Vilken familjebuss är barnvänligast? Vi Bilägares yngsta testpiloter satte tre alternativ på prov.
Jämfört med en kombi innehåller de här bilarna så mycket mer smarta lösningar. För den som vågar tänka utanför kombimallen kan Volkswagen Touran, BMW Gran Tourer, eller Citroën Grand C4 Picasso vara värda att överväga.
Att konstruera en riktigt bra bil för en barnfamilj måste vara minst lika krävande som att ha småbarn. Än värre måste det vara att försöka sälja den.
På annat sätt kan man inte förklara att bilarna i testet, nya BMW 218d Gran Tourer, Citroën Grand C4 Picasso och nya Volkswagen Touran, tillhör en typ som inte lyckats särskilt väl med att konkurrera med den konventionella kombin som barnfamiljernas favorit.
Jämfört med en kombi innehåller testtrions ”familjebussar” så mycket mer tankemöda, så mycket mer kreativitet och smarta lösningar. Karosslängden är snarlik en vanlig kombibils, cirka 4,5 meter, men skillnaden i användbara utrymmen och praktiska finesser är enorm, till ”bussarnas” fördel. Fast köper dem, det gör vi inte. Bästsäljaren VW Touran återfinns på plats 64.
Lägger designen krokben? Är törsten efter flärd så mycket större än behovet av förnuft? Kanske.
Testlaget förstärktes denna gång med Vi Bilägares webbredaktör Maria, hennes man Andreas och tvillingdöttrarna Vera och Elsa, nyss gåfärdiga. Familjen medförde alla de pinaler, stolar och remmar som hör familjebilslivet till. Det blev mycket handpåläggning, monteringsfunderingar och kritiska kommentarer om alla tre testbilarna ur denna den viktigaste synvinkeln: vilken skulle passa familjen bäst?
I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet.
Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
På annat sätt kan man inte förklara att bilarna i testet, nya BMW 218d Gran Tourer, Citroën Grand C4 Picasso och nya Volkswagen Touran, tillhör en typ som inte lyckats särskilt väl med att konkurrera med den konventionella kombin som barnfamiljernas favorit.
Jämfört med en kombi innehåller testtrions ”familjebussar” så mycket mer tankemöda, så mycket mer kreativitet och smarta lösningar. Karosslängden är snarlik en vanlig kombibils, cirka 4,5 meter, men skillnaden i användbara utrymmen och praktiska finesser är enorm, till ”bussarnas” fördel. Fast köper dem, det gör vi inte. Bästsäljaren VW Touran återfinns på plats 64.
Lägger designen krokben? Är törsten efter flärd så mycket större än behovet av förnuft? Kanske.
Testlaget förstärktes denna gång med Vi Bilägares webbredaktör Maria, hennes man Andreas och tvillingdöttrarna Vera och Elsa, nyss gåfärdiga. Familjen medförde alla de pinaler, stolar och remmar som hör familjebilslivet till. Det blev mycket handpåläggning, monteringsfunderingar och kritiska kommentarer om alla tre testbilarna ur denna den viktigaste synvinkeln: vilken skulle passa familjen bäst?
I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet.
Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag gillar biltypen, jag gillar funkisbilar, men jag valde en verso istället, mest för att jag tror den kommer hålla bättre än vw och citroen, BMW föll bort för jag gissar att den är betydligt mycket dyrare
Allt handlar om längd, att tro att en bil som är 4,5 meter skall rymma barnvagnar och 7 personer.. ja då har man nog ingen verklighetsuppfattning. Allt är en kompromiss, antingen 6-7 personer och ingen last, eller 5 personer med mycket last och där lovar jag att en vanlig kombi på 4,65 meter slår dessa minibussar. Det enda som jag kan se fördel är höjden i bakänden på bilen, det gör det lite lättare att få in större föremål långt bak i bilen. Skall man bygga en minibuss måste man nog upp i närheten av ca 5 meter för att det skall bli väldigt effektivt och mycket utrymme, men då lovar jag att den inte blir speciellt snål pga ökad vikt och luftmotstånd.
Styggavargen:
Återigen är du lite snett ute med siffrorna.....du skriver att en vanlig bil på 4,65 har större bagageutrymme än dessa minibussar på runt 4,5 m? Vet du brukar referera mot Octavia och den rymmer 610 liter, VW:n i detta testet rymmer 695 liter, Citroën:n 630 liter och BMW:n 560 liter.......
Dessa bilar helt klart mycket mer flexibla än både vanliga kombibilar och suvarna, en helt klart underskattad bilkategori enligt mig.
En Skoda Yeti rymmer 1760 liter, en Octavia 1740 liter. Det skiljer drygt 40 cm i längd.
Av dessa tre bilar tilltalar Touranen mig mest ;-)
BMW.n ser bara fel ut, alltså för att vara en BMW.
C4....ser konstig ut. Kan inte se mig själv i en sådan.
Touranen....ser ut som en VW. :-)
Hur egenskaperna är vet jag inte, förmodligen har alla sina för- och nackdelar.
Apropå bagagevolymer: gäller inte de mindre måtten (runt 600 liter) volym upp till fönsterlinje/insynsskydd? Det är väl så t ex Peugeot 308 sw, genom att dra upp fönsterlinjen, kan vara rymligare är en V70.
Men, det en kombiägare verkligen är intresserad av är väl volymen upp till taket, med alla säten (eller en rad baksäten, om flera finns) uppfällda? Det är ju den typiska semestersituationen, med fullmatat bagageutrymme. Men detta är ett mått som aldrig brukar redovisas.
En mkt stor fördel med dessa bilar som inte nämns är att man sitter högre och får därmed en helt annan överblick. Detta gäller om man inte får snedställda stolpar snett framåt mitt i siktfältet speciellt farlig vid rondeller, (exempel Kia Venga). Att komma upp på detta sättet ökar trafiksäkerheten kraftigt. Min absoluta favorit i sällskapet är Cittran. Här får du verkligen komfort oh dessutom en bränsleförbrukning som stämmer. Mångsidighet och många förvaringsmöjligheter är andra fördelar.
Mumma-48, den överblick du talar om kommer att försvinna nu när alla köper MPV/SUV.. balansen kommer att återgå precis som när alla körde vanliga personbilar. Om jag nu för försvara mig lite så är det så att jag ville få fram att man inte vinner speciellt mycket att köpa dessa relativt små MPV:er jämfört med en lite större kombibil. Lastförmågan är begränsad även om dessa "bussar" är lite mer fyrkantiga mer lastvänliga. Jag var inne på att köpa MPV för att i vissa fall har jag behövt köra 6-7 personer när släkt som hälsar på (dotter med barn) inte har bil/körkort. Men jag insåg ganska snart att detta kanske inträffar 3-6 gånger/år och då blir det inte ekonomiskt försvarbart att åka runt med en massa tomma platser och den extra förbrukning det ger.
Styggavargen: C4 Picasso finns även i en 5-sitsig modell. Att köpa en 7-sitsig för att man behöver det en handfull gånger per år är kanske inte optimalt. Naturligtvis måste var och en välja utrymme efter sina behov. Vi är 2 personer plus en liten hund i bur och kör Duster då vi vant oss vid att sitta högt då vi tidigare hade flera Xsara Picasso. Mitt köp av Dustern är lite av en protest mod bilutvecklingen med allt mer blingbling.
Den här typen av bilar är kanon! Har tre barn och valde till slut en 5-sitsig Scenic. Barnen har var sitt separat säte, skjutbart och där ryggstödet kan justeras. Det finns ingen irriterande kardantunnel för den som sitter i mitten. Vilken kombi fixar det? (C5 och avensis vad jag vet, men och andra sidan vill man inte sitta på mittsätet mer än en kvart i dessa bilar). Den är smidig i stadstrafik, man sitter lite högre med bra överblick, den är relativt kort och därför smidig att fickparkera. Inte så jättestort bagageutrymme på skidresor, men då har vi ju box på taket. Även på sommarresor till kontinenten har bagageutrymmet räckt till och vi har aldrig behövt lasta över insynsskyddet. På autobahn vill man ha sikt bakåt!!!
Vi valde mellan Touran, Verso och Scenic. Touran gick bort pga kardantunneln (antar att den försvunnit i den nya, för det var riktigt korkat av VW), Verso var OK, men Scenicen vann då den hade 5 års verklig! nybilsgaranti, samt en trevligare dieselmotor. Vi är fortfarande i det stora hela nöjda efter 4.5 år.
Bland dessa tre hade jag valt BMWs kvalitet och körglädje, C4ans komfort... Dacias pris...och KIAs nybilsgaranti... Det hade varit grymt :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.