På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Jag pendlar sex mil dagligen till jobbet. För att det ska bli lite mer bekvämt sätter jag på farthållaren. Är det sant att bilen drar mer bränsle med farthållare på än med vanliga körsättet med foten på gaspedalen?
Marek Wegrzyn
SVAR:
Vi har tyvärr inte uppgift om vilken bil du kör. Ett generellt svar är att det är inte sant att bilen drar mer bränsle med farthållaren inkopplad men det är heller ingen garanti att den drar mindre. Vanligtvis är farthållaren inte programmerad för lägsta förbrukning utan bara för att ge en konstant fart.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En skicklig och intresserad förare slår farthållare.
Däremot är det, sannolikt, så liten skillnad att det är "bättre" att färden blir bekväm.
Om frågeställaren hade varit intresserad/kunnig, hade han ordnat, så att han kunde jämföra förbrukningen.
Hej.
Kör ca 4000 mil om året (pendlar landsväg). Åker motorväg på helger. Landsväg blir ca 70%, resten motorväg.
Kört Suzuki SX4 (2008), Opel Astra (2011), Chevrolet Captiva, Honda CR-V, Mazda CX-5.
Alla utom Mazda med manuell. Min snitthastighet har alltid legat 60-70 km/h på bilarna och min snittförbrukning på sommaren ligger oftast ett par deciliter under angiven norm, förutom Captiva som var sinnesjukt dålig bil.
Så utifrån min erfarenhet efter ca 10 år med pendling (40 000 mil) så beter sig SAMTLIGA bilar bra med farthållare vid plant underlag. vid nerförsbacke tenderar bilarna att motorbromsa med farthållare, så då sätter jag ner kopplingen eller neutral. Vid ansats för uppförsbackar "smyggasar" jag kanske något över tillåtna hastigheten ibland för att sedan vid uppförslutningen försöka hålla en "konstant" insprutning i motorn och komma ut på toppen med den fart som jag önskade.
Farthållare ökar insprutningen vid uppförsbackar mer än vad du vinner på att smyg-gasa inför en backe. Har du dessutom automat måste du tänka på att farthållare kan göra att din låda växlar upp/ner för motorbromsning eller extra bränsleinsprutning.
MEN, överlag så drar en farthållare marginellt mot att köra hårt eko. jag drog ca 5,1 l/mil med 1675 kg SUV från Jönköping till Stockholm på farthållare inställd på 97 km/h och "gasade" på extra i nerförsbackar.
Sitter inte denna typ av körning i ryggraden och du blir lätt stressad skulle jag föreslå att köra med farthållare ändå
Det hela beror ju helt på föraren.
De som är medvetna under körningen, använder sin fantasi, följer naturen och kör med bra framförhållning kör snålare utan farthållare.
Men, nu är det ofta tvärtom för många. De är knappt medvetna om vad som händer med eller runtom bilen, gasar på fel ställen, håller ojämn fart - de har nytta av farthållaren. De bakom också...
Tjalle o hultarn, Jag håller med er. Så nu är vi tre som hajar.
Det enda sättet att kör med lägre förbrukning än med farthållare (utan att överskrida hastighetsgränsen) är att köra långsammare i uppförsluten för att sedan, när det går utför, långsamt öka farten till dess man når den högsta tillåtna. Vem orkar?
Klart att det går att slå farthållaren när det gäller att köra snålt, men måste ändå ge moderna bilars farthållare högsta betyg i att hålla ordning på dropparna.
Jag har verkligen testat många mil på min pendling ToF jobbet under flera år och då kört typ en hel tank utan farthållare, med målet att få låg förbrukning och det ger lite lägre förbrukning än med farthållare, men det är sjukt jobbigt att ständigt passa hur du rör foten på gasen och det är bara möjligt på vägar med lite trafik, där ens lite ojämna fart inte stör andra...
Så svar på frågeställarens fråga, farthållaren på en modern bil drar inte mer än du själv kör, om du inte är mycket noggrann...
My 5 cent
Jag hade en gång en tillbehörsfarthållare i en bil. Den var lite efter i reaktionen och tappade fart i början av uppförsbackarna, för att sedan dra på och komma upp i rätt fart. Då var i regel backen slut. Det fick till följd att den alltid accelererade i uppförsbackar och bromsade i utförsbackar. Väldigt oekonomiskt. Min nuvarande bil, en 9-5:a med original farthållare tänker betydligt snabbare och är nog svår att slå, både vad gäller bränsledroppar och komfort.
En farthållare är inte det minsta svår att slå vid kuperad terräng. Dessutom otrevlig och obekväm för alla i bilen eftersom den inte tillåter någon hastighetsändring, vilket innebär gaspådrag så fort det lutar det minsta uppför och gasminskning så fort det lutar utför.
På plan väg är det däremot bekvämt och en fördel att använda farthållaren.
Men motorbroms i nerförsbackar är ju det snålaste man kan köra med, det drar 0 bränsle, om bilen är nyare än ca 20 år vill säga, till skillnad mot med nertryckt koppling, då tomgångskör motorn.
Bränsleavstängning vid motorbroms har alla bilar idag!
Om man kan rulla upp överfart, och inte bromsar bort den, kan man möjligen vinna tillbaks.
Min lastbil däremot, i eco+ läge, lägger i neutral i medlut, då tillåter farthållaren 6 km över,rullar det mer börjar den bromsa, vilket gör att man ibland kan frirulla i ett par kilometer efter en backe.
Så rätt teknik skiljer sig nog efter hur tung bilen är, och hur lätt den rullar.
Misstänker att den möjligheten finns hos vissa lådor typ dsg på personbilar, ihop med intelligent farthållare.
Sen kör åtminstone jsg mer avslappnat med farthållare, så i praktiken blir den nog snålare.
Jag kör snålare utan farthållare, men föredrar farthållaren fast den tar något mer bränsle.I alla fall om farthållaren jobbar så fint som den gör på min VW Golf GT-14.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.