Frågeställaren undrar om det verkligen kan stämma att Toyota Auris Hybrid från 2013 bara får dra strax under 400 kilo.
”Har sett diskussioner att den enbart kan dra cirka 400 kilo. Det låter som ett dåligt skämt. Vilken information är korrekt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag funderar på att montera drag på min bil. I Transportstyrelsens uppgifter står följande data: Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1 685 kg. Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2 435 kg.
Jag har hittat en dragkrok ifrån Steinhof som klarar 1 800 kg för 2 695 kronor och det verkar ju kalas. Men så har jag sett diskussioner angående bilen, en Toyota Auris hybrid från 2013, till exempel att den enbart kan dra cirka 400 kilo. Det låter som ett dåligt skämt.
Vilken information är korrekt? Kan jag dra 1 685 kilo som det står i fordonsuppgifterna eller inte?
Vincent
Svar:
Om det står i Transportstyrelsens uppgifter att din Auris-hybrid får dra nästan 1,7 ton har det blivit fel någonstans! Hybridversionen av Auris får dra högst 385 kilo, om det är en halvkombi, och högst 345 kilo om det är en kombi. Anledningen är att batteriet riskerar att överhettas om bilen drar för tungt.
Att eftermontera dragkrok på en Auris hybrid kan stöta på problem. De bilar som ska förses med drag har en lite annorlunda konstruktion och ett kraftigare kylsystem och levereras från fabrik med draget monterat. Merkostnaden är 8 900 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag funderar på att montera drag på min bil. I Transportstyrelsens uppgifter står följande data: Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1 685 kg. Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2 435 kg.
Jag har hittat en dragkrok ifrån Steinhof som klarar 1 800 kg för 2 695 kronor och det verkar ju kalas. Men så har jag sett diskussioner angående bilen, en Toyota Auris hybrid från 2013, till exempel att den enbart kan dra cirka 400 kilo. Det låter som ett dåligt skämt.
Vilken information är korrekt? Kan jag dra 1 685 kilo som det står i fordonsuppgifterna eller inte?
Vincent
Svar:
Om det står i Transportstyrelsens uppgifter att din Auris-hybrid får dra nästan 1,7 ton har det blivit fel någonstans! Hybridversionen av Auris får dra högst 385 kilo, om det är en halvkombi, och högst 345 kilo om det är en kombi. Anledningen är att batteriet riskerar att överhettas om bilen drar för tungt.
Att eftermontera dragkrok på en Auris hybrid kan stöta på problem. De bilar som ska förses med drag har en lite annorlunda konstruktion och ett kraftigare kylsystem och levereras från fabrik med draget monterat. Merkostnaden är 8 900 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Svaret är helt korrekt och att det gäller i regel för alla hybrider.
Märkligt, kan ju inte vara några problem med överhettning av batteriet, de flesta hybrider drivs ju av bensinmotorn.
Utom Toyotas hybrider förstås som saknar backväxel och där kan det ju vara befogat.
Undrar hur många som gör samma misstag som Vincent, kollar på vad körkortet får dra istället för på bilens max dragvikt... Märkligt att inte ens Marianne insåg det.
När jag skulle eftermontera drag på min C-max 1,0 behövdes det också eftermonteras en extra kylare. Totalsumma för nytt drag hos Ford skulle bli nära 14000:-! Svagt!
Det är ännu värre med elbikar, där borde det stå "0 kg" för släpvagnsvikt, men istället saknas uppgiften helt och det står bara för körkortet - alltså bara "Släp totalvikt (B)" och då kan det bli 1,3 - 1,7 ton. Synd om den som sen glad i hågen köper en dragkrok..
I detta fall så handlar det nog om en person som inte kan läsa uppgifterna från Transportstyrelsen, man måste ju läsa vad bilen MAX får dra och inte vad bilen får dra utifrån vad bilen hade fått dra om man räknar på vad man max får dra på B-kortet.
Men jag förstår fortfarande inte hur man kan överbelasta batteriet på en hybrid som förses med drag!
Undantaget Toyota förstås.
Det finns tekniker för vätskebaserad* kylning (och värmning) av batterier som används i hybrider eller rena elbilar. Vad just Toyota gör i sammanhanget vet jag inte. Men av dragvikten att döma har de inte gjort något alls.
*Även luftkylning förekommer.
Eller också kan väl bara elmotorn låta bli att gå om en släpvagnskontakt är inkopplad, låter nästan som en icke toyotaverkstad kan lösa ”problemet”.
Problemet med Toyotas hybrider är att dom, som Saabnisse sa i #2, saknar backväxel. Det är enbart elmotorn som reverserar. Så att koppla ur elmotorn är ingen bra idé... Men det vore ju bättre om dom satte dit en växellåda med backväxel istället, så man kan få en anständig dragvikt på dom. Idag är det väl bara Rav4 av Toyotas hybrider som får dra släp, 1600kg om jag inte missminner mig, pga. att den har en extra elmotor på bakaxeln. Detta är ju en annan lösning, som fler av deras hybrider borde ha.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.