Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Min dotter köpte nyligen en Saab 9-3 2,0t -02. Hur vet jag att just den här bilen har airbag på passagerarsidan?
Den lokala Saab-verkstan Bilexpo AB var inte till någon hjälp. De kan inte säga om det finns airbag eller inte. Hur vet jag att barnbarnen kan åka säkert även i framsätet på nya bilen?
Tommy Romberg
SVAR:
Saab 9-3 -02 hade inte airbag på passagerarsidan som standard, det var ett tillval (på grund av att många familjer vill ha möjligheten att montera in en bakåtvänd barnstol på denna plats).
Man kan inte via telefon eller vid verkstadsdisken avgöra hur bilen är utrustad alternativt om airbagen är aktiverad om sådan finns.
För att säkerställa, med tanke på bilens ålder (mycket kan ha skett med bilen under åren: krockskador, in- och urkopplingar av eventuell airbag av icke auktoriserad verkstad), bör den auktoriserade Saabverkstaden demontera handsfacket och kontrollera om det finns en airbag med tillhörande krutladdning eller ej – då får man fullständig klarhet – vilket måste vara den trygghet man vill ha innan man placerar barn i en barnstol på denna plats.
Christer Volby, Saab Automobile
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hela Saab är en stor airbag nu.
Om bilen har airbag sitter en dekal - stansning - på instrumäntbrädan eller torpedväggen - dörrsidan - där det står "SRS" dvs airbag. Vidare brukar det vara en luckliknande formation, oftast rektangulär, precis framför passagerarstolen oxå.
Glömde säga att det är värt att antingen lackbehandla Saaben på tex Ditec eller MrCap OCH kosta på en rostskyddsbehandling för ca 3 - 5000 kr styck eftersom Saaben av denna årsmodell inte har tillräckligt bra rostskydd. Väl investerade pengar annars eftersom Saaben e underbar att köra med mkt fin säteskomfort.
Jag hade en bil där jag kopplade ur passagerar-airbagen, och då kom det ett brev någon gång om året där detta påpekades. Så om airbagen är bortkopplad hos auktoriserad verkstad får man reda på det.
Swenssons har rätt: Det sitter alltid en dekal eller "gjutning" i materialet där det finns en krockkudde. Förstår inte att ingen av de inblandade har tänkt på detta.
Det ska framgå från chassinumret också om det är monterat passagerarairbag eller ej. Vet att jag sett någon förklaring på det där på nått saabforum. Sen om en ev. airbag är ur- eller ikopplade är ju en helt annan femma som man kanske inte vet sökert om man inte haft bilen sedan ny.
Oljor med viskositet 0w-30 5w-30, 0w-20 mfl. enlig klassifikation ACEA A1/B1, A5/B5 är riktigt tunna oljor (cst10 vid 100C+) i syfte att spara bränsle, för att få bra värden vid typgodkännadet, möjligen bra vid kallstartögonblicket och fis-körning, men på beskostnad av motorns livslängd, olja med betekningen ACEA C1-3 är för dieselmotorer med partikelfilter, är man rädd om motorn bör man använda en minimun 40 olja (eller en riktigt tjock 30olja ) särskilt motorer med hög oljetemp tex. med överladdning
för mera fakta om ACEA SAE mm.
http://agrol.se/Smorjmedel/Bra-att-veta-om-oljor/ACEA/
Det är högst märkligt att inte Saab m.fl. inte har installerat möjligheten att stänga av passagerarsidans airbag med nyckel.
Det gör ju bilen så mycket mer flexibel!
Men, det är väl för att lura in kunderna till verkstaden och där plocka dem på pengar...
Jag förstår inte varför man inte skall ha airbag på passagerarsidan.
Bilbarnstolen SKALL vara placerad bakvänt i BAKSÄTET!
Finns ingen anledning varför småbarnsföräldrar skall vingla omkring på vägarna fullt sysselsatta med att ta hand om ett barn vid sidan om.
Är det så att man behöver se till barnet, så stannar man!
Så snälla, inga barnstolar i passagerarsätet, för övrigas säkerhet.
Folksam säger att säkraste platsen för barn är bakvända i framsätet, men det är klart att LC4ever kanske vet bättre... :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.