Nästa artikel
Bilfrågan: Vad tycker ni om regummerade vinterdäck?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad tycker ni om regummerade vinterdäck?

Publicerad 3 februari 2011 (uppdaterad 3 februari 2011)
"Jag ser inga nackdelar med regummerade vinterdäck och priset är bättre än andra däcktyper. Vad tycker ni?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag kör sedan ett antal år på svensk-regummerade vinterdäck av fabrikat Green Diamond och är mycket nöjd med dessa. Är så pass nöjd att jag precis skaffat en ny uppsättning i samband med bilbyte!

När det gäller regummerat hör man inte särskilt mycket i publicerade tester och omdömen. Det speciella med dessa däck är att gummiblandningen i slitbanan innehåller ”millimeterstora korn av en blandning av kiselkarbid och aluminiumoxid” vilket gör att friktionen ökar. Man får helt enkelt dubbeffekt.

Jag ser inga nackdelar med denna däcktyp och priset är klart bättre än konkurrenternas. Hur ställer sig expertisen till Green Diamonds produkter?

Jörgen

SVAR:
Gren Diamond är ett svenskt regummerat däck. Det innebär att däcket efter sitt första liv får ett nytt genom att en ny slitbana läggs på. Svenska regummeringar håller generellt hög klass.

Vinterdäcken har mönster och gummiblandningar som är anpassade till nordiska krav. Regummerade personbilsdäck har bra kvalitet i förhållande till priset och lämpar sig väl som vinterdäck. Vi Bilägare har inte testat just Green Diamond.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om regummerade vinterdäck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-03 09:03
Gösta_L

Regummerade däck är ett alternativ så gott som något när det gäller vinterdäck. Varför köpa något dyrt märke när det finns billiga alternativ som är i princip lika bra. Har under några år kört med Nankang, förvisso inte regummerade, men ändock mycket prisvärda. Har inte märkt någon skillnad på dessa och dyra kända märken. Rekommenderas varmt. Kom ihåg att det är vi bilister som har makten när det gäller vilka däck vi väljer. Tyvärr köper många pga av slentrian och fåfänga de dyra märkena utan att reflektera över varför de kan vara upp till dubbelt så dyra. Men än är den siste borgaren inte född som jag brukar säga, he he. Och bara se skattar som de skall så drar även de sitt strå till stacken för välfärdssamhället (vare sig de vill det eller ej).

#2 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:05
emellertid (ej verifierad)

Tekniken att svarva gamla däck och lägga på nytt gummi har såklart blivit väldigt mycket bättre än förr i tiden när jag en enda gång provade sådana och blev besviken. Men jag kan aldrig tro att regummerade (uppfräschade gamla däck) kan bli precis lika bra som splitternya däck. Jag vill kalla regummerade däck för ett budgetalternativ om man inte har råd att köpa nya däck.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:19
Anynomus (ej verifierad)

Emellertid, jag håller inte med dig. Den slitbana som läggs på är av exakt samma mönster som sitter på ett nytt däck, t.ex. föregående års Hakka-mönster. JAg har själv kört på regummade vinterdäck med föregående års Hakka-mönster och däcket var alldeles utmärkt.

Och glöm snacket om att regummerat är ett budgetalternativ om man inte har råd att köpa nya. Med det resonemanget lade jag i så fall alla pengarna på E-Klassmercan men hade inga kvar till nya vinterdäck...

Regummerat är ett utmärkt sätt att spara pengar men att åka lika bra som med nya däck. Fördomar skulle jag vilja kalla det.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:19
Anynomus (ej verifierad)

Emellertid, jag håller inte med dig. Den slitbana som läggs på är av exakt samma mönster som sitter på ett nytt däck, t.ex. föregående års Hakka-mönster. JAg har själv kört på regummade vinterdäck med föregående års Hakka-mönster och däcket var alldeles utmärkt.

Och glöm snacket om att regummerat är ett budgetalternativ om man inte har råd att köpa nya. Med det resonemanget lade jag i så fall alla pengarna på E-Klassmercan men hade inga kvar till nya vinterdäck...

Regummerat är ett utmärkt sätt att spara pengar men att åka lika bra som med nya däck. Fördomar skulle jag vilja kalla det.

#5 • Uppdaterat: 2011-02-03 10:57
emellertid (ej verifierad)

Anynomus!
Jag säger inte att slitbanan är dålig, det brukar vara i skarven mellan det gamla däcket och det nya gummit som det brukar fallera med bubblor eller släpp. Dessutom brukar de inte vara godkända för högre hastigheter. Har du en bil som gör 200km/h så måste däcken vara godkända för detta. Är regummerade däck godkända för högre hastigheter?

#6 • Uppdaterat: 2011-02-03 11:00
Sweeny (ej verifierad)

ett begagnat däck som piffats upp med ny slitbana... skulle ni köpa tex en gammal mobiltelefon med nytt skal och räkna den som ny?

#7 • Uppdaterat: 2011-02-03 11:24
SiggeN (ej verifierad)

emellertid...de flesta vinterdäck har hastighetskod 160 kr/h.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-03 11:46
Roy J

Vill bara tillägga att det inte bara handlar om mönsterutformning (där regummerade däck naturligtvis aldrig kan vara försedda med den senaste utvecklingen), utan även om gummiblandningen, vilket är minst lika viktigt!

#9 • Uppdaterat: 2011-02-03 11:48
emellertid (ej verifierad)

SiggeN
godkända för 160km/h räcker inte för min bil då den kan maxa 210km/h

#a • Uppdaterat: 2011-02-03 11:52
emellertid (ej verifierad)

Måste kanske förklara här att jag inte kör i 210km/h eftersom säkert någon kommer att undra detta men man måste alltid ha däck på bilen som är godkända för bilens maxhastighet. Är detta annorlunda på vinterdäck?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.