Nästa artikel
Bilfrågan: Garanti med motortrim?
Bilfrågan

Bilfrågan: Garanti med motortrim?

Publicerad 10 maj 2011 (uppdaterad 10 maj 2011)
"Om det är så enkelt att höja motorns prestanda, varför har inte tillverkaren redan gjort från början?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Några veckor efter att jag hämtat ut en ny dieseldriven bil fick jag i brevlådan ett erbjudande om att genom inkoppling av några kablar kunna höja effekten och samtidigt sänka förbrukningen. Om det nu är så enkelt att förbättra motorns prestanda, varför har då inte biltillverkaren redan utnyttjat denna möjlighet?

Varför erbjuder inte återförsäljarna denna tjänst? Leverantörerna av det aktuella kablaget lämnar givetvis garanti på produkterna men hur påverkar en installation den garanti som biltillverkaren lämnar?

Biltillverkarens garantier brukar ju omedelbart upphöra vid alla förändringar som de inte själva har utfört eller har kontroll över.

Medlem 869869

SVAR:
Många företag som säljer den här typen av produkter är seriösa men det hjälper inte. Kommer det fram att bilen modifierats äventyrar detta så gott som alltid garantin.

Biltillverkarna själva ägnar sig åt denna typ av modifieringar också. Ofta säljs en och samma motor med två eller tre effektuttag.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-10 08:47
zant

Som vanligt ett inte alltför uttömmande svar från Vi Bilägare i bilfrågan.

#2 • Uppdaterat: 2011-05-10 09:32
LC4ever

Naturligtvis skulle tillverkaren kunna plocka ut ännu mer effekt från motorn, men det görs då på bekostnad av ett ökat slitage.
Serviceintervallen kanske halveras, motorkomponenter behöver bytas oftare.
Jämför med en motorcykel eller sportbil som har serviceintervall på ca 500mil, priset man får betala för högre effekt.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-10 10:55
saabnisse

I teorin stämmer det naturligtvis med ökat slitage och kortare serviceintevaller.
I praktiken kanske det inte betyder lika mycket, allt beror ju på hur effektökningen används.
Om man räknar med att det går åt ca 40hk för att åka i 110km/t spelar det ju ingen roll för livslängden om motorn totalt ger 150 eller 300hk.
Det är ju när man väl bränner på som det händer något, men den totala tiden som man utnyttjar den höga effekten är nog ganska kortvarig för normalbilisten.

Men jag hörde en annan anledning från en kille på BP.
Han sa att alla inställningar är en kompromiss mellan effektuttag, bränsleförbrukning och utsläpp.
Man kan chipstrimma så att effekten ökar och bränsleförbrukningen minskar, men på bekostnad av avgasreningen.
Andelen skadliga utsläpp ökar och därför har man övervägt att kontrollera om chipstrimning utförts.

#4 • Uppdaterat: 2011-05-10 10:58
Rustan Werling

Det är väldigt ofta som exakt samma motor säljs i flera olika versioner där den enda skillnaden är mjukvaran. Detta är givetvis för att motivera en pris-skillnad på 10 000 kr eller mer. Jag hade själv en SAAB 9-3 1,8 biopower som jag fick reda på var exakt samma motor som 2,0 biopower. Den enda skillnaden var mjukvaran. Serviceintervallerna var också samma på dessa "olika" motorer.

#5 • Uppdaterat: 2011-05-10 11:08
Rustan Werling

Dessutom är det så att återförsäljare numera säljer effektoptimering över disk. Min bror jobbar som reservdelsansvarig hos en återförsäljare och han säljer ganska många BSR-paket.

#6 • Uppdaterat: 2011-05-10 15:12
snabb95

Jag får också med jämna mellanrum från Volvos återförsäljare erbjudanden om effektökning med bibehållna garantier till vår V70 diesel med 120 kW motor. Kostnaden för att uppdatera mjukvaran är omkring 5000 kr om jag minns rätt. Så det är ett sätt för Volvo och återförsäljaren att tjäna pengar på något som är gjort på 5 minuter.

Att det skulle sänka bränsleförbrukning tror jag inte och är heller inte utlovat. Jag skulle därför inte göra denna uppdatering även om den vore gratis. Bilen är redan onödigt snabb.

#7 • Uppdaterat: 2011-05-10 22:21
MTH

Hej Saabnisse.
Du har både rätt och fel.
Seriösa företag så som Brabus ser till att certifiera sina ”boxar” så att dem uppfyller gällande avgaskrav. I vissa fall till en högre klassning.

#8 • Uppdaterat: 2011-05-11 11:13
HGP18

VW/Skoda/Seat/Audi TDI 140 och TDI 170 är samma motor med olika programmering. Mycket billigare att köpa TDI 140 och en KCR-box än att lägga till mångdubbelt för en TDI 170.
Gamla Volvo 2,4 bensin 140 hk resp 170 hk är också samma motor, endast motorstyrningen skiljer.
Här tjänar biltillverkarna multum på "ingenting", och bilköparna går på det...

#9 • Uppdaterat: 2011-05-11 23:23
snabb95

Volvo V50/V70 140 och 170 har samma vridmomentkurva upp till 4000 rpm. För att få ut mer än 140 hk måste varvtalet upp till minst 4500 rpm och för att nå 170 hk 6000 rpm. Vilken bilägare är det som använder varvtal mellan 4500 och 6000 rpm.

För att det skall kännas någon skillnad på samma växel är V70 170 10 % lägre växlad än V70 140. Det innebär samtidigt att V70 170 drar mer bränsle.

Så man kan säga att den som betalat 10.000 kr mer för en V50/V70 170 är lurad på både pengarna och prestandan samt bränsleförbrukningen.

#a • Uppdaterat: 2011-05-12 13:00
.nef

BMW 116d, 118d, 120d har samma motor.

BMW 525, 530 och 535 likaså...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.