Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag köpte i juli i år en Saab av en privatperson. Två veckor efter köpet framkom att Saabverkstaden gjort en felaktig reparation i samband med att bilen varit på verkstaden cirka en månad innan jag köpte den. Mina frågor är:
1. Har jag reklamationsrätt på arbetet som den auktoriserade Saabverkstaden utförde?
2. Har jag rätt till ersättning för det fel som de gjort, och som orsakat kostnader för mig som ägare?
Bengt
SVAR:
Tyvärr är svaret på båda dina frågor nej. Såväl den tolvmånadersgaranti som MRF-anslutna verkstäder lämnar som den treåriga reklamationsrätten enligt Konsumenttjänstlagen sätts ur spel när bilen byter ägare. Den nya ägaren anses inte, i lagens mening, ha något avtalsförhållande med verkstaden.
Detta kan synas märkligt då det motsatta förhållandet gäller för nybilsgarantier. Dessa följer bilen och är inte kopplade till ägarförhållandet.
Detta hindrar ju inte att du kontaktar Saab-verkstaden som utfört arbetet. Är de ansvarskännande kanske de kan hjälpa dig ändå. Ytterligare ett alternativ är ställa säljaren till ansvar för felen om dessa inte var av den karaktären att de borde ha upptäckts vid en undersökning av bilen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag begriper mig inte på alla frågeställare. Den mest intressanta detaljen saknas, nämligen den om VILKEN REPARATION som hade utförts.
Kommentarer borttagna. Nu håller vi oss till ämnet och diskuterar sak.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Verkar märkligt att en märkesverkstad gjort en felaktig reparation och inte står för den. håller med föregående inlägg: vilken reparation gäller det?
Han som tidigare ägde bilen kan reklamera.
Men det borde inte behövas.
Har du pratat med dem som reparerade bilen?
z655: inget ovanligt. Kolla undersökningar så ser du att Saab kunde sköta sina verkstäder bättre. Dessutom hutlösa priser på delar och dålig reservdelshållning till äldre men relativt vanliga modeller.
Allt sådant ger sämre andrahandsvärde.
Det är ju det jag menar är märkligt: att en märkesverkstad gör en felaktig reparation är givetvis inte OK. Det skulle ändå vara intressant att få veta vad som reparerats.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.