Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Enligt Trafikförordningen har en förare väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
De flesta bilförare tycker att högerregeln gäller även när de kommer in från en sidoväg samt korsat en gång- och cykelbana i anslutning till den väg de ska köra in på. Det gäller mest i trevägskorsningar, där gång- och cykelbana går parallellt med den väg de ska in på men även i fyrvägskorsningar. Vad gäller?
Göran Andersson
SVAR:
Väjningsplikten mot andra fordon när man kommer in på en väg efter att ha korsat en gång- eller cykelbana gäller bara om man har korsat en anlagd gångbana eller cykelbana. En sådan kännetecknas normalt av sträckstenskanter och nivåskillnad mot körbanan så det klart framgår att man vid korsandet är uppe och ”lånar” de oskyddade trafikanternas bana.
Om man inte korsar en gång- eller cykelbana utan bara ett övergångsställe eller cykelöverfart påverkas förstås inte väjningsreglerna utan högerregeln gäller om inget annat anges med vägmärken.
Det finns ytterligare ett antal platser av utfartskaraktär där högerregeln sätts ur spel, exempelvis gäller väjningsplikt mot alla andra fordon när en förare kommer in på en väg från en fastighet, en bensinstation, parkeringsplats eller annat liknande område eller från gångfartsområde, gågata, cykelbana, stig, ägoväg eller från terräng.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Skulle du hanterat dessa situationer på något annorlunda sätt? Skriv och berätta! Mejla till redaktionen@vibilagare.se med ämnesraden ”Krissituationer” eller skicka ett brev till adressen Box 23 800, 104 35 Stockholm.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"En sådan kännetecknas normalt av sträckstenskanter och nivåskillnad mot körbanan så det klart framgår att man vid korsandet är uppe och ”lånar” de oskyddade trafikanternas bana." Kännetecknas normalt... Det är inte speciellt tydligt vad som skiljer en cykelöverfart och en cykelbana åt, tycker jag.
Thommys: Ser du inte skillnad på målade rektanglar och avfasad kantsten ska du nog ställa bilen och ta bussen/spårvagnen/tåget eller ta apostlahästarna och se extremt noga upp vid passaga av korsande väg.
Riktigt skrämande! Varje morgon åker jag förbi 2 st höger sidovägar där cykelbana och övergångsställe korsar vägbana MEN dessa är inte upphöjda. Bilar som kommer från höger oftast väntar på att de som skall rakt fram (samt de gående och cyklande) åker förbi men ibland är det kamikaze piloter som i hög fart blåser över övergångsstället & cykelbana utan att titta om någon cykel eller gående/springande kommer (skyms bland annat av de närliggande husen) och kräver sin höger RÄTT genom att blåsa rakt ut. Vad ska jag säga, hoppas att de inte kör på en cykel eller på de gående, resten är förhoppningsvis bara plåtskador och någon blåtira men jag tycker att det är OTROLIGT KORKAT att en upphöjning skall krävas för att regel skall gälla! Kan det vara att Bo är lite fel ute här och att en icke upphöjd MEN markerad och skyltad bana räcker för att höger regel skall upphöra?
Förstikön, jag vet inte vad du menar med att jag inte kan köra bil för att Bo Göingberg använder ordet normalt. Det betyder indirekt att det även finns markeringar som inte är normala.
Det här tillhör väl ändå kurs 1A i förarutbildningen. Står i alla körkortsböcker. Om man inte klarar av det här ska man sälja bilen och åka kommunalt istället.
Många duktiga tyckare här men är det verkligen så enkelt. Jag finner frågan i kombination med bild samt svaret från Transportstyrelsen inte helt utklarad. T e ex car på bilden anses bilen komma från?
Att man inte kan få ett rakt svar av Transportstyrelsen är ingen nyhet. Jag har själv haft intensiv kontakt med dem angående frågor om import/införsel.
Hr Göingeberg kunde inte ge mig ett rakt svar, utan hänvisade till slut till Bilprovningen! När jag svarade att de bara kollar att Transportstyrelsens regler följs, blev det tyst. Jag fick inget svar.
..
Åter till ämnet: Kruxet i denna fråga är att ingen har rättigheter, men däremot skyldigheter.
Dessutom:
Som cyklist skulle jag aldrig ge mig ut i en korsning utan att ha ögonkontakt med bilförare, det gör lika ont oavsett vems felet är om det smäller...
Jag sällar mej till den välutbildade och kloka skara som tycker att Thommys ska ta tåget. (Eftersom jag för egen del, efter 24 år som yrkesförare, med ett otal reptitionskurser, uppfattar samma otydlighet i teori/praktik som Thommys, får nog även jag byta till tåg. Så får Förstiköare stiligt glida omkring själva på vägarna. Och över "passagar".)
@pender: Att tramsa om felstavningar i den här typen av kommentarsfällt visar bara att huvudet inte sitter mellan axlarna, utan någon annanstans.
Förstikön, vad betyder kommentatorsfällt? Är det nåt som är fällt av en kommentator? Men, som sagt, du är nog helt rätt person att anvisa vilka som ska hålla sej borta från dina vägar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.