Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Har sett att flera nya bilar, bland andra nya Golf och Skoda Yeti, tänder en extra lampa i samband med blinkers. Vid exempelvis en vänstersväng så blinkar vänster blinkers och vänster dimljus/varselljus lyser och slocknar sakta efter att blinkersen har slagits av. Kan detta verkligen vara tillåtet?
Har för mig att det har varit ganska strikta regler hur många lampor som får lysa samtidigt. I en publikation på Transportstyrelsen.se kan man läsa:
"I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare"
Andréas
SVAR:
Det du uppmärksammat är en relativt ny företeelse som kallas statiska kurvljus (cornering lights). Det är lyktor som är avsedda att belysa den del av vägen som befinner sig nära bilens främre hörn på den sida mot vilken bilen ska svänga.
Kurvtagningslyktorna fungerar endast i hastigheter under 40 km/tim. Utöver den automatiska tändningen utan att blinkers är aktiverad, tänds det även om du blinkar innan en förestående sväng. Dessa lyktor klassificeras som ett slags positionslyktor och är därmed tillåtna för användning tillsammans med halvljus eller dimljus.
Kurvljusen och dess installation måste vara E-godkända och de tänds bara vid större rattutslag i låg hastighet.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ett enklare sätt att få rörlig ljusbild på när man svänger än rörliga reflektorer, som t ex gamla Citroën DS.
Till att börja med - tror insändaren att dessa bilar med fabriksmonterad utrustning "sluppit förbi" i regbesiktningen. Sitter det grejer på fabriksbilar är det väl självklart att det är tilllåtet.
Och sen kan man ju undra vad the big deal är med det. Både för insändaren och för ägarna. Har det på min bil och det lyser upp lite vid sidan av. Där jag redan åkt typ. Det är dock inte dimljuset utan en separat lampa i vanliga ljusinsatsen.
Är rätt säker på att mina lampor tänds över 40 dessutom. Och de har inget med blinkersen att göra. Är väl en funktion som är specifik för just VAG .
Finns många märken som har "kurvtagningsljus", och där det inte är kopplat till blinkersen utan till ratten... dvs om bilen svänger kraftigt åt höger eller vänster så tänds höger respektive vänsters dimljus.
Citroen D modell var bland dom första med kurvljus där följde de inre helljusstrålkastarna med styrningen
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.