Nästa artikel
Bilfrågan: Ska AC:n läcka?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska AC:n läcka?

Publicerad 28 november 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställarens son köpte en Citroën Picasso från 2014 och AC:n gick sönder kort efter köp. Garantigivaren vill inte stå för reparationskostnaderna.
”Är det rimligt att läckage uppstår på grund av rostangrepp/korrosion eller andra fel på en så pass ny bil?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur mycket läcker en AC normalt? Min son köpte en begagnad Citroën Picasso årsmodell 2014 i februari i år. När sommaren kom visade AC:n ingen effekt och en verkstad konstaterade att den var trasig. Bilen har gått knappt 14 000 mil.
En märkesverkstad upptäckte att det var för lite kylmedel i systemet och ett misstänkt läckage. Undersökningen och den föreslagna reparationen kostar cirka 14 000 kr. För reparationskostnaderna tog verkstaden kontakt med AutoConcept som står för den garanti min son tecknade vid köpet. Det är deras Guld-garanti, vilket skulle vara deras bästa. Men AutoConcept nekar reparationen om den beror på korrosion vilket verkstaden menar är sannolikt.
Hur påverkas AC-systemet av hur långt bilen har gått? Är det rimligt att läckage uppstår på grund av rostangrepp/korrosion eller andra fel på en så pass ny bil?
Anders
 
Svar:
Det är inte alls ovanligt att en bil som gått långt drabbas av korrosion i AC-systemet. Vanligtvis uppstår skadorna på kondensorn som sitter i bilens front där den utsätts för mycket smuts- och saltvattensprut och säkert ett och annat stenskott. Att byta ut kondensorn kostar hos en fristående AC-verkstad strax över 7 000 kronor. Det kan löna sig att ringa runt och kolla priset hos flera verkstäder.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-11-28 14:13
L West

Korrosion efter 3-4 år kan inte vara normalt, vår äldsta bil är snart 12 år och kondensorn ser väldigt frisk ut även om den fått sig några stenskott. OM det nu var kondensorn som rostat sönder...

#2 • Uppdaterat: 2017-11-28 15:17
Ben39

Låter märkligt på en långmilare som bara är 3-4 år Både Guldgaranti och Citroen över 10000 mil skulle jag aktat mig för

#3 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Inte ovanligt alls. Hade en sk. premiumbil, BMW 520xd 2014. kondensorn pajjade efter lite drygt 2 år/ 7500 mil. Ett vanligt fel på dessa bilar som togs på goodwill/kampanj. Men i den miljøn de sitter är det inte ovanligt att dom korroderar ganska fort

#4 • Uppdaterat: 2017-11-28 15:38
Tvärnit

En tumregel med franska bilar är att man ska räkna in allt som sannolikt och helt naturligt, för det har man skrivit under på när man köper franskt, fransmännen gör och har aldrig fel.
Så när man kör en fralla en mörk vinternatt ute i den djupaste obygden utanför guds nåd och försyn och the boogie man vaknar till liv så har man bara att nynna ooo hoho hohohoo don`t worry be happy!

#5 • Uppdaterat: 2017-11-28 15:43
hultarn

Det prutas ju på allt, på min gamla Xantia från 1999 var kondensorn fortfarande hel efter 27.000 mil. Men det var då det.

Men, det är inte ovanligt att den ger sig på grund av korrosion även på svenska bilar. (vilka använder samma leverantör som de flesta andra européer)

Men, nu är det ju inte konstaterat att det verkligen är korrosion, det kan ju vara ett litet hål på grund av stenskott, inget ovanligt då det är utsatta delar.

Bilfirmorna tar bra betalt för att byta den, men faktum är att delen är inte dyr (500-1500 kr) och den är ofta enkel att byta. Att sedan suga och fylla systemet tar inte lång tid. Reparationen borde inte kosta mer än 3.500.4.000 kr.

jag håller med om att det är surt att garantin inte tar det, men det står väl några undantag i finstilt...

#6 • Uppdaterat: 2017-11-28 15:58
Morris1100

Samma tjat hela tiden om att franska bilar är så dåliga, jag har genom åren haft flera tyska bilar och det är samma fel på dem, på min senaste Mercedes så slutade klimatanläggningen att fungera efter 12.000 mil, åkte då på en konstnad på över 14 tusen. Men så länge vi ska ha det här salteländet på våra vägar så får vi räkna med och ha utgifter på våra bilar.

#7 • Uppdaterat: 2017-11-28 17:23
Tvärnit

Morris 1100. Saltet är ingenting mot stenkrossen som ersätter sand enligt EU direktiv då Belgien har snålt med åsar.
Enligt rättvise principen så ska hela EU sanda med stenkross.

#8 • Uppdaterat: 2017-11-28 19:32
StBa

Har en Volvo 240, årsmodell 92, gått 60 000 mil och underhållen, AC fungerar och läcker inte.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-28 19:50
EnannanRobban

Ett AC-system läcker ca 5% gasvolym per år om inget är fel.
Problemet som sker om det läcker för mycket är att kompressorn får gå för hårt för att få kylning nog när det är varmt och ras som följd är inte ovanligt.
Detta låter mer som en skadad kondesor, ofta av stenskott eller blästring, den sitter ju tyvärr som första utpost i fronten

#a • Uppdaterat: 2017-11-28 20:04
saabnisse

Det är ju en vansinnig placering både av kondensor och kylare. De borde sitta bak som på bussar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.