Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har hört talas om partikelfilter och dess fördelar men inte lyckats få veta något om driftkostnader, service och underhåll under exempelvis 20 000 mil. Hoppas ni kan upplysa mig.
S Bergstedt
SVAR:
Kostnaden för underhåll av partikelfilter varierar från tillverkare till tillverkare och även mellan olika bilmodeller. Det som fördyrar servicen är att för vissa system krävs en bränsletillsats och att filtret ska bytas ut efter ett visst serviceschema. Det är företrädesvis PSA Peugeot Citroën som använder detta system men eftersom deras motorer även finns hos Ford och Volvo finns det anledning att granska detta inför ett köp.
Vidare krävs ofta att en speciell (= dyrare) motorolja används vid servicetillfällena. Räkna med att kostnaden för partikelfiltret kan uppgå till cirka en kr/mil. Idag säljs inga dieseldrivna personbilar i Sverige utan partikelfilter.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
@Stoor, inte alla modeller, vilket också framgår av artikeln.
V50 t.ex. behöver byte vid 12000 mil.
Partikelfiltret är en uppfinning av "miljöterrorister". Filtret förorsakar endast en högre bränsleförbrukning då "datorn" konstaterar att filtret är "igenmurat" och ökar insprutningen för att förbränna partiklarna i filtret. Processen pågår en tid beroende på olika omständigheter. Förbränningen förpestar således omgivningen under pågående "regenerering" av partikelfiltret. Denna process utförs automatiskt nu och då beroende bl.a. på körstil mm. En lekman undrar om inte förbränningen förorsakar lika mycket skadliga gaser i atmosfären som partiklarna från bilar utan filter utgör i naturen??
V 50 manuell, på aut behöver inte partikellfiltret bytas
Stoor, Fel! Jag kollade upp detta senast för någon månad sedan på mitt jobb och enligt Volvos orginal-serviceshema gäller detta på flera Volvo-modeller, V50/V70 drive tex krävde Eolys-tillsats var 6000e/mil och "partikelfilterbyte" var 12 000mil även på 2011-årsmodeller!
Ytterligare skäl för att inte utan vidare kalkyler välja diesel! Desutom: Dyrare reparationer om t ex brist på kylvätska uppstår (läckande rörskarv i kombination med brist på tillsyn), högre inköpspris, risk för parraffinerande dieselbränsle i stark kyla med påföljande driftstörningar, bullrig gång med infraljud från fyrcylindriga dieslar mm mm.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.