På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag har en Eberspächer dieselvärmare. Den har inte startat några gånger när det varit minus 20 grader. Enligt en felkod som kan tas fram i fjärrkontrollen beror det på bränslet. Vid kontakt med återförsäljaren rekommenderar han att inte använda diesel från Preem eftersom de har för stor andel rapsolja i dieseln. Min fråga är: vilket eller vilka bolag i Sverige (norra Norrland) har minst andel rapsolja i dieseln?
Evert Nyberg
SVAR:
Enligt Eberspächer (centralt) klarar deras värmare diesel enligt gällande standard, det vill säga diesel med inblandning av upp till sju procent FAME (i Sverige används endast RME). I norra Norrland har Preem i likhet med övriga SPBI-anslutna bolag sedan 10 december levererat diesel utan RME-inblandning.
Eva Johansson, Preem
SVAR: Vi har minskat inblandningen av RME i Norrland sedan december. Anledningen till detta är att erfarenheterna från vintern 2011/2012 visade att vissa fordonsmodeller ställer betydligt högre krav på dieselbränslets köldtålighet än vad som tidigare har varit fallet. Vårt arbete med att skärpa kraven på diesel har påbörjats men dessa åtgärder är ännu ej helt införda. Som en säkerhetsåtgärd kommer därför under en övergångsperiod från vissa depåer levereras dieselbränsle med nedjusterad RME-halt. Det ska dock sägas att under många år har RME-inblandad diesel fungerat problemfritt även vid mycket låga temperaturer.
Erik M Moglia, OKQ8
Diskutera: Har du erfarenheter av detta?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Allt ont beror på bränslet! Det är ett mantra som alla bilverkstäder kör med nu.
" Vi har inte gjort något med bränslet" är ett mantra som bensinbolagen alltid kört med, tills dom blir överbevisade!
Vore det fel på bränslet skulle alla ha problem. Så är inte fallet. Jag bor själv i norra delen av landet och min dieselbil och dieselvärmare fungerar, liksom min E85-bil.
Rent generellt så är det bilar som körs extremt som drabbas först av problem med bränslet. Sen beror det på vilka toleranser de olika bilarna/värmarna har. Oftast är det taxibilar som drabbas först. Därmed inte sagt att det är bränslet i detta fall!
Det är skillnad på hur olika bilmotorer hanterar bränslet. För några veckor sedan diskuterade vi en Audi-ägare vars dieselbil hade en skylt vid tanklocket med en varning om att motorn inte klarar RME. I sammanhanget kan det vara värt att notera att exempelvis de franska tillverkarna har dieselmotorer som klarar 30 procents inblandning, s k B30-diesel som i Frankrike är det mest sålda biodrivmedlet.
Är man tveksam - kolla med biltillverkaren.
Jag trodde franska bilar gick på vitlök och rödvin? =)
Och tyska bilar på surkål och bratwurst
...och ÖL!
Enligt St1 och Shells produktdatablad håller deras diesel mindre än 5% FAME. Enligt Jets produktdatablad innehåller deras diesel mindre än 5% RME.
För de bilar där instruktionsboken säger att dieseln får innehålla max 5% RME/FAME och inga andra biologiska tillsatser (och det är många) får vad jag känner till endast Shell, Jet, St1 och evt. Q-star/Pump/Bilisten tankas.
Det stämmer bra med mina erfarenheter då jag kör liten diesel automat med 40 % stadskörning vilket betyder mycket lågvarvskörning. Där krånglar spridarna efter ett tag vid tankning av diesel som tex Preems EVO, Statoils miles, eller OK,s bio+.
Sålunda är det fullt tänkbart att en dieselvärmare kan reagera på olika dieselkvaliteter även om det påstås att renande tillsatser tillsätts. I så fall för litet.
Alla med vett nog vet att man inte ska blanda.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.