"Har hört att inblandningen i diesel skapar en svampbeläggning i tanken. Hur undviker jag det?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Hur undviker jag svamp i tanken på min dieselbil? Har hört att inblandningen i diesel skapar svampbeläggning i tanken?
Ann-Marie
SVAR:
Du behöver inte göra något särskilt. Svampbildning i bilars bränsletankar förekommer ytterst sällan.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Har du råkat ut för svamp i bränsletanken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett åkeri vars ena anställde jag e bekant med hade svamp i tanken förr som jorde att han fick byta fsoppafilter då och då men så bytte han till PREEMs diesel och inte alls samma problem längre.
Dieselbakterier är ett växande problem, och då beroende på vad dieseln späds ut med. Oljebolagen vill självklart inte låtsas om det, utan skyller på hur kunderna lagrar bränslet. När kunderna berättar att de tankar direkt från macken blir kommentaren "De kanske har tankat utomlands"....
När åkarna vänder sig till verkstäderna får de ofta höra att de inte skött servicen ordentligt eller att bilen har gått så långt att man måste räkna med att det blir så här...
Läs mer här:
http://www.akeri.se/svensk-akeritidning/artiklar/okande-problem-med-dieselbakterier-vem-bar-ansvaret
När det gäller åkeriernas problem så är det nästan alltid så att vissa åkerier har problem med samtliga bilar, medan de allra flesta aldrig har haft några problem. Detta kan vara åkerier som ligger på samma ort med ungefär samma körningar.
Jag tror fortfarande mer på handhavandefel än produktfel i detta fallet.
För personbilar är bakterier i tanken väldigt ovanligt och beror i så fall på att man lagrat bränslet felaktigt och/eller för länge.
Den diesel som säljs till bilar innehåller biologiskt framställt bränsle, (RME). Dessa mer miljövänliga produkter har en nackdel att de inte kan lagras lika länge som diesel tillverkad från råolja. Båtägarna är livrädda för dessa problem och det är därför sjömackarna säljer Diesel fritt från RME och bunkerdiesel till yrkessjöfarten.
Angående båtägarna så beror deras problem på att man inte förbrukar den diesel man tankat tillräckligt fort (lagringstiden går över ett år). En dieselbåt som används ofta och som sköter om sina bränsletankar har inga problem med bakterier. Angående bunkerolja har den väldigt lite att göra med vanlig diesel och har liksom gasolja till tåg och generatorer ingen inblandning av biobränslen.
:-) det är liksom det som är problemet, man vill ju lämna tanken full över vintern tex och vips är vi uppe i ett halvårs lagringstid.
Hur sköter man om sina bränsletankar förresten?
Henr1k:
Man sköter om sina tanker genom at se till att packningar inte läcker kontrollerar att eventuella kolfilter inte blivit fuktiga, samt att locken är i bra skick och inte läcker. Samt att man ser till att dranera kondensvatten med regelbundna intervall. Gör man det så blir det ytterst sällan några problem, ens om man överskrider lagringstiden med något år eller så. Tyvärr slarvar många med sitt underhåll och sen skyller man på bränslet när det i själva verket oftast beror på dem själva.
Det räcker att tankbilen som kör ut diesel till mackarna är smittad med svamp och bakterier så kommer du att få problem oavsett hur mycket man sköter om tanken, om man inte behandlar och förebygger mot dieselbakterier.
Den bästa produkten jag provat hittils är Wynnsbutikens dieselbakteriedödare.
För personbilar och mindre båtar:
http://www.wynnsbutiken.com/dieselbakteriedodare-fuel-biocide/85-0
För lastbilar och större bränsletankar
http://www.wynnsbutiken.com/fuel-biocide-5l-tar-bort-dieselbakterier-i-dieselbatar-lastbilar/287-0
Hej hultarn du skriver "Dieselbakterier är ett växande problem" Va rolig du är ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.