Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Enligt biltillverkare ska service göras mer frekvent om man kör ”upprepade korta körsträckor”. Hur lång är en ”kort körsträcka”?
På vintern tar det längre tid för motorn att bli varm, betyder det att en ”kort körsträcka” blir längre på vintern?
Tommy
SVAR:
Ja. Det är inte den korta körsträckan i sig som är problemet utan det faktum att motorn inte når arbetstemperatur.
Temperaturmätaren (om bilen har sådan) visar i allmänhet enbart vattentemperaturen. Att få motoroljan driftsvarm tar ungefär dubbla tiden. Därför blir en kort körsträcka längre på vintern.
Bilar utrustade med avkännare för service indikerar detta i form av kortare serviceintervall.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Här kan man ju tillägga hur viktigt det är att inte varva motorn för högt under varmkörningsfasen. Låt kylvätsketemperaturen nå 80 grader och börja först därefter successivt att utnyttja motorns kraftresurser. I de allra flesta bilar torde det höra f-n till att vara motor och kallstartas i typ -15 grader och direkt varvas till 4 000 v/min. Inte konstigt att en del motorer blir som de blir redan efter ganska låga miltal.
Jo som alla vet så baseras hela universums materia på planeten jordens bana runt solen och det är den tiden som avgör service intervallet om inte den fastslagna maximala körsträckan uppnås först. Ja till och med det metriska systemet som vi uppfunnit styr över dessa molekyler som olja består av. Ja på den tiden oljan var tjock som sirap vid - 10 grader var det nog viktigt men idag när oljan är lika lättflytande vid rumstemperatur som vid -15 så köper jag inte myten om att kallstarter skulle förkorta motorers livslängd nämnvärt. Jag kan tänka mig att kort körsträcka betyder större ansamling av vatten i motoroljan och därmed kan vara en anledning till byte av motorolja. För det kan väl inte vara så att våra biltillverkare/verkstäder vill se till att ha en jämt flöde av inkomster.
KaptenOberkommando@ Då har Du inte en bil utan tempraturmätare som är det senaste modet våra bilkostruktörer hittat på. Sannolikt inte för kostnaden utan för att ändringens är häftig.
Ja det är för jäligt att bla. annat Volvo skippat tempmätaren. man kunde åtminstone med en knapp, få välja om den skall visas eller inte.
Varför inte förbättra informationen istället, och visa både vatten och oljetemp.
Anledningen till att temperaturmätaren försvinner är ju att allt färre bilförare saknar förmåga att ta åt sig den information den ger.
Tänk efter, hur många tar åt sig av den information hastighetsmätaren ger?
Många bilar idag har ju en givare som känner av oljekvalitén och det bör ju vara tillräckligt som information när det är dags för oljebyte som ju är den primära åtgärden.
Övrig service ska ju ske efter det som anges i instruktionsboken.
Men, det är klart, instruktionsboken öppnas ju inte i onödan.
På senare årsmodeller från VAG t ex på Skoda Octavia finns en vattentemperaturmätare och möjlighet att få fram oljetemperaturen i färddatordisplayen.
Ok jag tycker också att det är bra med information men i en modern bruksbil är det inte intressant med en massa information som man inte kan relatera till något. Om något inte är inom dom fastlagda ramarna då skall systemet ta hand om och åtgärda detta själv. Det finns säker dom som sörjer att biltillverkarna envisades med att montera bort den manuella choken men det gör inte jag. Varvräknare på bruksbilar! vad fyller den för funktion ? När det gäller den sensor som skall kunna tala om kvaliteten på motoroljan som någon nämnde här så är jag mycket intresserad av mera information om denna. Jag tror dock inte på att den existerar och ser inte vilken funktion den skulle fylla. Som nybilsägare måste man ändå in minst en gång per år för att garantierna skall gälla.
Som komplement till det Bengt Dieden svarade ska man också säga att moderna del eller helsyntetiska oljor ofta behåller viskositeten även om de är lite ljumma och inte direkt varma. Oljan i en moden bil behöver alltså inte vara VARM för att bilen ska börja smörjas helt okej.
Men en god tumregel (bland annat med tanke på vilka mätare man har tillgängligt) är att bilen ska vara igång tillräckligt länge för att motorn ska nå arbetstemperatur. Det innebär att "kort sträcka" är längre på vintern, främst utan motorvärmare och längre på landsväg än i stan. Om man fiskör på 70-väg tar det ju en evighet att få motorn varm jämfört med stadskörning. Och hur mycket sträckan skiljer ska vi inte prata om...
MrKreosot, även moderna oljor ger INTE optimal smörjförmåga vid t.ex. -15 grader. Dessutom är metallerna skörare vid låga temperaturer och behöver därför hanteras varsamt. Otroligt att man skall behöva förklara sådana självklarheter.
snabb95, även på en bil utan kylvätsketemperaturmätare säger sunt förnuft respektive erfarenhet att en motor/växellåda behöver tid för att anpassa sig från kallt till varmt. Ytnyttja motorn varsamt under den första milen. Hur svårt kan det vara?
MrKreosot. Jag kan bara svara för Mercedes. Den sensorn som mäter oljekvalitén mäter oljans förmåga att lagra elektrisk laddning (kapacitans), som förändras med oljans användning. Tillsammans med fler parametrar som oljetemperaturcyklar och oljemängd räknar fordonsdatorn sedan ut när det är dags för service med hänsyn till den oljekvalité som motorn kräver. Fuskar man med oljekvalitén lurar man sig själv ordentligt. Tillverkaren har standarder på kvalitén som ska följas.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.