tvärtom i regel extremt korta utanpåliggande slangar/rör till sina vevhusgaser vilket gör att gaserna aldrig kyls ner i närheten av lika mycket vilket är en stor anledning till att man haft väldigt lite problem med sina vevhusventilationer.
Detta bekräftas även av bla. Länsförsäkringars maskinskade-statistik där Lexus och Toyota har allra minst maskinskador av alla bilmärken vilket man inte hade haft med en strulande vevhusventilation:
http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
Gert, Så du har hunnit bytt motor i er Avensis än gång till nu under de senaste veckorna alltså? Imponerande.... Hittade du motorn snabbt och lämpligt i ännu en ny demobil den här gången också?
Nej, det var nu senast den togs från en krockad demobil som ändå stod och väntade på utredning och lagning, jag har kontakter så det löste sig den vägen.
Fösta gången fick jag en helt ny motor, det tog längre tid. Det var denna gång bilen byggdes om något för att den nya typen av motor skulle passa.
Så nu senast passade den rakt av!
Alltså bilen anpassades för den nya motorn redan vid första bytet.
Värre är kopplingsbytena. Kostar massor och sist fick jag ha lånebilen skitlänge! En krockfarlig Aygo som nackskydden lossnar i vid hård inbromsning. Vanligt fel på dessa...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.