Nästa artikel
Bilfrågan: Törstig farthållare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Törstig farthållare?

Publicerad 22 april 2014 (uppdaterad 22 april 2014)
"Är det sant att bilen drar mer bränsle med farthållare än med foten på gaspedalen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag pendlar sex mil dagligen till jobbet. För att det ska bli lite mer bekvämt sätter jag på farthållaren. Är det sant att bilen drar mer bränsle med farthållare på än med vanliga körsättet med foten på gaspedalen?

Marek Wegrzyn

SVAR:
Vi har tyvärr inte uppgift om vilken bil du kör. Ett generellt svar är att det är inte sant att bilen drar mer bränsle med farthållaren inkopplad men det är heller ingen garanti att den drar mindre. Vanligtvis är farthållaren inte programmerad för lägsta förbrukning utan bara för att ge en konstant fart.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-04-22 16:44
Pi

Även om man kan köra snålare manuellt så är jag rätt övertygad om att för de flesta så är det mera ekonomiskt att köra med farthållare - och dessutom blir det en mera avspänd körning för utan farthållaren aktiverad är det väldigt lätt att pressa upp farten emellanåt...och frånsett ev olaglighet i det beteendet så drar ju bilen plötsligt mera bränsle via högre fart.

#c • Uppdaterat: 2014-04-22 17:40
Audi A5 SB

Jag undrar om snabb95 kört en modern bil med farthållare? Bekvämare kan man inte åka. Det är, som andra här också är inne på, direkt svårslaget i ekonomiskt hänseende.

#d • Uppdaterat: 2014-04-22 18:45
Roy J

Håller med VW Polo 2012 som håller med hultarn och Tjalle.
Kapten har rimligen också rätt och därmed även några andra.
Så var det med det.

#e • Uppdaterat: 2014-04-22 18:47
duccedriver

Rätt, jes!
Komforten har sitt pris, jag stänger inte heller av ac på kliman, fast man kanske sparar några procent.

#f • Uppdaterat: 2014-04-22 20:26
enanders

Problemet med farthållare är att de inte ser uppförsbackar. Om.farthållaren måste kompensera med fullgas så går inte bilen lambdareglerat utan går istället fetare för max effekt. Det kan vara en orsak till att det drar mer.

#g • Uppdaterat: 2014-04-22 20:40
Thommys

Så ojämn fart vissa håller så skulle en farthållare klart minska förbrukningen. De skulle nog bli mindre trötta efter körningen också.

Det kommer hybrider nu som vet stigningen i förväg lika så utförsbackar, med hjälp av navigatorn. De vet om de ska köra på batteri eller förbränningsmotor för att köra mest ekonomiskt. De bilarna blir säkert effektivare än vad gemene man kör. För ska man köra bättre än tekniken så måste man hela tiden vara koncentrerad när man kör. Det blir jobbig i längden

Själv kör jag alltid med farthållare när tillfälle ges. Om det drar lite mer bryr jag mig inte om. Men det är skillnad på farthållare och farthållare. Vissa överreagerar så att efter backen fortsätter de att gasa så att man en kort stund kör för fort, lika så tappar de fart i början på backe och kompenserar sedan förlusten i backen. Dessa är inte ekonomiska. Nu har jag inte haft en sådan sedan jag körde Toyota. Men det var mycket irriterande.

Den farthållaren jag har idag är suverän. Den håller igen på accelerationen om jag svänger samt fortsätter att accelerera i det tempo jag gjorde innan jag kopplade på resume för att återta tidigare fart. Slår jag ifrån farthållaren med spaken blir frikopplingen mjukare än om jag gör det via bromsen.

#h • Uppdaterat: 2014-04-22 23:22
ENTJ1

Om jag vill hålla 70 konstant,alltså inte tillåter hastighetstapp vid stigningar är cruisen inte törstigare.Förutsatt att man inte har en bil vars cruise ger whiplashskador eller illamående.

#i • Uppdaterat: 2014-04-22 23:26
snabb95

Audi A5 SB @ Det är V70 140, V70 2,4D och SAAB 9-3 alla är lika och alldeles för stumma för att med någon fördel användas där vägen t.ex. stiger c:a 2 % under 100 m för att sedan sjunka c:a 2 % under lika lång sträcka.

På 245 an har jag en eftermonterad farthållare där man kan justera känsligheten/stumheten. Den kan jag använda på en väg enligt ovan utan att den påverkar gaspådraget. Mycket viktigt eftersom den har en Solex förgasare med accelerationspump.

På grund av bilens stora masströghet kommer hastigheten ändå inte att påverkas mer än någon enstaka km/h och det är så jag och alla andra kör utan farthållare och det ger ingen hastighetsskillnad som vare sig mina passagerare eller andra trafikanter upptäcker.

#j • Uppdaterat: 2014-04-22 23:36
snabb95

crister_1 @ Jag kan aldrig tro att Du vid körning utan farthållare ger full gas i en uppförsbacke. Långt innan dess har Du växlat ner en eller två steg såvida Du inte kör automat för då har växellådan gjort det.

#k • Uppdaterat: 2014-04-23 06:34
Pi

Förstår inte problemet som snabb95 tycks se i farthållarna. På min Golf fungerar den alldeles utmärkt och det gjorde den också i tidigare bilar. Och som många redan sagt - det behövs inte många lite för hårda nertryckningar av gaspedalen innan man har överskridit den förbrukning som en bra farthållare klarar av. Kolla den intermittenta förbrukningen via er färddator så lär ni snabbt se att det är väldigt lätt att få hög förbrukning när man "gasar" manuellt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.