Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Har en Ford Mondeo diesel -10. Dieselvärmaren går inte att starta med ”aktivera nu” utan endast med förutbestämd tid inställd. Har läst i bruksanvisningen att bilen måste gå minst 30 minuter mellan varje start av värmaren.
På Fordverkstaden säger de att värmaren bör vara aktiverad på vintern när det är kallt för att få värme i bilen. Gör jag något fel eller hur ska det fungera?
Hans Jonsson
SVAR:
Det vanligaste problemet vi har med ”aktivera nu”-funktionen är att man är för snabb att försöka ”klicka i bocken” i själva instrumentklustret. När du sätter på tändningen startar glödstift, lampor etc. vilket gör att batterispänningen gör en dipp och går under tröskelvärdet för att värmaren ska starta.
Därför bör man stänga av alla elektriska förbrukare så som belysning, fläkt etc. Därefter måste man vänta cirka en minut för att spänningen ska stabilisera sig. En auktoriserad Ford- återförsäljare bör också bekräfta att bränslevärmaren har senaste mjukvaran om problem skulle kvarstå.
Nedan följer en information hur man som kund går till väga för att aktivera värmaren (detta ska inte vara nödvändigt om batteriet har full spänning): Funktionen
» Deaktivering av betydande elförbrukare (fläktmotor, bakruta, strålkastare, uppvärmda säten osv.).
» Vänta en minut för att systemet ska stabiliseras.
» Aktivera den bränsledrivna kupévärmaren via instrumentpanelen:
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bilens elsystem verkar helt feldimensionerad om man skall behöva stänga av vanliga förbrukare och vänta på att batterispänningen skall stabiliseras innan man startar värmaren. Det påminner om min VW 1200 med 6V-system från 60-talet med Eberspächer-värmare. Det är tur att man inte har en Ford ...
Sicket elsystem. Morsning!
Problemet med start av dieselvärmaren är Fords något krångliga menysystem, där man måste göra ca 10 knapptryckningar innan värmaren startar vilket gör att fläkten hinner blåsa på ett tag och förbruka ström + att Ford även har en ganska känslig strömvakt som inte tillåter värmaren att startat om den tycker spänningen är för låg(vilket den ofta blir just när man slagit på tändningen) Har dock själv inga problem med detta då jag stänger av fläkten då jag vrider på tändningen samt att jag laddar batteriet 1ggr/mån.
Att vänta i en minut känns ju helt absurt i säg -20, väntar själv max 5sek och det fungerar bra:
Men man måste väl ändå medge att Ford har en hel del att lära av tex volvo(hade V70n tidigare) när det gäller smidig direktstart av dieselvärmaren.
Programmerad start av värmaren funkar dock helt perfekt.
Riktigt nöjd med bilen för övrigt........... trots att det är en Ford ;-)
Mondeo diesel -09
Tio (10) knapptryckningar!? Sant eller överdrivet?
Fungerar menysystemet under bilkörning eller måste bilen stå stilla?
Känns lite som ”SMS-problematik”.
Att vår 30 år gamla fotogenvärmare i båten inte alltid startar kan man ju liksom köpa, men....
Jag har haft ett antal fordar, 2*Mondeo, 1 Escort och nu en S-Max. Det är generellt bra bilar med hög kvalitet. S-Maxen är kanon förutom en sak - och det är dieselvärmare med förprogrammering på S-Maxen. Den måste jag dessvärre konstatera att den person som gjort programmeringen gjort ett bedrövligt jobb!!! Två gånger har jag varit tvungen att bärga bilen till verkstad för att programmeringen/styrning låst hela elektroniken och bilen inte gått att starta. Det handlar alltså inte om nån uppgraderingen eller dylikt utan en fullständigt ofärdig produkt. Jag vågar inte använda värmaren längre.
Helt idiotisk svar, vanligast fel är att värmare är trasig.
Jag kan instämma med andra som har problem med sina värmare. Min är av modell 2012 en C-max med 3.500 mil på mätaren . Jag skulle prova värmaren efter den hade startat första programeringen....jag kom på att jag senare skulle iväg så jag ställde då in tiden 3 timmar senare....startade den icke sa nicke.Nu läser man att man måste ha startat bilen o att den skall gå 30 min innan nästa programmering Herrejösses vilken bil. Jag skall alltså inte kunna ändra tid efter det att den redan startat en gång ...utan att "nolla" bilen genom att starta den ? Maken till knepigare bil får man leta efter. I övrigt känns bilen väldigt direktstyrd med följden att bilen vill "tippa" kränga bara med små rörelser. Fläkten går inte att stänga av helt...beror detta på att AC står på värme HI ? Jag skall väl ändå se till att inte fläkten skall gå ändå genom som jag gör trycker ner dioderna till så långt ner det går. Belysningen på hela mittkonsollen med radio Aux Cd o allt det som finns lyser inte ....förrän jag sätter på ljuset i bilen. Bilen har ju automatiskt halvljus när man startar bilen ...men då är jag lika förbannat tvungen att vrida på ljuset för att se instrumentet. I övrigt är det en bil som skitar ner sig ovanligt fort ...hela dörrana blir lätt smutsiga vid lite regn. Dessutom tar den alldedes för mycket diesel drar 0.6 Plus. Bilen är en gåva från min frus föräldrar....som tur är. Bilen står nu igensnöad sedan 2 månader o där kan skiten stå. Kör hellre våran lilla Kia rio 2004....den drar ju tom MINDRE bränsle än Forden. Aldrig en Ford ...riktig skitbil. Den har ju redan lackats om i bakluckan för rost för 1 år sedan. Barnsjudomar alltså ROST!! på en nästan ny bil. Även bakvagnarna rostar ovanligt mycket på dessa med följd av att man måste byta bussningarna ofta i bakvagnen. Har pratat med verkstad o har fått detta bekräftat. Ford ....nej tack.
Seriöst. Vad är det för skämt? Ford, fixa erat elsystem. Pinsamt att behöva svara med ett sådant svar.
Min förmonterade dieselvärmare i min Saab startar när jag vill, manuellt eller med tidur, i -30 eller plus 30 om jag så vill. Annars startar den av sig själv, direkt vid tändning och värmer motorn tills normal arbetstempratur är uppnådd. Allt annat är fel beteende.
Jag behöver då inte bry mig ett dugg om vad jag har för "förbrukare" igång... Jag har kört min bil dagligen i 4 år och snart 16.000 mil, aldrig haft problem med att min dieselvärmare inte vill starta när jag vill (och ja, jag märker när den startar).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.