Nästa artikel
Bilfrågan: Varför sämre motorbroms?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför sämre motorbroms?

Publicerad 17 oktober 2011 (uppdaterad 17 oktober 2011)
"Varför är det så att en dieselmotor har sämre motorbroms än en bensinmotor?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik. FRÅGA: Varför är det så att en dieselmotor har sämre motorbroms än en bensinmotor? Georg G SVAR: Helt enkelt därför att den saknar trottel och arbetar med fritt tillträde för luften. Trotteln bygger upp ett undertryck i insugningsröret som kolvarna måste arbeta mot. Detta är främsta anledningen till bromseffekten hos en klassisk bensinmotor. Bengt Dieden, Vi Bilägare Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-17 14:31
WallBo

Det är därför lastbilar har avgasbroms i stället. Skulle fungera på persondieslar åxå, men troligen dyrare än bromsbelägg och skivor.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-17 14:38
WallBo

Lastbilar har förresten induktionsbroms också, vilket är typ kortsluten generator, och det kanske ligger närmare till för personbilar när eldriften blir vanligare.

#3 • Uppdaterat: 2011-10-17 14:54
PREVIA

Bäst motorbroms har hybridbilen och plug-in hybriden ovavsett motortyp, där energin från bromsningen inte försvinner utan sparas i batteriet och kan användas till nyttigt arbete, så slipper man bromsdamm och byta bromsskivor och bromsbelägg under många år.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-17 18:58
Jooon

Nja WallBo, induktionsbroms vet ta mig tusan om kan kalla det

Volvos VEB:
The brake operates on a principle where exhaust valve cam followers acts on secondary cam profile when engine brake is activated. Engine oil pressure is used to eliminate extra valve clearance thus this action forces the follower against secondary lobes and unseating exhaust valves temporarily to achieve so-called compression bleeding as employed by similar systems from Jacobs, Cummins and Mack however Volvo system has an extra cam lobe thus giving two openings of the exhaust valves and is designed to work in conjunction with an exhaust brake so two of the engine's four strokes are used to raise engine braking effect - Exhaust and Compression strokes.

Eller Scanias retarder:

Retardern är placerad längst bak på fordonets växellåda, och består av bl.a. ett pumphjul och ett turbinhjul. När man ansätter retardern trycks olja in, med hjälp av tryckluft, i retarderhuset och pumphjulet gör att oljan rör på sig och pressas sedermera mot turbinhjulet. Turbinhjulet kan ej rotera, och därmed uppstår en fördröjning av oljeflödet och pumphjulet bromsar fordonet. När oljan bromsar upp pumphjulet i retarderhuset uppstår en ansenlig mängd värme, som kyls bort med hjälp av en värmeväxlare som är kopplad till motorns kylsystem

#5 • Uppdaterat: 2011-10-18 09:28
Stig Klem

Tror att WallBo syftar på telmabromsen som verkar på kardanaxeln.

"Telmabromsen är en elektromagnetisk retarder som är monterad efter
växellådan eller på kardanaxeln. Med hjälp av elektromagnetiska spolar
bromsas kardanaxeln. Nackdelen med detta system är att spolarna
utvecklar mycket värme."

Källa:
http://www.liu.se/vidi/lennarts/filer-linked/4_invited/by_students/1.167915/k019-h02_bromskrafter-a.pdf

Jag minns några incidenter med överhettade telmabromsar där fordonen tog eld. Inte helt optimalt kanske;)

#6 • Uppdaterat: 2014-09-01 11:55
Bosse1

Gamla Volvobussar med automatlåda hade också redarder. Aktiverades genom att bara peta på bromspedalen. Ett litet hjul som började snurra extremt fort i växellådan och stoppade växellådsoljans flöde och därmed bromsades bussen.

Växellådans olja blev varm och således motorns kylarvätska också för växellådans olja kyldes via kylsystemet genom att oljan passerade kylarvätskan i rör.

Kylarvätskan kunde stiga med 30-40 grader vid bromsning i nedförslut men aldrig att kylvätskan kokade men nära rött kunde tempmätaren ligga.

#7 • Uppdaterat: 2019-09-05 12:26
snabb95

Previda @ De är de som bromsar minst som har de dyraste och största problemen med skivbromsarna i Sverige. Så det kommer att bli dyrt med underhåll av bromsar på el- och hybrid bilar tills man byter skivbromsarna mot trumbromsar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.