Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
I går när jag stod på parkeringen med dieselvärmaren på i en Volvo V70 D5 kom det fram en stolle och sa att jag inte fick ha dieselvärmaren på längre än en minut. Han menade på att förbudet mot tomgång även gällde dieselvärmare.
Jag sa att det inte alls är förbjudet och att det inte alls är lika skadligt för miljön att köra dieselvärmaren som att stå på tomgång. Snubben vägrade lyssna.
Vad säger lagen? Får man ha dieselvärmare på om förbud mot tomgångskörning finns?
Anonym
SVAR:
Enda sättet att ta reda på detta är att läsa vilka bestämmelser som gäller för tomgångskörning i din kommun. Reglerna är inte landsomfattande och kan därför vara olika skriva i olika delar av Sverige.
Vanligast är att begränsningen av tomgångskörning gäller själva förbränningsmotorn och inte motor- eller kupévärmare. En värmare förbrukar ju också bränsle och släpper ut avgaser men är mycket effektivare än motorn på att värma upp bilen.
Det ska inte uteslutas att det kan komma begränsningar även i bruket av motor- och kupévärmare.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En annan fråga man kan ställa sig är varför en dieselvärmare inte behöver avgasrening, och i princip samtliga nyare bilar helt saknar detta där diesel-avgaserna och partiklar släpps ut i ett eget avgasrör mitt under bilen totalt orenade trots att de flesta dieselbilar kräver dieselvärmare för att kunna ge någon värme i bilen på vintrarna och har detta orginalmonterat från fabriken då moderna diesel-motorer inte ger tillräckligt med värme till bilen själv.
Knepigt i mitt tycke då avgaskraven är så hårda i övrigt på nya bilar att dessa utsläpp helt verkar förbises?
Kanske Vibilägare kan svara på detta?
Det är en avsevärd skillnad på de avgaser som kommer från en dieseleldad brännare och de gaser som kommer från en dieselmotor.
Brännaren har betydligt högre verkningsgrad, släpper ut väsentligt mindre mängd partiklar och mindre mängd NOX.
Jämför med en vanlig oljeeldad villapanna (jo, de finns faktiskt kvar) som visserligen släpper ut sina gaser på högre höjd, men på samma plats och under väsentligt längre tid.
Det vore roligt om de begränsade användningen av värmare men samtidigt påmanade användningen av dessa. Helt i samma logiska tankebanor som säkra bilar och dubbförbud ;)
Roger ditt inlägg får mig att le för jag fick ett brev idag med en väldigt motsägelsefull rubrik. Det stod.
"Alkohol kan skada din hälsa"
Och under detta stod det
"innehåller erbjudande om alkohol"
Det jag tänker på när jag hör att vi ska betala mer skatter och få mer restriktioner på grund av miljön är att jag en gång hörde att Sverige stog för 0,8% av jordens co2-utsläpp. Även om vi la ner landet och avrättade alla som bodde här (på miljövänligaste vis med kulor utan bly förstås) så skulle det inte göra den minsta skillnad. Eller jo klimatet skulle väl försämras 0,8 % mindre per år eller nåt.
Men detta ska vi gladeligen betala för ;) Love it ;)
Är det någon som tror att alla dessa miljöskatter verkligen går till att förbättra miljön eller går den kanske till politikernas höjda löner?
Det kanske mest absurda i sammanhanget är att tomgångsförbudet i de flesta fall sedan länge spelat ut sin roll. Tomgångsförbuden bygger på de utsläpp som skedde före partikelfilter och obligatorisk katalysator. Personbilars utsläpp idag är jämförelsevis försumbara.
Händer det en gång till - att någon klagar alltså - starta motorn, lägg i ettan och kryp framåt oändligt sakta. Då står du inte stilla, och tomgångsregeln gäller alltså inte dig. Allternativt kan man alltid låsa dörren och göra grimaser genom rutan. )
Det klagas högt på tomgångkörning från många håll.
Tomgång är tex när en motor går utan belastning, det gör den så gott som aldrig speciellt inte efter en start då generatorn belastar motorn så batteriet laddas upp. Det måste vara ett mycket fåtal personer som tomgångskör utan någon som helst anledning då det faktiskt kostar pengar.
En personbilsmotor behöver grovt runt en liter i timmen för att gå runt. Konstigt nog klagas det aldrig när det körs en oplanerad onödig resa med bilen.
Eller en inte livsviktig semersterresa med flyg.
Säkert så har personen som klagade på dieselvärmaren, varmt och skönt hemma hos sig i sin egen bostad med oljeunderstöd fjärrvärme. Han unnade bara inte, dig det samma i din bil. 10kr på att det var en stadsbo, och jag gissar på stockholms innerstad.
Tackar vet jag norrlänningar i inlandet.
Grannen drev åkeri på 60talet och när vinterkylan slog till med sin fullaste kraft startade inte lastbilen på morgonen trots förberedelser enligt instruktionboken. Så den fick stå och gå över natten, medan han låg och sov inne i huset.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.