Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Det gäller det eviga tjatet om huruvida man ska tomgångsköra en kall motor eller ej. Jag har sedan många, många år fått lära mig, att man inte ska göra det. Orsaken är att motorn inte mår bra av det, de giftiga avgaserna blir ännu giftigare och kupén blir inte varm även om man tomgångskör i 15-20 min, vilket jag hoppas ingen gör!
Det finns alltså ingen som helst anledning att tomgångsköra en kall motor. Men detta är precis vad många bilister gör. De startar motorn och sedan skrapar de rutorna i flera minuter innan de kör.
Nog är det väl så, att bilen ska köras med detsamma under belastning? Då värms ju både motor och kupé snabbt också och miljön sparas. Vad är Vi Bilägares uppfattning?
Bo Eriksson
SVAR:
För ett halvsekel sedan användes fortfarande mineraloljor som blev väldigt sega på vintern. Risk fanns att oljepumpen kaviterade (sög luft) om motorn varvades för högt när den var kall. Biltillverkare kunde då föreskriva tio minuters varmkörning vintertid.
Med moderna lättflytande motoroljor är detta inte längre nödvändigt. Man kan börja köra omgående men bör inte belasta motorn fullt omedelbart. Vissa bilar har en blå lampa som tänds när motorn är kall för att påminna föraren om detta.
Det är viktigt att låta motorn snabbt bli varm då avgasreningen i stort sett är verkningslös under uppvärmningstiden. Att låta motorn gå mer än en minut på tomgång är därför inte bara onödigt och olämpligt, det är också förbjudet i de flesta kommuner.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågan kan ses ut två vinklar: den tekniska och den lagliga.
Sett ur den lagliga vinkeln är det, mycket riktigt, förbjudet att tomgångsköra mer än oftast en minut i de flesta kommuner och enbart av den anledningen är tomgångskörning för att värma motorn inte bara olämplig utan också förbjuden.
Sett ur den tekniska vinkeln framgår det oftast i den numera berömda INSTRUKTIONSBOKEN (!) hur man ska göra! I t.ex. Audis fall står det att man ska köra iväg direkt!
Den där instruktionsboken är inte så dum, trots allt =)
Man kan köra iväg direkt men man skall kanske inte trycka plattan i mattan så fort motorn startat.
En annan fundering:
Hur är det med tomgångskörning vid kortare stopp?
Om man vid ett kortare stopp stänger av motorn kallnar katalysatorn ganska omgående till följd att man vid omstart släpper ut orenade avgaser.
Finns det någon tid som är teoretiskt lämplig för minsta möjliga miljöpåverkan???
keoh, ett kortare stopp påverkar inte katalysatorn nämnvärt. Samma sak gäller vid bilbesiktningen, då bilen står avstängd inne i hallen i typ 10-15 minuter för att sedan köras bara nån minut eller två före avgastestet.
Det kan bli problem med sikten om det inte kommer varmluft i defrosterluften när man kör iväg. Det finns väderförhållanden där rutan fryser igen direkt när den är skrapad. Och det är lika förbjudet att köra med en ruta som det inte går att se igenom. Att köra motorn på tomgång i 5-10 minuter ger värme i defrostern. Toyota har t om en funktion i värmereglaget som höjer tomgången vid max-värme, för att motorn snabbare ska komma upp i värme.
Att låta bilen stå still med defroster på ger snabbare avtining, än att köra då fartvinden kyler vindrutan.
Egentligen är detta en ickefråga. Jag minns inte när jag gjorde en kallstart senast? I Norra Sverige är infrastrukturen gällande motorvärmarstolpar bättre än söderut. Våra bilar är dessutom utrustade när man köper dom, annars eftermonterar man. Timer så motor- o kupevärmare 1-3 timmar innan start. Om elstolpe inte finns tillgänglig så har jag dieselvärmare, då räcker det med 15-60 minuter. Beroende hur kallt det är. Efter start tomgång typ 20-30 sek innan man smyger iväg. Ni kan diskutera tomgångskörning hur länge ni vill, men skaffa elmotorvärmare eller bensin/dieselvärmare så spar ni; miljö, hälsa (slippa sitta i iskall bil) samt enormt minskat slitage på bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.