Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.
FÅRGA:
Om jag åker söderut på E4:an från Piteå är det vajerräcke och omväxlande två- eller enfilig väg och mestadels 110 som maxhastighet. Efter Jävrebyn saknas vajerräcket och det skyltas med 90 som maxhastighet.
90-skylten finns där vajerräcket upphör men nästa 90-skylt finns först 5,2 km senare trots att det där emellan finns korsningar. Jag räknade till sju stycken och efter dessa finns inga 90-skyltar. Detta är samtidigt en favoritsträcka för Polisen att arrangera fartkontroller på.
Ska det inte vara en hastighetsskylt efter varje korsning? Kan kanske fortkörare överklaga böter och hänvisa till ofullständig hastighetsskyltning?
Lars Forsberg
SVAR: Förbudsmärken gäller normalt bara fram till nästa vägkorsning, men där skiljer sig hastighetsmärken från andra vägmärken genom att fortsätta gälla ända till dess märke som innebär annan hastighetsbegränsning satts upp. Märket upprepas efter varje korsning med väg som har annan hastighetsbegränsning för att förare som kommer från den anslutande vägen ska få veta att en ny hastighetsgräns gäller.
Däremot upprepar man inte hastighetsmärken efter korsning med väg som har samma hastighetsbegränsning och inte heller efter utfarter av olika slag eller sådana enskilda vägar som endast i mindre utsträckning används av allmänheten för trafik. Hastighetsmärken som gäller längre vägsträcka utan vägkorsningar ska ändå upprepas på lämpliga avstånd, dock med högst tio kilometers mellanrum på vanliga vägar men upp till 30 km på motorväg eller motortrafikled.
Polisen kontrollerar vägmärken innan man genomför hastighetsövervakning på en väg, men om det ändå skulle vara fel på utmärkningen kan det innebära att en förare som brutit mot hastighetsbegränsningen slipper straff. Det är Trafikverket som ansvarar för att alla vägmärken är uppsatta enligt föreskrifterna på statliga vägar.
Har man frågor eller synpunkter på en Europaväg, riksväg eller länsväg kan man alltid komma i kontakt med en ansvarig trafikingenjör eller driftledare via Trafikverkets kundtjänst, 0771-24 24 24.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst finns det felaktig skyltning av hastigheten, speciellt när skyltningen bara ska stå på höger sida om vägen. Finns hastigheterskyltar på båda sidor om vägen så innebär det en hastighetsförändring, så står det 70 på båda sidor å har det alltså tidigare varit 50 eller 90 (kanske nu även 60/80). Detta fel finns främst på ställen där man vissa delar av året har nedsatt hastighet och där man inte brytt sig om när ändra tillbaka slutskyltningen för resten av året. Kanske inget jättestort problem, men det ger en viss obehagskänsla att man fram tills dessa skyltar kört för fort...
Tidigare fanns bestämmelser som sa att på motorväg gällde alltid 110 km/t men sedan kom 90 och 70 km/t, snart kommer väl 30-sträckor på motorväg.
Sedan problemet med skyltarna med stadssilhuett som från början innebar att 50 km/t gällde efter dessa skyltar. Nu kan det sitta 60 och 70-skyltar på samma stolpe, exempelvis E4.an genom Hälsingland.
Sedan kan man skylta 50-sträcka och strax därefter 60-sträcka och 50 igen. Då är det ingen brist på skyltar som det kan vara i exemplet artikeln nämner.
En bra lösning finns i bl a Frankrike, där det står "rappel" på en särskild liten skylt under hastighetsskylten. Detta innebär att det är en påminnelse om den hastighetsbegränsning som gäller. Det är ett bättre alternativ än att bara ha en skylt på ena sidan om vägen vilket gör att man kan bli tveksam. Det torde vara väldigt få bilister som är medvetna om det system som beskrivs i Göingbergs svar, att det inte skyltas om det är samma begränsning på den anslutande vägen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.