Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
På vilket sätt påverkar däckets bredd dess grepp på vinterväglag? Ett brett däck får en större kontaktyta mot underlaget men samtidigt då ett lägre marktryck. Ett smalt däck får då omvänt en mindre kontaktyta men ett högre marktryck.
Rent instinktivt känns det som att ett brett däck vid snöföre torde löpa högre risk att gå ovanpå snön utan att komma ner till den hårda vägytan och därmed få sämre grepp än ett smalt däck, men hur är det vid hårt underlag (is)? Vinner där kontaktyta eller marktryck, eller spelar det ingen teater?
Johan Gustafsson
SVAR:
Det är en svår fråga att ge ett enkelt svar på. Marktrycket bestäms av kontaktytan, däckkonstruktionen och inte minst av lufttrycket i däcket. Vid djup snö, hårdpackad snö och snöslask är ofta ett smalare däck att föredra men här är även profilförhållandet avgörande.
På blank is är gummikvaliteten oftast avgörande. Generellt ger ett något smalare däck de bästa vinteregenskaperna men det däcket får något sämre egenskaper på våta och torra vägar. Håller man sig till de av bilfabrikanten rekommenderade däckdimensionerna så riskerar man inte att råka ut för några obehagliga överraskningar.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På vår Toyota Avensis kör vi med "downsizing" dvs vi har gått ned 2 storlekar i däckbredd från 205 60 15 bredd till 185 65 15 och får då ett högre tryck mot vägbanan och därmed bättre väggrepp. Däcksäljaren liknade ett smalare kontra bredare däck med en vass resp slö kniv dvs ju smalare däck ju vassare kniv. Kanske lite haltande alliteration även om den ändå har sin poäng. Att bränsleförbrukningen sjunker med ett smalare däck behöver knappas påpekas? Vi kör dessutom på ett alldeles utmärkt regummerat dubbdäck som heter "AGI Sarek 2". Vi har kört på AGI´s däck i minst 15 - 20 år utan några som helst problem med regummeringen. AGI är ett däck som jag verkligen kan rekommendera!
Kör gärna också med lite smalare vinnterdäck, om inte annat så är de billigare i pris men du har säkert rätt i vad det gäller grepp. Är väl bara att kolla in rallybilarnas däck. Vad det sedan gäller AGI är det nog mest en smaksak, men så länge du är nöjd är det bara att gratulera, personligen föredrar jag Hakka.
Alla som provat regummeringar och sedan ett premiumdäck vet att regummeringar är det sämsta marknaden kan erbjuda. Hög ofjädrad vikt, sämre balans, dåligt gummi. Bra däck för att ta livet av hela familjen kanske. Snåljåpar utan tanke på säkerhet kör på regummeringar.
Smala däck är anledningen till att Dacia Logan utan ESP känns tryggare än en nyare Audi med ESP. (Dessutom är Logan byggd för att bete sig gott i halka.)
Finns väl en anledning att Solberg & Co kör på cykeldäck motsvarande.
De av biltillverkaraen rekommenderade dimensionerna har väl inget med uppförandet på vinterväg att göra. Det är väl mest så att däcket inte tar i någonstans och att hastighetsmätaren stämmer. Finns ju lågprofil 18" som har sämre egenskaper än 15" på torrt väglag, så det har ingen direkt koppling där man kan anta att en viss dimension beter sig si och så jämfört med en annan.
Jag har 205x60 16 på min och det funkar ypperligt trots att de är rätt breda för att vara vinterdäck. Men är kanske i bredaste laget för optimalt grepp.
Rockstarg:
Självfallet är det så att ett "nytt" däck då främst Nokian är bättre än ett regummerat däck men faktum är att skillnaden minskar över tid. Ta te taxibolagen som verkligen räknar de flesta bilkostnaderna på kronan när och naturligtvis även på trafiksäkerheten kör faktiskt på fräst AGI däck men även Galaxie däck i viss mån. Samtliga postens ca 9 000 fordon kör enbart på AGI´s sommar och vinterdäck. Mot bakgrund av det tror åtminstone inte jag att regummerade däck tex AGI är ett "dum snålt" däckval utan tvärt om ett mycket bra däck för "medelbilisten".
Herr Skarström och 789 har med all säkerhet helt rätt, men nog spelar priset också in för många och där är väl regummerat ett alternativ - dock inte för mig. Gert skriver att Dacian känns tryggare men är den det?
Jag har en Volvo s60 med dubbfria nokia Hakka R med 225/45-17 o kört nu två vintrar o märker inga skillnader utan det fungerar utmärkt.Har inte satt mig i snön utan tatt mig fram överallt trots mycket snö o is. Dom bästa däcken jag någonsin haft
Peugeot 308 SW GT med 225/45-17 Hakkapeliitta 5, fungerar perfekt också på snöiga, samt isiga, vägar! Också jag blev förvånad att bredare däck fungerar suveränt på vintern, vad är det som har förändrats? Däcken blivit bättre med tiden?
Green Daimond ett Svensktillverkat däck från Laholms Gummifabrik är inne på tredje omgången däck mycket bra prismässigt och väggrepp i alla typer av väglag
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.